Sloh – PFIČ – rady
Sloh – PFIČ – rady
VÝBER TÉMY: 15 minút – nesmie sa nič písať, iba vyberať tému
DĹŽKA
TRVANIA: 150 minút.
ROZSAH PRÁCE:
- najmenej 1,5 strany a najviac 3 strany formátu
A4
- ak žiak nestihne celý obsah konceptu prepísať na čistopis, zvyšok práce sa bude hodnotiť na koncepte –
strhávajú sa ale body v hodnotení vonkajšej formy
- nedodržanie rozsahu (menej ako 1,5 strany), ktoré sa penalizuje
tiež v hodnotení vonkajšej formy
- sloh rozsahovo kratší ako 1 strana by sa vôbec nemal
hodnotiť!!!
Výber štyroch z nasledujúcich možných žánrov:
1. Úvaha
2. Rozprávanie
3.
Charakteristika osoby
4. Beletrizovaný životopis
5. Umelecký opis
6. Slávnostný prejav
7. Diskusný príspevok
8.
Výklad
BODY HODNOTENIA SPOLOČNÉ PRE VŠETKY ŽÁNRE: 12 bodov
1. Vonkajšia forma - 4
body
- celková úprava, dodržanie rozsahu (1,5 str.)
- nepoužívať slangové slová (ak použijete
slangové slovo, napíšte ho s úvodzovkami, ale nech je dané slovo viac výnimkou ako pravidlom)
- prepísanie práce z konceptu do
čistopisu,
- čitateľnosť (rozlíšenie veľkých a malých písmen, dodržiavanie diakritických
znamienok),
- pozor na úmyselné písanie veľkých písmen a rozťahovanie textu – chyba!
- pozor na nápadné medzery medzi
slovami,
- ZAROVNANIE TEXTU DO BLOKU - rozdeľovať slová na konci riadku,
- zreteľné grafické členenie
odsekov,
- čistota textu – bez škrtania – NEŠKRTAJTE!!! (ak sa pomýlite, dajte slovo, prípadne slová do zátvoriek a pokračujte
v písaní),
- dodržiavanie okrajov.
2. pravopis – 4 body: počet bodov vzhľadom na pravopisné
chyby
- 0 – 2 chyby........4 body
- 3 – 6 chýb..........3 body
- 7 – 10 chýb........2 body
- 11 – 14 chýb......1
bod
- 15 a viac chýb....0 bodov
3. Celkový dojem – 4 body
- celkové vyznenie práce
– celkový dojem z práce
- práca by nemala obsahovať:
Ø nelogické názory,
Ø
protispoločenské postoje,
Ø antihumánne a neetické názory,
Ø názory propagujúce poškodzovanie ľudského zdravia (propagácia
drog, alkoholu, rasizmu, xenofóbie, neonacizmu...), iné (vulgárnosť...).
BODY HODNOTENIA ROZDIELNE PRE KAŽDÝ
ŽÁNER: 20 bodov
Vnútorná
forma:
- obsah,
- kompozícia,
- jazyk,
- štýl.
ÚVAHA
Východiskom
úvahy : známe poznatky, životné skúsenosti, bezprostredné zážitky.
Cieľ úvahy: priviesť čitateľa k
uvažovaniu o danom probléme, ukázať na správny prístup k riešeniu a pôsobiť na mravné city
človeka.
Rady:
- buďte tvoriví, dôvtipní a úprimní,
- usilujte sa o novosť, pôsobivosť a pestrosť
vyjadrenia,
- na začiatku si napíšte krátku osnovu: pár bodov (Napr. pár otázok: 3-4 podľa rozsahu práce a potom na
ne písať svoj názor ako odpoveď),
- neskĺznite k výkladu (nepoúčajte, neargumentujte) => V úvahe sa nič
nové neodkrýva a nevysvetľuje – ale veci, o ktorých píšete posudzujete z vášho osobného zorného
uhla!!!
- neskĺznite k rozprávaniu (nepíšte príbehy s dejom nerozprávajte vlastné zážitky)
- používajte
odseky – 1 ODSEK = 1 MYŠLIENKOVÝ CELOK
- pozor na „tentovacie výrazy – tento, to, toto, táto – pokúste sa ich nahrádzať
synonymami
- nezačínajte vetu zámenom JA – nie Ja si myslím, – ale Myslím si...
