Náučný štýl je objektívny štýl, štýl verejnej odbornej a pracovnej komunikácie. Využíva formy spisovného jazyka.
Komunikačná sféra – pracovná (škola, pracovisko), záujmová (spoločenské aktivity), verejná (média, konferencia a pod.)
Komunikanti – odborník – odborník; odborník – verejnosť; učiteľ – žiak
Funkcia NŠ – vysvetľovať, zverejňovať nové vedecké poznatky s sprostredkovať ich odbornej i neodbornej verejnosti, prezentovať názory a skúsenosti v oficiálnom styku (pracovisko, obch. stretnutia a pod.)
- je to štýl verejnej vedeckej komunikácie, využíva výhradne prostriedky zo spisovnej vrstvy jazyka
- má väčšinou písomnú podobu, aj hovornej podobe predchádza písomná príprava
- všetky útvary sú monologické, adresát nie je prítomný, ide o komunikáciu bez spätnej väzby – okrem referátu a diskusného príspevku, ktoré majú znaky rečníckeho štýlu
- texty náučného štýlu obsahujú domácu i medzinárodnú odbornú terminológiu príslušného vedného odboru, prinášajú presné údaje, fakty bývajú podopreté citáciami iných odborníkov
- odborné texty pracujú s nocionálnymi (pomenúvajú realitu vecne, objektívne, bez citového zafarbenia) slovami, termínmi a pojmami
- výkladové, objektívne
- dizertácia, vedecká štúdia, odborný referát, vedecká prednáška, odborný článok, žiacke a študentské odborné práce
- cieľom je spracovať objavené, rozšíriť a vysvetliť
- výkladové a úvahové, subjektívnejšie
- popularizačný článok
- popularizačná prednáška
- recenzia
- cieľom je rozšíriť objavené medzi neodbornú verejnosť
Pre náučný text je typické trojčlenné rozdelenie textu na úvod, jadro a záver. Text má byť jasný, zreteľný a prehľadný, a preto sa dodržiava bezpríznakové vyčleňovanie odsekov. Horizontálne členenie textu sleduje logický tok myšlienok.
Úvodná časť textu sa člení na:
Jadro sa člení na kapitoly a podkapitoly.