Pracovná komunikácia a jej útvary
Pracovná komunikácia a jej útvary
Správa o činnosti (referát)
- Úlohou je podať informácie a objasniť nové poznatky
- hlavnou časťou programu schôdzok, konferencií a zjazdov bývajú referáty
- prednášajú ich vedúci pracovníci
- vedecké semináre, konferencie – odborné referáty
- v prípade širokej problematiky – aj koreferáty (podrobnejšie rozvádzanie čiastkových problémov, vyjadrenie sa k určitému bodu referátu)
- funkcia – informovať, referovať
- obsah – vymenovanie výsledkov, stručné zhodnotenie
- kompozícia – jednoduchá a prehľadná
- štylizácia – vecná, oficiálna
- okrajové prvky rečníckeho útvaru
- - funkciou, úlohou referátu je hodnotiť činnosť, jeho obsahom je vymenovanie uskutočnených i neuskutočnených podujatí, úspechov i neúspechov; kompozícia je jednoduchá a prehľadná, štylizácia je vecná , oficiálna
- referát má okrajové prvky rečníckeho útvaru, lebo sa číta pred verejnosťou: oslovenie, výzva do ďalšej práce, poďakovanie... a kladie určité nároky na prednes: správna výslovnosť, mimika, gestikulácia, tempo reči, pauzy, dôraz...
Diskusný príspevok
- je súčasťou diskusie
- subjektívno-objektívny
- znaky: verejnosť, ústnosť (možnosť použiť mimiku a gestá), sugestívnosť, adresnosť (oslovenia, otázky), názornosť (prezentácia, grafy)
- výkladový slohový postup, dominujú prvky výkladu
- ním vyjadrujú účastníci diskusie vlastný názor alebo návrh
- Dôležité dodržať nadväznosť myšlienok a logické zdôvodňovanie a argumentovanie
- Časti:
- 1. Oslovenie – môžeme ho v texte opakovať
- 2. nadviazanie (súhlasné alebo nesúhlasné) na niektorí predchádzajúci diskusný príspevok, referát alebo na prednesený problém;
- 3. stručné a vecné vyjadrenie vlastného názoru.
- a)výklad: vysvetľuje svoj názor, argumentujeme, presviedčame dôkazmi,
odvolávame sa na literatúru, citujeme, využívame aktuálne poznatky o danej problematike. S cieľom presvedčiť poslucháča o svojom názore,
dodržiavame nadväznosť myšlienok a logické zdôvodňovanie a argumentovanie /bibliografia na primárny prameň, odvolávky v texte/
b)úvaha: - používame subjektivizujúce slová napr. myslím si, podľa mňa, podľa mojej
mienky, môj názor je...
- vyjadrujeme vlastné hodnotenie problému
- hovoríme vždy za seba
c) záver: -konštruktívne navrhnutie riešenia problému, stručné zhrnutie /2-3 vety/
na záver mi dovoľte zhrnúť návrhy na riešenie tohto problému...
- 4. Poďakovanie za slovo
Zápisnica
- administratívny útvar
- archivuje sa
- umožňuje systematickú kontrolu práce a plnenia úloh
- svedectvo o činnosti organizácie
- Priebeh schôdze môžeme zaznamenať formou:
- Zápisnice – body zápisnice sú: názov, dátum, miesto konania, zúčastnení (prezenčná listina), program schôdze, stručný zápis uznesení a návrhov, dodatky k diskusii, podpis zapisovateľa
Zones.sk – Najväčší študentský portál