Jazyková komunikácia a jej druhy

Jazyková komunikácia

Komunikácia (z lat. communicare – dorozumievať sa, oznamovať) je prenos obrazu informácie medzi účastníkmi komunikácie (komunikantmi) v istej komunikačnej situácii pomocou spoločného systému znakov.

Informácia je myšlienkový obsah, ktorý odosielateľ oznamuje prijímateľovi, má rôznu podobu – od jednoduchej správy až po komplikované literárne dielo

Každá informácia sa odohráva v komunikačnej situácii, na ktorú sa môžeme pýtať otázkami:

Kto? (auto), Čo? (obsah) Komu? (adresát), Prečo? (cieľ/účel), Ako? (štýl), a Kde? (prostredie)

DRUHY KOMUNIKÁCIE

  1. Verbálna (slovná) komunikácia – realizuje sa pomocou jazykových prostriedkov, napr. morfologických, lexikálnych. Jazykové výrazové prostriedky sú základnými dorozumievacími prostriedkami. Verbálna komunikácia je ústna alebo písomná.
  2. Neverbálna (neslovná) komunikácia – realizuje sa pomocou nejazykových prostriedkov – mimikou a gestami. Napr. ak niekto klame, tak sklopí oči, alebo začervenanie líc môže vyjadrovať neistotu či zahanbenie.
  3. Priama komunikácia – obaja účastníci sú v priamom kontakte. Spätnou väzbou zisťujú, či informácii toho druhého porozumeli správne. Je často spontánna, nepripravená, nevyžaduje sa prísne dodržiavanie spisovnej normy.
  4. Nepriama komunikácia – Účastníci nie sú v tej istej chvíli na tom istom mieste, dorozumievajú sa nepriamo, sprostredkovane (napr. list). Chýba bezprostredná väzba, a preto dochádza k nedorozumeniam. Súčasný vývoj techniky (SMS, MMS, internet, chat..) odstraňuje nevýhody nepriamej komunikácie.
  5. Bežná komunikácia – odohráva sa v súkromnej sfére, účastníci často využívajú nespisovné slová, slangové výrazy, rodinné slová, nedokončené vety, bohatú modalitu viet. Vzdialenosť medzi účastníkmi býva malá, gestá a mimika sú výrazné.
  6. Oficiálna komunikácia – realizuje sa vo verejnej sfére, napr. v štátnej správe, administratíve, armáde, v prostriedkoch masovej komunikácie atď. Mala by prísne využívať spisovný jazyk, zdvorilostné formulky, spoločenský odstup, odborné slová atď. Veľmi úsporne využíva mimiku a gestá, vzdialenosť medzi účastníkmi je často aj niekoľko metrov.
  7. Monologická komunikácia – komunikačná situácia je stála, hovorí iba jeden človek, chýba verbálna spätná väzba. Komunikačné roly sa v priebehu komunikácie nestriedajú.
  8. Oficiálna komunikácia – komunikujú najmenej dvaja účastníci, komunikačné roly sa striedajú, reč jednej osoby môže ešte pred ukončením prerušiť druhý účastník komunikácie, funguje spätná väzba.
  9. Asertívna komunikácia – realizuje sa využitím asertívnych postupov – autor si cení seba samého ako osobnosť, presadzuje svoj názor alebo postoj, ale zároveň neuráža a toleruje iných komunikantov
  10.  Devalvujúca komunikácia – realizuje sa bez uplatnenia zdvorilostného princípu a často je sprevádzaná agresivitou. Podmienky, v ktorých sa odohráva, skreslia podávanú informáciu.
  11. Efektívna komunikácia – realizuje sa spoluprácou oboch účastníkov komunikácie, ktorí sa snažia byť navzájom ústretoví (empatickí), využíva spätnú väzbu.
  12. Neefektívna komunikácia

KOMUNIKAČNÝ REŤAZEC

Autor (komunikant 1)

Komunikát (je ucelená, obsahovo i formálne uzavretá textová jednotka)

Text

Účastníci komunikácie postupne dotvárajú štruktúru komunikátu (textu) tým, že pozorujú reakcie spoluúčastníka komunikácie – využívajú spätnú väzbu. Spätná väzba zabezpečuje zblíženie stanovísk, zmierenie pri hádke atď.

Prijímateľ (komunikant 2)

Kód

Kódovaním

Dekódovaním

Komunikačný kanál alebo médium

Komunikačný šum

Komunikačná situácia

PRINCÍPY KOMUNIKÁCIE

Aby naša komunikácia so známymi i neznámymi ľuďmi bola efektívna, nestačí len ovládať a správne používať jazykový kód. Je potrebné rešpektovať isté pravidlá:

  1. musíme sa priblížiť úrovni toho, s kým hovoríme – princíp kooperácie
  1. musíme sa vedieť spoločensky správať – princíp zdvorilosti (ak budeme napr. drzí, adresát ukončí rozhovor alebo vôbec nezačne komunikovať)
  1. veľmi citlivo musíme využívať iróniu, ktorá môže oživiť konverzáciu, ale aj uraziť adresáta – princíp irónie.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/gramatika/14712-jazykova-komunikacia-a-jej-druhy/