- neopakovať to isté
slovo za sebou – ak nejde o zdôraznenie (anafora)
obsah – 4 body
- dodržanie
témy - pozor na odklon od témy – nezačnite písať vlastnú tému,
- aktualizácia – na súčasnosť (človek z 21. storočia,
nie z praveku),
- používanie hodnotiacich prvkov na úrovni zodpovedajúcej úrovni veku
študenta
- subjektívnosť: autor zaujíma subjektívny postoj k spoločenským filozofickým
problémom.
kompozícia – 4 body
- uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu – úvahový, výkladový
s prvkami opisného a a rozprávacieho sloh. postupu.
- nadväznosť a logickosť textu
- ČLENENIE TEXTU
=> odseky – minimálne dva (úvod, jadro, záver):
Ø Úvod: vychádza
sa zo všeobecného problému, faktov. Na začiatku môže byť otázka, motto , citát, príslovie, úryvok z básne,
piesne.
Ø Jadro: rozoberá a osvetľuje sa príslušný problém => skúmané fakty treba hodnotiť , zaujímať k nim
postoje , rozvíjať vlastné myšlienky.
Ø Záver: vyslovuje sa autorovo konečné stanovisko
jazyk – 4
body
- správne využitie slovných druhov: podstatné mená a odborné termíny, slovesá
- syntaktická a morfologická
správnosť jazykových prostriedkov (väzby slovies, postavenie zhodných a nezhodných prívlastkov, pádové koncovky....)
- syntaktické
prostriedky (napr. jednočlenné vety, rečnícke otázky, príčinno-následkové vety, slovosled, rôzna modálnosť a dĺžka
viet).
štýl – 4 body
- tvorivé využitie lexiky všetkých štýlov (vyšší, stredný,
nižší)
- využívajte prvky umeleckého štýlu (s mierou): rečnícke otázky; prirovnania; personifikácie,
frazeologizmy
- subjektívnosť (použitie 1. os. sg alebo 1. os. pl.)
- originálnosť, nie
frázovitosť
ROZPRÁVANIE
Rozprávanie je zachytenie udalosti v časovej
postupnosti.
UMELECKÉ ROZPRÁVANIE: zachytenie udalostí s využitím básnických prostriedkov (básnické figúry
a prostriedky) a rôznych rozprávacích stratégií
ROZPRÁVACIE STRATÉGIE: slúžia na ozvláštnenie rozprávania,
príbeh sa stáva originálnym, nezvyčajným, neopakovateľným
1. zmenou časovej línie príbehu:
Ø
tradičné rozprávanie: dodržiava sa časová postupnosť, príbehu predchádza úvod do deja
Ø rozprávanie in
medias res (lat. k jadru veci; bez dlhých úvodných rečí): príbeh sa začína rovno uprostred deja, bez úvodu
Ø
retrospektívne rozprávanie: príbeh sa začína v záverečných fázach deja a rozprávanie sa vracia v čase späť do
skorších fáz deja. Počas trvania príbehu sa táto cesta v čase dozadu a späť môže udiať viackrát. Často sa využíva pri
detektívkach.
Ø paralelné rozprávanie: súbežnosť dvoch (alebo viacerých) príbehov.
2.
zvýraznenie niektorej z tematických zložiek príbehu: ovplyvňujú charakter celého príbehu
Ø
rozprávač: 1. osoba (Ich – rozprávanie) navodzuje autentickosť a vťahuje čitateľa do príbehu (rozprávač príbeh
zažíva alebo zažil) => špecificky použil rozprávača E. M. Remarque (Na západe nič nového) – rozprávač na konci zomiera
a rozprávanie sa mení na Er – rozprávanie – to v tomto príbehu môže symbolizovať aj smrť, neľudskosť, nezainteresovanosť na
niečom...
Ø postava: má niečo výrazné – brada, kríva, nemá ruku (vplyv vojny), slepec,...
Ø
predmet: ak má pre dej podstatný význam (Pán prsteňov)...
