Jazyk a reč
· Vysvetlite pojmy jazyk a reč.· Uveďte a vysvetlite funkcie jazyka.
· Porovnajte vplyv jazykových rovín na vznik jazykovedných disciplín.
· Popíšte sémantický trojuholník.
· Jazyk
- systém ustálených znakov a pravidiel, ktoré určitá konkrétna spoločnosť používa ako prostriedok myslenia a dorozumievania.- pomocou jazyka vyjadrujeme, prenášame a vymieňame si informácie = komunikujeme
- Podoby jazyka
a) Materinský – učíme sa ho prirodzenou formoub) Cieľový (úradný) – vyučuje sa na školách (napr. Maďari sa na našom území učia Slovenčinu)
c) Cudzí jazyk – učíme sa ho dobrovoľne
· Reč
- je konkrétnou podobou jazyka- býva doplnená mimojazykovými prostriedkami (napr. mimika, gestikulácia)
(*iné znakové systémy slúžiace na dorozumievanie – napr. dopravné značky, noty, piktogramy, emotikony ☺)
· Funkcie jazyka
- primárne
a) dorozumievacia funkcia (komunikatívna) - jazykovými prostriedkami vyjadrujeme svoje myšlienky, city, pomenúvame objekty, vzťahy medzi nimi a svoj subjektívny vzťah k nim
b) poznávacia funkcia (kognitívna) - jazyk je prostriedok, nástroj myslenia, myslenie človeka je viazané na slová (myslíme v nejakom jazyku)
- sekundárne
c) estetická funkcia – jazykom sa vyjadrujú emócie. Slová sa používajú aj v nepriamych, prenesených významoch – vznikajú obrazné pomenovania. Jazyk pôsobí ako istá estetická hodnota.
d) reprezentatívna funkcia – jazyk reprezentuje spoločnosť, jej kultúru, je podstatným znakom národa a tým sa odlišuje od iných národov. Národné povedomie sa buduje aj na povedomí národného jazyka.
J A Z Y K = systém: | Jazykové roviny (podsystémy) |
Základná jednotka | Jazykovedná disciplína |
tvarová (morfologická) | gramatický tvar |
morfológia | |
skladobná (syntaktická) | veta | syntax | |
slovníková ( lexikálna) | slovo | lexikológia | |
zvuková (fonetická) | hláska, fonéma | fonetika a fonológia | |
štylistická | text | štylistika |
· Jazykovedné disciplíny
- jazykoveda – lingvistika – skúma jazyk- Podľa skúmaných jazykov – napr. slovakistika (skúma slovenčinu), bohemistika (čeština), slavistika (slovanské jazyky), orientalistika (orientálne jazyky) a iné.
- Podľa skúmanej časti jazykového systému – pozri predchádzajúcu tabuľku
- Iné jazykoved. Disciplíny – napr. etymológia (skúma pôvod slov), dialektológia (študuje nárečia) a iné.
· Sémantický trojuholník
- jazyk je systém znakov. Tieto znaky „zastupujú“, označujú iné veci a umožňujú tak prenos informácií a komunikáciu.
- vzťah medzi objektom (označovaným predmetom, vecou) a pomenovaním (slovom) vyjadruje sémantický trojuholník:
Napríklad:
POMENOVANIE (slovo) – konkrétne slovo oblak
- ustálená skupina hlások – má svoju grafickú a zvukovú podobu, nesie určitý lexikálny význam a gramatický význam)
POJEM – vodné pary tvoriace vo vzduchu súvislé útvary
- je odrazom podstatných a všeobecných vlastnosti predmetov a javov skutočnosti. Jeho obsah je vymedzený definíciou.
OBJEKT – samotný oblak, ktorý môžeme vidieť na oblohe
Zones.sk – Najväčší študentský portál