Publicistický štýl sloh

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: kajka
Typ práce: Referát
Dátum: 26.10.2016
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 924 slov
Počet zobrazení: 8 961
Tlačení: 505
Uložení: 431

Publicistický štýl

Publicistický štýl – znaky a útvary

Druhy tlače

Horizontálne členenie novín a časopisov

Spravodajské útvary publicistického štýlu

Analytické útvary publicistického štýlu

Beletristické útvary publicistického štýlu

Opakovanie publicistického štýlu

 

Cieľ: Poznať znaky a útvary publicistického štýlu, vedieť ich použiť prakticky pri tvorbe textov, odlíšiť od iných textov. Poznať jednotlivé druhy tlače podľa rôznych kritérií, rozlíšiť ich v konkrétnych príkladoch. Poznať horizontálne členenie novín a časopisov a prakticky ich vyhľadať a zaradiť. Vytvoriť zaujímavé rubriky a prezentovať ich pred triedou. Vymenovať spravodajské, analytické a beletristické útvary publicistického štýlu, prakticky ich vyhľadať a zaradiť. Vedieť vytvoriť daný útvar. Vedieť uplatniť získané vedomosti pri tvorbe písomných textov, dodržiavať formálne a štylistické zásady. Vedieť vytvoriť úvahu s uplatnením získaných vedomostí. Odstrániť chyby a nedostatky v získaných vedomostiach. Upevniť si získané vedomosti a prakticky ich aplikovať.

 

Publicistický štýl – znaky a útvary

komunikačná oblasť: masové komunikačné prostriedky /tlač, rozhlas, TV, internet/

komunikanti: adresát (verejnosť) ↔ autor (redaktor, moderátor...)

funkcia: prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať

 

PŠ 

– objektívno-subjektívny jazykový štýl

- dynamický a živý

- v ústnej a písomnej podobe

- hybridný – zmiešaný – štýl, výrazové prostriedky viacerých štýlov – náučný, umelecký, hovorový

 

Znaky:

  1. a) písomnosť - tlačené a elektronické médiá

                         - osobitné členenie textu, fakty, pasívne a polovetné konštrukcie

  1. b) variabilnosť – bohatstvo tém, kompozičná pestrosť, rozmanitosť prostriedkov, osobitná grafika...
  2. c) monologickosť – chýba spätná väzba, nemá bezprostrednú reakciu adresáta
  3. d) verejnosť – najzrozumiteľnejšie útvary, náročnosť obsahu a formy prispôsobiť podľa rovne obyvateľstva
  4. e) informatívnosť – spravodajská funkcia – sprostredkovať informácie – faktografické údaje, čísla, vlastné mená
  5. f) aktualizovanosť – časová a priestorová určenosť (kto?, čo? Kedy? Kde? Ako?), aktualizácia výrazových prostriedkov

 

Útvary:

  1. Spravodajské – správa, riport (beletrizovaná správa o jednej udalosti), interview (dialogizovaná správa), oznámenie, komuniké /úradné oznámenie/, plagát, referát

- oznamovacia funkcia

- informačný slohový postup

 

  1. Analytické – úvodník, komentár /zaujíma stanovisko/, editoriál, glosa, posudok, recenzia, kritika, pamflet, polemika

- publicistika racionálneho rázu

- okrem oznamovacej funkcie aj presvedčovacia funkcia

- výkladový slohový postup

- zámer – hodnotenie spoločensko-politického javu (analyzovanie, argumentácia, porovnávanie, vysvetľovanie...)

 

  1. Beletristické útvary – reportáž, črta (s prvkami reportáže), stĺpček /krátka úvaha/, fejtón

- publicistika emocionálneho rázu

- estetická funkcia – najpestrejšie výrazové prostriedky a postupy

- typické pre časopisy

 

Druhy tlače

  1. a) podľa periodicity:

- denníky (najmenej 4x do týždňa)

- týždenníky

- občasníky

- príležitostná tlač (bulletin)

 

  1. b) podľa obsahu:

- univerzálne noviny a časopisy bez zacielenia na konkrétneho čitateľa,

- spoločensko-politické

- literárne

- ekonomické

- vedecké

- programové

- rodinné

- ženské, mládežnícke,

- športové

- náboženské

- inzertné...

 

TASR – Tlačová agentúra SR (poskytuje aktuálne informácie, spravodajská informačná agentúra zriadená zákonom v r. 1992)

SITA – Slovenská informačná tlačová agentúra – nezávislá tlačová agentúra v r. 1997

 

Slovenský rozhlas, Slovenská televízia – verejnoprávne inštitúcie pre všetkých občanov, ich vysielanie upravuje zákon Národnej rady SR

Bulvárna publicistika – informácie s istou senzáciou

Horizontálne členenie novín a časopisov

  1. názov denníka
  2. odkazy na najaktuálnejšie články z obsahu vydania
  3. najdôležitejší článok (prvá strana) z domova alebo zo zahraničia – aktuálne udalosti
  4. ďalšie strany - tematicky rozdelené články podľa pravidelných rubrík:

- spravodajstvo, ekonomika, zahraničie, kultúra, názory a polemika, inzercia, šport

  1. tiráž – v hlavičke alebo na konci novín a časopisov, obsahuje technické a vydavateľské údaje (názov denníka, meno a priezvisko, výrobný sekretariát, šport, e-mail....)
  2. fotografie

- spravodajské fotografie (autentické – emocionálne vplývajú na čitateľa)

 - bulvárne – (paparacovia – skupina bulvárnych fotoreportérov z tal. paparazzo – moskyt – druh komára), fotografie bez súhlasu / povolenia čiže bez autorizácie

 

Spravodajské útvary publicistického štýlu

- jednoduchá správa

- rozšírená správa

- interview

 

  1. a) jednoduchá správa

- základná informácia o udalosti, nič nevysvetľuje, nekomentuje, len konštatuje – oznamovacia funkcia

- informačný slohový postup

- Kto? Čo? Kedy? Prečo? Ako? sa stalo

- nie je vnútorne členená na Ú, J, Z

- informácie usporiadané zostupne podľa dôležitosti (najdôležitejší titulok)

- titulok informačne nasýtený

 

         Titulok

Bez bodky!!!

