Syntaktická rovina jazyka
Syntaktická rovina jazyka
Charakterizujte syntaktickú rovinu jazyka so zameraním na vetné členy. Jazyk je abstraktný systém noriem, znakov slúžiacich na dorozumievanie. Konkrétnou realizáciou jazyka v praxi je reč.Jazykoveda (lingvistika) je veda, ktorá sa zaoberá skúmaním jazyka, jeho používania a jazykovými produktmi. Skúma štyri základné jazykové roviny:
- Fonetickú (zvukovú)
- Významovú (lexikálnu)
- Tvarovú (morfologickú)
- Skladobnú (syntaktickú)
Syntax je veda skúmajúca vetné členy, sklady (syntagmy), vety, súvetia a vzťahy medzi nimi. Je súčasťou syntaktickej stavby jazyka.
A čo je to veta?
Významovo ucelená, gramaticky usporiadaná, zvukovo a intonačne uzavretá jednotka reči, ktorá má dorozumievací cieľ.
- Rozdeľte a charakterizujte vetné členy.
Poznáme niekoľko vetných členov:
a) Hlavné
- Prísudok (1)
- Slovesný
- Jednoduchý (sedí, opije sa, zvracal, odhaľuje)
- Zložený (sadol by si, nepísali sme, začal pracovať, musí riešiť, bude skákať)
- Slovesný
- Neslovesný
- Menný (Hovoriť striebro, mlčať )
- slovesno-menný (je zdravý, bol učiteľom, ostávali dokorán, bývali šľachetní)
- Citoslovný (čľup, hŕŕ, žblnk)
- Podmet (2) – vždy v
nominatíve
- Zamlčaný (dopĺňame vhodným zámenom)
- Vyjadrený
b) Vedľajšie
- Predmet
(3)
- Priamy - bezpredložkový akuzatív (Zapálili )
- Nepriamy
Príslovkové určenie (4)
- Miesta (Kopali v záhrade.)
- Času (Večer sa zišli.)
- Spôsobu (Pomaly sa blížil.)
- Príčiny (Ostrihal ho náročky.)
- Pokiaľ sa môžeme opýtať
na pádovú otázku aj príslovkovú, prednosť má príslovkové určenie
- Kopali v záhrade. (v kom? Čom?; ale aj Kde?)
- keďže PU má prednosť, opýtame sa kde a určíme vetný člen ako príslovkové určenie
Prívlastok (5)
- Zhodný
- zhoduje sa s podstatným menom v rode, čísle a páde
- vyjadrený:
- prídavným menom (ružový panter)
- zvratným zámenom privlastňovacím (svoje peniaze)
- osobným privlastňovacím zámenom (jej rozhodnutia)
- číslovkou (Vyhrali prvé )
· Nezhodný
- Najčastejšie býva vyjadrený podstatným menom
- nezhoduje sa s podstatným menom, ktoré rozvíja
- boky lode (aké boky? lodné boky)
- Domov dôchodcov (čí domov? „Dôchodcovský“ )
Doplnok (6)
- Vetný člen, ktorý súčasne rozvíja dva vetné členy
- Vždy podmet a prísudok alebo prísudok a predmet
Vetné skladby (syntagmy) a gramatická závislosť:
Syntagma najjednoduchšia syntaktická jednotka. Vzniká spojením dvoch plnovýznamových slov:
- Do skladov spájame iba holé vetné členy a slová s úplným lexikálnym významom
- Náuka o spájaní slov do skladov sa nazýva syntagmatika
Druhy skladov (syntagiem):
- Prisudzovací (predikatívna syntagma)
- medzi rovnocennými, hlavnými vetnými členmi (podmetom a prísudkom) = zhoda (gramatická väzba; vysvetlené nižšie)
- graficky [Peter]=[básnil]
- Určovací (determinatívna syntagma)
- nadradené a podradené vetné členy (možná zhoda, väzba aj primkýnanie,
vysvetlíme nižšie)
- podmet (podstatné meno) + zhodný prívlastok = ZHODA
- podmet (podst. m.) + prívlastok nezhodný = PRIMKÝNANIE
- podmet (podst. m.) + doplnok = ZHODA
- Priraďovací (koordinatívna syntagma)
- viacnásobné vetné členy = ZHODA
- Rozľahli sa tóny hobitej
- tóny piesne – má zmysel, určovací sklad
- hobitej piesne – má zmysel, určovací sklad
- rozľahli sa tóny – má zmysel, prisudzovací sklad
- tóny hobitej – nemá zmysel
- rozľahli sa hobitej – nemá zmysel
Gramatická závislosť:
- Zhoda =
kongruencia
- V prisudzovacom sklade ju chápeme ako vzájomnú závislosť
- zhody v osobe, čísle, minulom čase, rode
- V určovacom sklade je to vzájomný vzťah medzi
- Podstatným menom a zhodným prívlastkom
- Podstatným menom a slovesom, doplnkom
- V prisudzovacom sklade ju chápeme ako vzájomnú závislosť
ü Väzba = rekcia
- v určovacom sklade, je to vzájomný vzťah:
- prísudok a predmet = silná väzba
- Dosiahol úspechy, prednáška o Kraskovi (predložkový L), myslím
na brata (predložkový A), verí všetkému (D)
- prísudok a
príslovkové určenie = slabá väzba
- chodí po lese, leží v posteli, položím na stôl, idem do školy
ü Primkýnanie = adjunkcia
- vzťah medzi nadradeným a podradeným vetným členom sa nevyjadruje pomocou pádu, čísla a rodu
- v určovacom sklade je to vzájomný
vzťah:
- prísudku a príslovkového určenia
- prišiel včera, krásne spieva, vykračuje rázne
- podstatného mena a nezhodného prívlastku
- ulice miest, národy sveta
- prísudku a príslovkového určenia
Veta
- Definícia vyznačená červeným na začiatku (čiernym pre laserové tlačiarne)
- Vety delíme podľa rôznych hľadísk:
Podľa zloženia:
- Jednoduchá veta
- Má len 1 prisudzovací sklad alebo vetný základ (len 1 prísudok
- sloveso)
o Mor ho!
