Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka
Publicistický štýl a jeho žánre
Publicistický štýl – subjektívno-objektívny štýl; uplatňuje sa vo sfére žurnalistickej (novinárskej) komunikácie; cieľom je prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať pre svoj názor čitateľskú verejnosť; publicistický štýl na rozdiel od odborného štýlu prispôsobuje náročnosť obsahu a formy priemernej vzdelanostnej úrovni obyvateľstva; musí zabezpečiť všeobecnú zrozumiteľnosť textov, čo nie je podmienkou v náučnom štýle
Využíva:
- informačný slohový postup – správa, interview atď.
- náučný slohový postup – úvodník, recenzia atď.
- úvahový slohový postup – komentár, glosa atď.
- rozprávací slohový postup – len fejtón
- opisný slohový postup – reportáž
Je hybridným štýlom, pretože využíva výrazové prostriedky náučného, umeleckého, hovorového štýlu.
Základné znaky:
- písomnosť – nedostatok spätnej väzby; členenie textu na titulok, nadtitulok; absencia mimojazykových prostriedkov; pasívne konštrukcie, polovetné konštrukcie; malá frekvencia spojky
- verejnosť – všeobecná zrozumiteľnosť textov; všeobecný adresát, masmediálny priestor; gramatická nenáročnosť vety, tvarov; jazyková stereotypnosť napr. správ; zaokrúhľovanie číselných údajov; sloveso v tvare 1.os.pl.
- variabilnosť – bohatstvo tém, kompozičná pestrosť, pestrosť útvarov; málo opakujúcich sa slov
- aktualizovanosť – presvedčivý a pútavý obsah; nevšedné vyjadrovanie – Hotovosť v pohotovosti; prezentácia individuálneho štýlu, hlavne v komentári; neologizmy – módne slová – predvstupové očakávania, ošetriť zákonom; metafory – strhol vedenie na našu stranu; hyperbola – patrí nám svet
Druhy útvarov:
- spravodajské útvary – správa, interview, riport, komuniké atď. Sú ovplyvnené administratívnym štýlom a informačným slohovým postupom.
- analytické útvary – úvodník, komentár, recenzia, posudok. Sú ovplyvnené náučným štýlom a výkladovým slohovým postupom.
- beletristické útvary – reportáž (vplyv opisného slohového postupu), fejtón (vplyv rozprávacieho slohového postupu. Sú ovplyvnené umeleckým štýlom.
Spravodajské:
Správa – je najstručnejší opis udalostí, nevynecháva sa žiaden dôležitý fakt, dôležitý je titulok musí obsahovať celú správu
Rozšírená správa – informuje z akého mesta je správa poslaná, titulok priláka pozornosť, nadtitulok podáva stručnú informáciu
Referát – je súhrnná informácia o istom podujatí, diele
- úvod = naznačenie obsahu a cieľu,
- jadro = informácie usporiadané do odsekov,
- záver = zhodnotenie, výzva
Interview – je rozhovor s nejakou osobnosťou, skladá sa z titulku, otázok a odpovedí
Analytické:
Úvodník – hovorí o probléme dňa a píše sa na prvú stranu
Komentár – vykladá alebo naznačuje nejaké fakty ktoré vidí
Glosa – je vtipná, ironická poznámka na nejakú udalosť
Beletristické:
Reportáž – opisuje prostredie, ľudí a približuje atmosféru
Riport – novinár ako očitý svedok podáva informácie z nejakej udalosti
Fejtón – je duchaplné a vtipné rozprávanie o nejakom probléme