Ø priestor: ak sa odohráva na nezvyčajne
výraznom mieste (Alica v krajine zázrakov)...
=> treba povedať, že takmer čokoľvek, čo sa
nachádza v príbehu sa môže použiť na jeho obmenu a pretvorenie.
obsah – 4 body
- dodržanie
témy,
- príbeh s pointou,
kompozícia – 4 body
- uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu –
rozprávacieho,
- úvod, jadro, záver (výnimka: rozprávanie in medias res – nemá úvod),
- vnútorná stavba
epického diela (zápletka, zauzľovanie deja, vyvrcholenie deja, nečakaný obrat v deji, rozuzlenie),
- pásmo rozprávača a pásmo
postáv – príbeh však je možné napísať aj bez toho, teda výlučne v pásme rozprávača => je
však VHODNÉ, ak sa priama reč použije, študent tak demonštruje, že vie priamu reč použiť v príbehu. Tak
to radšej dajte => priama reč sa zapisuje vždy na nový riadok.
jazyk – 4
body
- správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup (slovesá),
- syntaktická a morfologická
správnosť použitých jazykových prostriedkov,
- rôznorodosť syntaktických prostriedkov,
- použitie častíc,
citosloviec,
štýl – 4 body
- rôznorodosť modálnej stavby viet (oznamovacie,
opytovacie, zvolacie, príp. rozkazovacie, dramatizujúce prostriedky: krátke vety),
- tvorivé využitie lexiky všetkých štýlov (vyšší,
stredný, nižší),
- historický prézent – príbeh sa odohral v minulosti a preto ho píšeme v minulom čase, niektoré
pasáže môžeme prerozprávať v prítomnom čase, originálnosť, jedinečnosť.
CHARAKTERISTIKA
OSOBY
Charakteristika je opis vlastností alebo typických – podstatných znakov osoby, veci,
javu.
V charakteristike sa sústreďujeme na povahové , vnútorné hodnotenia => nesmie byť však súdom,
odsúdením, rozsudkom.
KARIKATÚRA: využíva hyperbolu (nadsádzku), zveličovanie určitých vlastností – ak je zadaná,
aby sme nikoho neurazili, využíva humor, satiru. Ak bude za úlohu charakteristika osoby, nemôžeš robiť karikatúru!!!!
POZOR.
Rady:
- objektívnosť: rozobrať pozitívne aj negatívne vlastnosti, môžeme aj
hodnotiť
- neskresľovať: nezveličiť (hyperbola) alebo nedeformovať vlastnosti => nie je to óda ani
karikatúra
- neskĺznuť k rozprávaniu: pozor na činnostné slovesá, nejde o zachytenie príbehu ale
osoby
- vnútornú a vonkajšiu charakteristiku nemiešame
obsah – 4
body
- dodržanie témy,
- enumerácia vlastností osoby vo vzťahu k sebe, k obdobiu, k práci a pod.,
- komplexná
charakteristika osoby, t. j. vlastnosti človeka z viacerých uhlov pohľadu,
kompozícia – 4
body
- uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie žánrovej formy)
- ČLENENIE TEXTU
=> odseky – minimálne dva (úvod, jadro, záver):
Ø
Úvod: oboznámenie s osobou (postava, výzor, tvár, vek, štúdium/zamestnanie)
Ø Jadro: charakterizujeme
z viacerých stránok =>
- vonkajší výzor (účes, mimika, postava, obliekanie, spôsob
chôdze...),
- temperament (extrovert/introvert, cholerik, melancholik...),
- charakter (odvaha, zodpovednosť,
spoľahlivosť, optimizmus-pesimizmus...),
- záujmy, schopnosti a zručnosti (sociálne, organizačné, komunikačné počítačové
a iné),
- ďalšie vlastnosti (vzťah k učeniu, k sebe, k okoliu, starším, rovesníkom,
Ø
Záver: vyjadrenie subjektívneho vzťahu toho, kto opisuje k opisovanej osobe,
jazyk – 4
body
- správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu (slohový
útvar)
- syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov
- syntaktické prostriedky (vety s viacnásobným
vetným členom, súvetia s vedľajšími vetami)
- použitie prídavných mien, prísloviek, činnostných slovies menej; citovo zafarbené
slová, umelecké prostriedky (prirovnania), veľa synoným, antonymá.