- Môže byť:
- Holá (Kôň )
- Rozvitá (Čierny kôň pokojne pije vodu z )
- Rozvitá s viacnásobným vetným členom (Čierny kôň pokojne pije vodu z vedra a válova.)
- Zložená veta = súvetie
- Má 2 alebo viac prisudzovacích skladov alebo vetných základov (viac prísudkov)
- Jednoduché (Deti sa hrali a kopali si )
- Zložené (Kôň pije z vedra, podvedome dýcha a prešľapuje
z nohy na nohu.)
Podľa obsahu (modálnosti):
- Hovoriaci vyslovuje vety vždy s nejakým zámerom
- Delíme ich
na:
- Oznamovacie – cieľom je niečo oznámiť
- Oznamovací, podmieňovací spôsob slovies
- Včera som sa zastavil. Bol by som prišiel.
- Oznamovací, podmieňovací spôsob slovies
- Oznamovacie – cieľom je niečo oznámiť
- Opytovacie
- Zisťovacie - odpovedáme áno,
nie
- Bol si včera doma?
- Doplňovacie – začínajú sa opytovacím zámenom
- Ako sa máš? Koľko máš rokov?
- Zisťovacie - odpovedáme áno,
nie
o Rozkazovacie
- Žiadacie – cieľom je niečo si vyžiadať,
prikázať
- Odpáľ! Podaj mi cukor!
§ Želacie
- Želanie – Kiež by som bol
- Pozdravy – Pekný deň! Hohó!
- Blahoželanie - Nech sa ti darí!
- Prekliatia – Bodaj by dostal, čo si zaslúži.
§ Zvolacie
- Oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, želacie vo forme zvolania
- Ide to! Čo si to urobil?!
Vety podľa členitosti gramatického jadra
- Jednočlenné
- má iba 1 vetný člen – vetný základ
- delíme ich na:
- Slovesné (Včera pršalo a mrholilo.)
- Slovesno-menné (Dva roky prázdnin.)
- Neslovesné (Dovidenia!)
- Dvojčlenné
- úplné – majú vyjadrený podmet
- Žabka skočila do
- Neúplné – nemajú vyjadrený podmet, je zamlčaný
- Skočila do vody. (Ona)
- úplné – majú vyjadrený podmet
2. Určte všetky vetné členy a sklady v ukážke č. 1
Tiene súmrakov večer potichučky zakrývali obrysy tatranských grúňov.
Vetné členy:
- Čo robili? – zakrývali – slovesný prísudok
- Kto, čo zakrývali? – tiene – podmet
- Koho, čo, zakrývali? – obrysy – predmet priamy (bezpredložkový akuzatív)
- Kedy zakrývali? – večer – príslovkové určenie času
- Ako zakrývali? – potichučky – príslovkové určenie spôsobu
- Aké obrysy? – obrysy grúňov – nezhodný prívlastok
- Akých grúňov? – tatranských – zhodný prívlastok
- Aké tiene? – tiene súmrakov – nezhodný prívlastok
Sklady:
- Tiene zakrývali – prisudzovací sklad
- Zakrývali obrysy – určovací sklad
- Potichučky zakrývali – určovací sklad
- Večer zakrývali – určovací sklad
- Obrysy grúňov – určovací sklad
- Tatranských grúňov – určovací sklad
- Tiene súmrakov – určovací sklad
3. Pomenujte slovný druh, ktorým je vo vetách z ukážky č. 2 vyjadrený podmet.
Podmet (tučné písmo) je vyjadrený:
Mohutné hurá (vlastným citoslovcom = interjekciou) zaznelo štadiónom.
Málokto (neurčitým zámenom - pronomynon) sa mi môže silou vyrovnať.
Dotýkať sa (neurčitkom slovesa = infinitívom verba) exponátov v múzeu je zakázané. Chromý(spodstatnené prídavné meno = adjektívom) kráčal po cestičke, opierajúc sa o palicu.
Štyria (základnou číslovkou = numeráliou) z triedy idú študovať do zahraničia.