Zóny pre každého študenta

Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka

Publicistický štýl a jeho žánre

Publicistický štýl – subjektívno-objektívny štýl; uplatňuje sa vo sfére žurnalistickej (novinárskej) komunikácie; cieľom je prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať pre svoj názor čitateľskú verejnosť; publicistický štýl na rozdiel od odborného štýlu prispôsobuje náročnosť obsahu a formy priemernej vzdelanostnej úrovni obyvateľstva; musí zabezpečiť všeobecnú zrozumiteľnosť textov, čo nie je podmienkou v náučnom štýle

Využíva: 

Je hybridným štýlom, pretože využíva výrazové prostriedky náučného, umeleckého, hovorového štýlu.

Základné znaky:

Druhy útvarov:

Spravodajské:

Správa – je najstručnejší opis udalostí, nevynecháva sa žiaden dôležitý fakt, dôležitý je titulok musí obsahovať celú správu

Rozšírená správa – informuje z akého mesta je správa poslaná, titulok priláka pozornosť, nadtitulok podáva stručnú informáciu

Referát – je súhrnná informácia o istom podujatí, diele

Interview – je rozhovor s nejakou osobnosťou, skladá sa z titulku, otázok a odpovedí

Analytické:

Úvodník – hovorí o probléme dňa a píše sa na prvú stranu

Komentár – vykladá alebo naznačuje nejaké fakty ktoré vidí

Glosa – je vtipná, ironická poznámka na nejakú udalosť

Beletristické:

Reportáž – opisuje prostredie, ľudí a približuje atmosféru

Riport – novinár ako očitý svedok podáva informácie z nejakej udalosti

Fejtón – je duchaplné a vtipné rozprávanie o nejakom probléme

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/gramatika/14880-publicisticky-styl-a-jeho-zanre-maturitna-otazka/