štýl – 4 body
- tvorivé využitie
lexiky všetkých štýlov (vyšší, stredný, nižší)
- využitie štylistických prostriedkov priamej a nepriamej
charakteristiky
BELETRIZOVANÝ ŽIVOTOPIS
Príbeh života osoby, človeka, napísaný umeleckou formou
ako rozprávanie, nejde však úplne o rozprávanie, pretože sa tam nekladie dôraz na konflikt a jeho
vývoj.
Rady:
- blíži sa viac umeleckému ako administratívnemu štýlu: nie sú
dôležité úplne presné fakty, údaje ale skôr umelecký pohľad na život a na faktu môjho života
- obrazné
pomenovania: metafory, personifikácie, epitetá, prirovnania, opakovacie prostriedky
- neskĺznuť
k rozprávaniu: nejde o rozprávanie príhody, udalosti, ale o rozprávanie príbehu života podloženého faktami, môže však
pracovať aj s fikciou a fantáziou,
- buďte tvoriví, dôvtipní, úprimní a originálni,
- časová
postupnosť podľa vopred zvoleného plánu (chronologická postupnosť alebo retrospektíva),
obsah – 4
body
- dodržanie témy
- príbehovosť
- faktografickosť: narodenie, rodina, štúdium, záujmy, schopnosti,
ambície do budúcnosti...
kompozícia – 4 body
- uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie
žánrovej formy)
- členenie textu
- časová postupnosť podľa vopred zvoleného plánu
- ČLENENIE TEXTU
=> odseky – minimálne dva - ÚVOD, JADRO,
ZÁVER:
- narodenie,
- detstvo,
- ZŠ,
- Stredná škola,
- Predsavzatie na záver.
jazyk
– 4 body
- správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu (slohový
útvar)
- syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov
štýl – 4
body
- tvorivé využitie lexiky typickej pre daný jazykový štýl (najmä umelecké jazykové
prostriedky)
- originálnosť
UMELECKÝ OPIS
Zachytenie vlastností osôb, predmetov a javov,
zachytáva aj následnosť činností
ZACHYTENIE NÁŠHO VNÍMANIA OBJEKTU => CITOVO ZAFARBENÝ –
NÁLADOVY OPIS: využíva sa nepriamy opis prostredníctvom básnických prostriedkov (metafora, personifikácia, prirovnanie, metonymia,
epiteton, hyperbola, litotes, eufemizmus....)
Litotes: básnické zjemnenie – nechceme o niekom povedať, že je hlúpy,
povieme, že nie je najmúdrejší. (taktnosť – vek ženy, namiesto stará môžeme povedať slovo nemladá.
Eufemizmus:
snaha povedať nepríjemnú vec miernejším spôsobom => Napr. namiesto zomrel hovoríme zaspal naveky; aj zdrobnenej podobe pri nadávkach: Ty
môj hlupáčik! Namiesto hlupák.
Rady:
- Zvoliť jednotný postup – kompozičný
plán:
Ø Opis začíname celkovým pohľadom.
Ø Potom prejdeme k opisu jednotlivostí: uhol
pohľadu (miesto, odkiaľ sa začneme pozerať) => zhora dole; zdola hore; zľava doprava; spredu dozadu; od stredu smerom k
obvodu
- Citovo zafarbený – náladový: zachytáva sa náš pohľad, náš dojem z konkrétneho predmetu, ide teda
o subjektívny pohľad, v žiadnom prípade nie objektívne videnie predmetu,
- Nepriamy opis – použitie básnických
prostriedkov,
- Nie je presný: nejde o presné zachytenie videného, ale o subjektívny
dojem
obsah – 4 body
- dodržanie témy
- enumerácia zobrazovaných javov
- subjektívnosť
pohľadu na zobrazované javy
kompozícia – 4 body
- uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu
(dodržanie žánrovej formy)
- dodržanie zvoleného kompozičného plánu
- ČLENENIE TEXTU
=> odseky – minimálne dva - ÚVOD, JADRO, ZÁVER: v závere je vhodné vyjadriť
svoj celkový dojem.
jazyk – 4 body
- správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový
postup,
- syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov
- syntaktické prostriedky (napr. vety s
viacnásobným vetným členom)
- použitie prídavných mien, prísloviek, synoným, podstatných mien, príslovky (statický opis), slovies
(dynamický opis).
