Jazyková komunikácia a jej druhy
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 25 709
Uložení: 927
Jazyková komunikácia
Komunikácia (z lat. communicare – dorozumievať sa, oznamovať) je prenos obrazu informácie medzi účastníkmi komunikácie (komunikantmi) v istej komunikačnej situácii pomocou spoločného systému znakov.
Informácia je myšlienkový obsah, ktorý odosielateľ oznamuje prijímateľovi, má rôznu podobu – od jednoduchej správy až po komplikované literárne dielo
Každá informácia sa odohráva v komunikačnej situácii, na ktorú sa môžeme pýtať otázkami:
Kto? (auto), Čo? (obsah) Komu? (adresát), Prečo? (cieľ/účel), Ako? (štýl), a Kde? (prostredie)
DRUHY KOMUNIKÁCIE
- Verbálna (slovná) komunikácia – realizuje sa pomocou jazykových prostriedkov, napr. morfologických, lexikálnych. Jazykové výrazové prostriedky sú základnými dorozumievacími prostriedkami. Verbálna komunikácia je ústna alebo písomná.
- Neverbálna (neslovná) komunikácia – realizuje sa pomocou nejazykových prostriedkov – mimikou a gestami. Napr. ak niekto klame, tak sklopí oči, alebo začervenanie líc môže vyjadrovať neistotu či zahanbenie.
- Priama komunikácia – obaja účastníci sú v priamom kontakte. Spätnou väzbou zisťujú, či informácii toho druhého porozumeli správne. Je často spontánna, nepripravená, nevyžaduje sa prísne dodržiavanie spisovnej normy.
- Nepriama komunikácia – Účastníci nie sú v tej istej chvíli na tom istom mieste, dorozumievajú sa nepriamo, sprostredkovane (napr. list). Chýba bezprostredná väzba, a preto dochádza k nedorozumeniam. Súčasný vývoj techniky (SMS, MMS, internet, chat..) odstraňuje nevýhody nepriamej komunikácie.
- Bežná komunikácia – odohráva sa v súkromnej sfére, účastníci často využívajú nespisovné slová, slangové výrazy, rodinné slová, nedokončené vety, bohatú modalitu viet. Vzdialenosť medzi účastníkmi býva malá, gestá a mimika sú výrazné.
- Oficiálna komunikácia – realizuje sa vo verejnej sfére, napr. v štátnej správe, administratíve, armáde, v prostriedkoch masovej komunikácie atď. Mala by prísne využívať spisovný jazyk, zdvorilostné formulky, spoločenský odstup, odborné slová atď. Veľmi úsporne využíva mimiku a gestá, vzdialenosť medzi účastníkmi je často aj niekoľko metrov.
- Monologická komunikácia – komunikačná situácia je stála, hovorí iba jeden človek, chýba verbálna spätná väzba. Komunikačné roly sa v priebehu komunikácie nestriedajú.
- Oficiálna komunikácia – komunikujú najmenej dvaja účastníci, komunikačné roly sa striedajú, reč jednej osoby môže ešte pred ukončením prerušiť druhý účastník komunikácie, funguje spätná väzba.
- Asertívna komunikácia – realizuje sa využitím asertívnych postupov – autor si cení seba samého ako osobnosť, presadzuje svoj názor alebo postoj, ale zároveň neuráža a toleruje iných komunikantov
- Devalvujúca komunikácia – realizuje sa bez uplatnenia zdvorilostného princípu a často je sprevádzaná agresivitou. Podmienky, v ktorých sa odohráva, skreslia podávanú informáciu.
- Efektívna komunikácia – realizuje sa spoluprácou oboch účastníkov komunikácie, ktorí sa snažia byť navzájom ústretoví (empatickí), využíva spätnú väzbu.
- Neefektívna komunikácia
KOMUNIKAČNÝ REŤAZEC
Autor (komunikant 1)
- pozoruje mimojazykový svet okolo seba, vyberá si z reality isté javy alebo fakty, formuluje svoje postoje a názory, prejavuje kladné či záporné city,
- vytvára informáciu, ktorú chce odoslať inému účastníkovi komunikácie,
- informáciu spracúva pomocou jazykových prostriedkov – kóduje ju.
- je ovplyvnený biologickými faktormi (napr. vek, pohlavie), charakterovými vlastnosťami, vzdelaním a stupňom poznania reality, spoločenským postavením, prostredím, v ktorom žije, komunikačnou situáciou a pod.
Komunikát (je ucelená, obsahovo i formálne uzavretá textová jednotka)
- môže byť: hovorený, písaný, súvislý alebo nesúvislý
- je základnou jednotkou jazykovej komunikácie,
- prenáša sa prostredníctvom kódu alebo média (komunikačný kanál),
- komunikát môže mať podobu súvislého textu (román, vtip) alebo nesúvislého textu (objednávka s vyznačenými časťami na vyplnenie, poštový poukaz)
- komunikát môže byť vecným (náučný, administratívny, publicistický) alebo hovorovým či umeleckým textom, podľa okolností komunikácie, autorského zámeru a využitých komunikačných prostriedkov
Text
- je uzavretá jazyková jednotka s logicky usporiadanými vetami a hierarchicky odstupňovanými časťami (veta, odsek, kapitola), ktoré vyjadrujú ucelený myšlienkový celok (textom môže byť aj jedna veta: Zákaz fajčiť!)
- jednotlivé časti textu nemožno niekedy pochopiť bez poznania obsahu a funkcie iných častí textu (textový kontext)
Účastníci komunikácie postupne dotvárajú štruktúru komunikátu (textu) tým, že pozorujú reakcie spoluúčastníka komunikácie – využívajú spätnú väzbu. Spätná väzba zabezpečuje zblíženie stanovísk, zmierenie pri hádke atď.
Prijímateľ (komunikant 2)
- text (komunikát) prijíma, a ak pozná rovnaký kód dekóduje informáciu, porozumie jej (aj on je ovplyvnený vekom, vzdelaním, prostredím atď.) a spracúva ju vo svojom vedomí na ďalšie využitie.
- prijímateľ musí poznať komunikačnú stratégiu – zámer autora (napr. výkrik „Ty si dobrý!“ nemusí znamenať, že prijímateľ je dobrým a láskavým človekom.)
- autor môže použiť na dosiahnutie cieľa rôzne komunikačné postupy: informačný (podáva informáciu o stave vecí, ktoré sú obom dobre známe), argumentačný (uvádza argumenty v prospech alebo neprospech veci) a agitačný (chce prijímateľa pre niečo získať, o niečom presvedčiť.)
Kód
- rozumieme ním jazyk ako systém znakov a jazykových pravidiel, ale aj spôsob jeho používania pri tvorbe a pri porozumení textu
- prostredníctvom kódu sa prenáša komunikát – informácia od odosielateľa k prijímateľovi
- počas komunikácie môžeme zmeniť kód, napr. zo spisovnej reči prejdeme do nárečia
Kódovaním
- meníme vo vedomí obsah informácie do jazykovej podoby, napr. mením svoje myšlienky na zvukom zhmotnené slová (generujeme signál) a informáciu vysielame
Dekódovaním
- meníme signál (rečový, zrakový…) na myšlienkový obsah v mozgu.
- prijímateľ prijíma informáciu, ktorú vyslal autor, identifikuje ju
- absolútne porozumenie prijatej informácie je zriedkavé
Komunikačný kanál alebo médium
- je časť komunikácie, v ktorej sa prekonáva vzdialenosť medzi účastníkmi komunikácie, napr. vzduch, signál, a informácia je prenášaná od autora k prijímateľovi
Komunikačný šum
- v komunikácii sťažuje prenos informácie alebo zapríčiňuje nesprávne pochopenie, napr. nekvalitne vytlačený text, nečitateľné písmo, zlá výslovnosť, zlý zvuk aparátu, ale aj neznalosť pravopisu či jazyka, v ktorom účastníci komunikujú – defektná komunikácia
Komunikačná situácia
- je súhrn sociálnych a technických podmienok, v ktorých sa komunikačná udalosť koná
- patrí do nej autor, adresát, vzájomný vzťah komunikantov, obsah jazykového prejavu, prostredie.
PRINCÍPY KOMUNIKÁCIE
Aby naša komunikácia so známymi i neznámymi ľuďmi bola efektívna, nestačí len ovládať a správne používať jazykový kód. Je potrebné rešpektovať isté pravidlá:
- musíme sa priblížiť úrovni toho, s kým hovoríme – princíp kooperácie
- musíme sa vedieť spoločensky správať – princíp zdvorilosti (ak budeme napr. drzí, adresát ukončí rozhovor alebo vôbec nezačne komunikovať)
- veľmi citlivo musíme využívať iróniu, ktorá môže oživiť konverzáciu, ale aj uraziť adresáta – princíp irónie.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Jazyková komunikácia a kultúra vyjadrovania | Ostatné | 472 slov | |
Jazyková komunikácia | Referát | 966 slov | |
Komunikácia - maturitná téma | Referát | 459 slov | |
Komunikácia, druhy komunikácie, komunikačný reťazec | Ostatné | 385 slov | |
Komunikácia | Maturita | 473 slov | |
Informácia a komunikácia | Učebné poznámky | 344 slov | |
Komunikácia a jej druhy | Referát | 619 slov | |
Bežná a oficiálná komunikácia | Referát | 409 slov | |
Jazyková komunikácia | Referát | 1 123 slov | |
Jazyková komunikácia | Ostatné | 200 slov | |
Charakterizujte jazykovú komunikáciu | Ostatné | 187 slov | |
Charakterizujte jazyk v súkromnej a verejnej komunikácii | Ostatné | 346 slov | |
Hovorový štýl a bežná komunikácia | Ostatné | 232 slov | |
Jazyková komunikácia, komunikačný reťazec | Maturita | 530 slov | |
Komunikácia a učenie sa | Ostatné | 1 259 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#súvislý a nesúvislý text #jazykový komunikát #rozdiel medzi vecnym a umeleckym textom #Text – súvislé a nesúvislé texty,sloh #súvislé a nesúvislé texty #defektna komunikacia #súvislý text #komunikačný zámer #jazyková komunikácia #komunikačné sféry #spoločenské zásady jazykovej komunikácie #DRUHY KOMUNIKÁCIE #technika reči ,ústna a pisomna komunikacia #komunikácia #druhy a princípy komunikacie #zdvorilostné formulky #princípy komunikacie #text a kontext,suvisly a nesuvisly text #princip zdvorilosti #slovensky jazyk text a kontext