Ústne útvary pracovnej komunikácie
Autor: agile
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 18.12.2017
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 331 slov
Počet zobrazení: 6 249
Počet zobrazení: 6 249
Tlačení: 459
Uložení: 410
Uložení: 410
Ústne útvary pracovnej komunikácie
- administratívny referát (správa o činnosti)
- diskusný príspevok
Diskusný príspevok – v spoločensko-politickej a pracovnej komunikačnej sfére je oveľa jednoduchší ako vedecký diskusný príspevok
- diskutérovi stačí vyjadriť svoju mienku o prerokovanej veci, nesúhlas alebo súhlas
- svoj názor môže podporiť argumentmi (napr. citovaním právnickej alebo odbornej literatúry..)
- môže hovoriť o svojich dojmoch, pozorovaniach atď.
- keby však upozorňoval na zlú prácu, musí svoje tvrdenie podložiť dôkazom (uviesť príklad, svedka…)
- diskutujúci má dodržať program schôdze a diskutovať len o tom, čo je na programe
- diskusný príspevok patrí medzi subjektívne slohové útvary, prejavuje sa to používaním slovesa v 1. osobe singuláru (ja si myslím, ja sa domnievam…)
- ak hovoríme o skupine ľudí, musíme mať od nich poverenie (napr. uznesenie) a vprvej časti musíme publiku povedať, za koho hovoríme
- diskusný príspevok je hybridný slohový úvrat
Kompozícia diskusného príspevku
- oslovenie
- uvedenie problematiky – nadviazanie na tému, vlastný návrh, argumentácia
- Zhrnutie
- Poďakovanie za pozornosť
Využitie znakov rôznych jazykových štýlov v diskusnom príspevku:
- Znaky administratívneho a náučného štýlu
- termíny a kancelarizmy (podpisová akcia, výrobca)
- výpočet (vplyv informačného slohového postupu)
- Znaky umeleckého a hovorového štýlu
- expresívnosť textu, hyperbola (zveličovanie)
- frazeologizmy
- antonymá
- pestrá modalita viet (bodka, výkričník, tri bodky…)
- opakovacie figúry
Správa o činnosti za isté obdobie (napr. za rok) je prehľadom aktivít organizácie alebo inštitúcie
- informuje o tom, ako sa splnia stanovené úlohy, základom je výpočet faktov
- ak je určená na ústne prednesenie, ide o administratívny referát, ktorý sa informatívnosťou, jasnosťou a neutrálnosťou radí medzi útvary administratívneho štýlu, ale zároveň má znaky rečníckeho a náučného štýlu
- zo slohových postupov využívame hlavne informačný (napr. zameniteľnosť
komponentov textu) a výkladový slohový postup (napr. vyjadrenie vďaky)
Kompozícia správy o činnosti
- Úvod – pomenovanie organizácie a obdobia, za ktoré sa správa podáva
- Jadro – výpočet aktivít, v hodnotiacom referáte i klady a zápory
- Záver – vyslovenie spokojnosti, výzva, poďakovanie, želanie úspechov a pod.
Rozlišujeme:
- Referát
- problematika v celej šírke (napr. činnosť organizácie za rok)
- Koreferát
- spracovanie jednej časti činnosti organizácie (napr. čerpanie financií za kalendárny rok)
- Diskusný príspevok
- vlastný názor na to, čo odznelo v referáte alebo diskusii
- Správa o činnosti
- výpočet aktivít organizácie alebo tímu za isté obdobie
- Správa
- informácia o tom čo už bolo (napr. novinárska správa)
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#referat, sprava o cinnosti #správa o činnosti administratívny referat #ústne a písané utvary pracovnej komunikácie #referát, koreferát #správa o činnosti #čo je hybridný útvar #administrativna komunikacia #diskusný príspevok komunikácia #hybridné útvary #Ustne útvary pracovnej komunikacie #kompozicia spravy #hybridné jazykové štýly #koreferat priklad #sloh sprava #utvary pracovnej komunikacie pisanie-plan prace #znaky utvarov #Znaky diskusného príspevku #mimopracovná činnosť v práci #komunikácia slohGramatika – vypracované maturitné zadania
Diskusia: Ústne útvary pracovnej komunikácie
Pridať nový komentárVygenerované za 0.023 s.