štýl – 4 body
- pestrosť použitých jazykových prostriedkov
- tvorivé
využitie umeleckých jazykových prostriedkov
- emocionálnosť
SLÁVNOSTNÝ PREJAV
rôzne druhy
slávnostných prejavov – jubilejný prejav, gratulačný, pri rôznych príležitostiach (stužková slávnosť, svadba,
narodenie dieťaťa, otvorenie výstavy,...)
RADY:
- Zámená vás , vám ... – píšeme s malými
začiatočnými písmenami.
- ČLENENIE TEXTU => odseky – minimálne
dva (úvod, jadro, záver):
Ø oslovenie (správne poradie oslovovaných – najprv osoby
ženského pohlavia, vyššie postavené osoby...), hostia majú vždy prednosť pred domácimi, ženy pred mužmi,
enumeratívny typ
oslovenia: môžeme osloviť aj viacerých => Vážený pán minister, vážená pani riaditeľka, vážený pedagogický zbor,
milí spolužiaci!; Vážená pani triedna učiteľka, milí rodičia, spolužiaci! Môžeme s ním pracovať aj v priebehu
prejavu, nedá sa určiť, koľkokrát, oslovenie môže rečník použiť aj v modifikovanej podobe (nie stále rovnaké).
Ø
úvod: zaujať adresáta (citát, výrok, porekadlo, príslovie, konkrétny príklad, definícia...)
Ø
jadro: pomenovanie udalosti, rozvíjanie myšlienok ďalej
Ø záver: zdôraznenie najdôležitejších myšlienok,
zhrnutie obsahu
Ø poďakovanie: rečník musí byť vďačný („Drahí priatelia, ďakujem vám“ „Želám
vám“)
- Nevhodné typy úvodov: nepoužívať tieto klišé
Ø ,,Nie som rečník,...”;,,Neviem,
čo by som vám povedal,…”;,,Na úvod by som chcel,…”
Ø ,,Všetci dobre vieme,… ”; ,,a dnes všetci už vedia
”
Ø ,,Často sa zamýšľam… ”; ,,Rozmýšľali ste už niekedy nad tým,… ?
- Nevhodný záver
: „To je asi všetko , čo som chcel povedať, takže môžem prestať“.
- Logická nadväznosť a logickosť
kompozície:
Ø nepreskakovať z jednej veci na druhú,
Ø dokončiť začaté, a už sa k tomu nevracať,
Ø
zložitú myšlienku si rozložiť na menšie celky
Ø ak sa určitá myšlienka zámerne opakuje, vždy inými
slovami
- Zdôrazňovacie a ozdobné rečnícke figúry (na udržanie pozornosti poslucháča)
Ø Rečnícka
otázky, odpoveď - (Možno sa uspokojiť s takouto otázkou? (Nie!))
Ø Vytýčený vetný člen – (Naši ľudia, tí sa vo
svete nestratia.)
Ø Dvojitý zápor je efektný – (Nemožno nespomenúť jeho zásluhy o ...)
Ø Stupňovanie významu
synonymami – (Jeho úsilie bolo zbytočné, márne, bezvýsledné.)
kompozícia – 4 body
- uplatnenie
zodpovedajúceho slohového postupu, členenie textu (oslovenie, úvod, jadro, záver)
jazyk – 4
body
- správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup,
- spisovný, zrozumiteľný a
spoločensky, vekovo a mentálne primeraný jazyk,
- rečnícke otázky a prípadné rečnícke
odpovede (nevnucujú názor rečníka, používajú sa častice ako možno, snáď...)
- opakovanie slov (epizeuxa;
anafora; epifora; epanastrofa...)
- básnické prostriedky: metafora, personifikácia, hyperbola, expresívne
slová, frazeologizmy, citáty, príklady; pestrá modalita viet; najčastejšie 1. alebo 2. osoba
- gestá, mimika, pohľad – očný
kontakt, pohyby tela, dôstojné oblečenie, úpravu, účes
štýl – 4 body
- využitie emocionálne
pôsobiacich prvkov,
- parafrázovanie a citovanie, využitie okrídlených výrazov, aforizmov, bonmotov a pod.,
- tvorivé využitie
lexiky, subjektívnosť pohľadu,
- originálnosť vo vyjadrovaní, nie frázovitosť
DISKUSNÝ
PRÍSPEVOK
ZNAKY DISKUSNÉHO PRÍSPEVKU:
- vyjadrenie názoru: na niečo v
predchádzajúcom referáte, diskusnom príspevku,
- diskusný príspevok môže mať aj podobu samostatného uceleného
prejavu, musí to byť však reakcia na predchádzajúce príspevky /referát/
- názor je dobre
podporiť argumentmi ( napr. citovaním odbornej literatúry ap.),
- môže sa hovoriť o svojich dojmoch,
pozorovaniach,
- subjektívny – 1. os. sg. ( ja si myslím, domnievam sa).
JAZYKOVÉ ŠTÝLY
VYUŽÍVANÉ V DISKUSNOM PRÍSPEVKU:
- rečnícky (oslovenie, prihováranie sa poslucháčom, vystúpenie pred
publikom)
- umelecký a hovorový (opakovacie figúry, frazeologizmy, expresívne slová,
hyperbola)
- náučný a publicistický (termíny, odborné slová, analýza,
argumentácia...)
KOMPOZÍCIA:
1. Oslovenie: dodržiavame spoločenskú
hierarchiu, môžeme ho niekoľkokrát zopakovať.
2. Nadviazanie na predchádzajúceho rečníka
(úvod): súhlasné alebo nesúhlasné vyjadrenie na to, čo odznelo v referáte alebo v predchádzajúcom diskusnom príspevku:
-
chcel by som nadviazať na pána Mrkvičku
- dovoľte, aby som sa aj ja vyjadril k diskutovanému problému,
- nedá mi,
aby som nedoplnil referát Silvestra Bolebrucha,
- nemôžem nechať bez povšimnutia tvrdenie môjho
predrečníka.
3. Vyjadrenie vlastného názoru (jadro):
výkladová
časť: vlastný názor, argumentovanie, odvolávanie sa na literatúru, citovanie, aktuálne poznatky => cieľ
– presvedčiť poslucháča o svojom názore,
úvahová časť: používame subjektivizujúce slová napr.
myslím si, podľa mňa, podľa mojej mienky, môj názor je...;hovoríme vždy za
seba,
záver: konštruktívne navrhnutie riešenia problému, stručné zhrnutie /2-3 vety/ napr. na záver mi
dovoľte zhrnúť návrhy na riešenie tohto problému...
4. Poďakovanie za slovo
obsah
– 4 body
- dodržanie témy
- vlastné hodnotenie problémov s využitím aktuálnych poznatkov o danej problematike
(subjektívno-objektívny prístup)
- používanie argumentov (tvrdenia s dôkazmi) a citátov s cieľom presvedčiť
poslucháčov
kompozícia – 4 body
- uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu (dodržanie žánrovej
formy)
- nadväznosť a logickosť textu
- členenie textu (oslovenie, úvod, jadro, záver, poďakovanie)
jazyk – 4
body
- správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu (slohový
útvar)
- syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov
- syntaktické prostriedky (napr. zložené
súvetia – príčinno-následkové, dôsledkové a pod., polovetné konštrukcie a i. vo výkladovej časti príspevku a pestrá modalita v
úvahovej časti príspevku)
štýl – 4 body
- tvorivé využitie lexiky typickej pre daný jazykový štýl
(napr. odborné termíny)
- použitie presviedčacích prvkov (podnecujúce a motivujúce poslucháčov, napr. rečnícke
otázky)
- subjektívna interpretácia objektívnych faktov (použitie 1. os. sg. alebo 1. os.
pl.)
Príklad:
Vážení členovia rady školy!
Dovoľte mi, aby som aj ja povedala niekoľko
slov k návrhu, ktorý predniesla pani riaditeľka. Chcela by som podotknúť, že nehovorím len za seba, ale zasadnutiu rady školy
predkladám výsledky podpisovej akcie žiakov , ktorí sa v počte 462 vyjadrili proti návrhu pani riaditeľky zakázať používanie mobilov na
hodinách odborných predmetov a matematiky.
Prekvapuje ma, že na začiatku 21. storočia niekto považuje používanie mobilného
telefónu ako kalkulačky za netradičný spôsob. Práve naopak, my žiaci ho považujeme za spôsob úplne bežný, každodenný a hlavne
ekonomický. Ak rodič alebo žiak sám investoval do drahšieho telefónneho aparátu s viacerými funkciami, nevidím dôvod, prečo by tento
prístroj nemal používať tak, ako to odporúča výrobca. To si má žiak kúpiť novú kalkulačku, hoci ju už nepotrebuje?
Ešte
jedna vec ma znepokojuje... Ako môže niekto študentov považovať a priori za podvodníkov, ktorí na nič iné nemyslia, len na to, ako pri
písomke zneužiť situáciu a podvádzať? Skutočne máme uveriť, že učitelia sa obávajú , že si budeme posielať správy SMS ako
na bežiacom páse? A oni to nezaregistrujú? Nebudú počuť zvukové signály? Nezbadajú čudný pohyb? Hlavne, že sme sa dnes učili o
nezmyselnosti kolektívnej viny... Môžem vám povedať, pani riaditeľka, že na škole máte skoro polovicu už dospelých ľudí,
ktorí nevedia, či majú nad týmto návrhom plakať, alebo sa smiať. Podobné argumenty považujeme za irelevantné a prosíme vás, aby ste
tento návrh nezaradili medzi pripravované zmeny školského poriadku.
Ďakujem za
slovo.
VÝKLAD
Najnáročnejší zo slohových postupov – opisný a rozprávací slohový
postup iba registrujú a reprodukujú fakty - výklad si všíma príčinné vzťahy medzi jednotlivými faktami
a javmi.
Výkladový slohový postup má tieto znaky :
- kohéznosť –
súdržnosť: jednotlivé časti textu majú svoje pevné miesto (úvod – jadro – záver ,vlastné vysvetlenie sa nachádza
v jadre),
- objektívnosť – presnosť, nezaujatosť, fakty, odborné termíny, 1. os.
pl,
- gnómickosť: všeobecná platnosť,
- sukcesívnosť (textová viazanosť): nadväznosť viet
a odsekov (nedajú sa zameniť),
- explikatívnosť – výkladovosť: postupy logického myslenia (indukcia, dedukcia ,
analógia, analýza, syntéza, komparácia, abstrahovanie, konkretizácia, generalizácia, kategorizácia),
VVÝKLAD SA VYSKYTUJE:
v náučnom (odbornom) a populárno – náučnom štýle,
Hybridizácia slohových útvarov: kríženie, miešanie
slohových postupov a štýlov
a) úvaha a esej sú hybridy náučného, umeleckého a prípadne aj
publicistického štýlu so subjektívnym hodnotiacim prístupom autora k téme,
b) odborný opis: je
hybridom výkladového a opisného sloh. postup).
obsah – 4 body
- dodržanie témy
- jasné vysvetlenie
problému
- používanie argumentov (tvrdenia s dôkazmi)
- používanie citátov, bibliografických záznamov a
pod.
- objektívnosť
kompozícia – 4 body
- uplatnenie zodpovedajúceho slohového postupu
(dodržanie žánrovej formy)
- nadväznosť a logickosť textu
- členenie textu
jazyk – 4
body
- správne využitie slovných druhov typických pre daný slohový postup, resp. žánrovú formu (slohový
útvar)
- syntaktická a morfologická správnosť použitých jazykových prostriedkov
- syntaktické prostriedky (napr. zložené
súvetia, polovetné konštrukcie a i.)
štýl – 4 body
- tvorivé využitie lexiky typickej pre daný
jazykový štýl (napr. odborné termíny, neutrálnosť jazyka a i.)
- objektívnosť (použitie 1. os. pl. alebo 3. os. sg)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta