Zóny pre každého študenta

Administratívny štýl a jeho útvary – maturitná otázka

Administratívny štýl a jeho útvary – maturitná otázka

Administratívny štýl

Administratívny štýl – objektívny štýl; štýl verejnej úradnej komunikácie; je písomný štýl; na úpravu existujú štátne normy; jeho funkciou je sprostredkovať príjemcovi presné údaje, fakty, bez doplňujúcich a vysvetľujúcich detailov; najviac využíva informačný a opisný slohový postup (napr. zápisnica, životopis); používajú sa knižné slová, termíny, skratky, značky ...

Základné znaky: 

Druhy útvarov:

Administratívne útvary – osobný posudok, žiadosť, životopis – tvoria komplex písomností, ktoré vypracúva alebo potrebuje človek v rozličných dôležitých životných situáciách. Okrem vecnosti, presnosti a výstižnosti informácie a opisu obsahujú aj prvky hodnotenia. Musia byť prehľadné a čitateľné.

Žiadosť – má rovnakú formu ako úradné listy; obsahujevecnú, kompozičnú, jazykovú stránku dopĺňa informácia a aj odôvodnenie prečo sa žiada

Obsah: 

Bratislava 8. mája 2001

  1. 05. 2001

Žiadosť o prijatie do zamestnania; Prijatie do zamestnania – žiadosť

Ak nie je v úradnom liste predtlač (napr. v žiadosti, ktorú píše súkromná osoba) na heslo Vec, napíšeme iba obsah listu alebo druh písomnosti po vynechaní dvoch prázdnych riadkov, teda pod adresou príjemcu

Životopis – píše sa ako doklad k žiadosti o prijatie do zamestnania; má ustálené formu, dodržiava sa úprava

Životopis využíva informačný a opisný slohový postup (popisuje životnú cestu).

Druhy životopisu:

Obsah a forma ukončenia životopisu akéhokoľvek typu:

Osobný posudok – je druh administratívnej charakteristiky, hodnotenia osoby

Niektoré inštitúcie vydali na vypracovanie osobného posudku tlačivá, ktoré treba vyplniť podľa predpísanej osnovy.

Býva zvyčajne takáto:

Zápisnica

Priebeh schôdze môžeme zaznamenať formou:

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/gramatika/14882-administrativny-styl-a-jeho-utvary-maturitna-otazka/