Miesto,     Text správy

tlačová      

agentúra  

 

 

                                              Skratka

                                               Mena

                                          redaktora

 

  1. b) rozšírená správa

voľnejšie štylizovaný text, komplikovanejšia grafická úprava

oznamovacia funkcia

- titulok s podtitulkom, nadtitulkom v rozšírenej správe

- využívajú štylisticky príznakové slová, príležitostné slová (okazionalizmy), umelecké prostriedky, úvahové prvky (postoj autora, hodnotenie, bližšie vysvetlenie)

 

Nadtitulok

titulok

Perex,

miesto, tlačová agentúra, skratka mena redaktora

Stĺpce podrobnejšieho

záznamu udalosti

s komentárom autora

 

Titulok – pointa textu, zrozumiteľný, stručný, výstižný a pútavý

  • využíva osobitné syntaktické konštrukcie - elipsa
  • upútavacia funkcia, informačná

Perex (na celú šírku) – zvýraznená časť správy, ktorá dopĺňa základnú informáciu obsiahnutú v titulku

Úvodné vety – čo, kde, kedy sa stalo...

Citované vyjadrenia priamych účastníkov – súčasť rozšírenej správy

 

Noticka

  • jednoduchá krátka správa bez udania miesta a tlačovej agentúry
  • v novinách pod názvom: Stručne
  1. c) interview

- spravodajský rozhovor (spravodajský žáner), dialogizovaná správa, riadený rozhovor – predstavuje nejakú osobnosť spoločenského života

- publicista by mal dať definitívnu podobu interview autorizovať (potvrdiť pravdivosť)

- informačný slohový postup

autorský zámer – dialogizovanou formou podať nové informácie

 

Naditulok

Titulok – často – myšlienka z rozhovoru

Podtitulok – prináša meno osobnosti, dôvod, prečo sa rozhovor uskutočnil, jadro

Stručná charakteristika osobnosti – graficky zvýraznená, predstavuje osobnosť, prečo sa rozhovor uskutočňuje

Fotografia

Otázky a odpovede v stĺpcoch                                   podpis autora

 

Analytické útvary publicistického štýlu

  • glosa
  • recenzia
  • editoriál
  1. glosa
  • krátka poznámka,
  • subjektívnosť (postoj autora)
  • kratší rozsah
  • vtip
  • expresívnosť
  • ostré vyznenie (pointa)
  • úvahový slohový postup
  • od r. 1994 môžeme stretávať na internetovom blogu /internetový denník/ - výhoda – rýchlosť, nevýhoda – nie jazyková korektúra, radikálne názory

Druhy glosy:

  1. pozitívna – chváli
  2. kritická – upozorňuje na nedostatky
  3. polemická – pochybuje o správnosti názoru iného
  1. b) recenzia

- hodnotiaci posudok literárneho diela, umeleckého, technického alebo vedeckého diela

- jadro – rozbor posudzovaného diela /výklad/ a subjektívne hodnotenie autora /prvky úvahy/

- výkladový a informačný slohový postup

- hybridný žáner /rôznorodá lexika/

- informačná a hodnotiaca časť

  1. c) editoriál (editor – vydavateľ) = úvodný stĺpček

- slovo šéfredaktora alebo iného člena redakcie (subjektívnosť)

- krátky rozsah

- aktuálnosť

- oddelený od ostatného textu čiarou / rámčekom

- forma komentára – výkladový text s úvahovými zložkami

- podoba príhovoru čitateľovi

- cieľ – zaujať čitateľa a podnietiť ho k zamysleniu 

Beletristické útvary publicistického štýlu

- reportáž

- fejtón

  1. a) reportáž

- očité svedectvo autora

- sprostredkovanie čitateľovi autentickej atmosféry udalosti

- využíva opis a rozprávanie (1. os. sg./ pl.)

- prítomný čas alebo minulý alebo ich kombinácia

- priama reč, dialógy

- jazykové prostriedky umeleckého štýlu

- autori reportáže z tlače a rádia = reportéri

- autor v TV = komentátor, reportér 

Typy reportáží:

  1. a) dramatická reportáž (dejová, cestopisná)
  2. b) Investigatívna reportáž ( vyšetrovanie zločinov, sporov)
  3. c) športový prenos
  4. d) reportáž – portrét – obraz o živote významnej alebo zaujímavej osobnosti pred vybranou udalosťou a po nej (jubileum)ˇ
  5. e) riport – malá reportáž – kratší živí opis aktuálnej udalosti 
  1. b) fejtón

- aktuálnosť

- vtip, zveličovanie, irónia až satira

- snaha vyprovokovať reakciu čitateľa

- rozprávací slohový postup

- vtipné rozprávanie, kt. autor upozorňuje na nejakú aktuálnu udalosť, jav z každodenného života

- nemá rámcové časti – úvod a záver, koniec – prekvapujúci, paradoxný, neukončený, končí otázkou, výzvou

- hovorové a slangové slová

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu