Polovetné konštrukcie – príklady
Polovetné konštrukcie
1. Charakterizujte syntaktickú rovinu jazyka so zameraním na polovetné konštrukcie a zložené
súvetia.
- Jazyk je abstraktný systém znakov a noriem, ktoré nám slúžia ako základný prostriedok na
- Konkrétnou
realizáciou jazyka v praxi je reč
- Veda, ktorá sa zaoberá skúmaním jazyka a jazykových produktov sa
nazýva
lingvistika
- Jazyk sa skladá zo 4 rovín:
o Zvuková (fonetická)
- Vnútorne usporiadaný a
organizovaný systém určujúci ako sa vyslovujú jednotlivé hlásky, slabiky, slová
o Významová (lexikálna)
- Vnútorne
usporiadaný a organizovaný systém združujúci všetky pomenúvacie jednotky
o Morfologická (tvarová)
- Vnútorne
usporiadaný a organizovaný systém určujúci aké prípony nadobúdajú slová vo vzťahu s inými
o Skladobná
(syntaktická)
- Vnútorne usporiadaný a organizovaný systém určujúci vetné členy, vety a vzťahy medzi
- Polovetná
konštrukcia je jednoduchá konštrukcia medzi dvoma vetami
- Vzniká tak, že jednoduchej vete pridáme druhotnú predikáciu (tzv.
polopredikáciu)
ü Polopredikácia
- neobsahuje určitý tvar slovesa
- jej úlohou je text skracovať a
zhusťovať
- vytvoríme ju z dvoch viet tak, že určitý slovesný tvar zmeníme na neurčitý
- má funkciu vetného člena (príklady
nižšie)
ü Zložené súvetie
- pozostávajú aspoň z troch viet
- rozlišujeme viacero typov
(- rovnocenné vety, . jedna je nadradená druhej):
- H-H-H
- Jožo prišiel, otvoril okno
a
- H-H.V alebo V-H
- Jožo prišiel a videl, že ...
- V-H.V
- Vľavo bola
cesta, ktorá ..., vpravo bolo pole, na ktorom…
- [V-V] alebo [V-V] H.
- Nepovedal, čo urobil, ani prečo
prišiel.
- vedľajšie vety sú rovnocenné
- V.V. alebo V.V.H
- Všetko si premyslel, aby sa nestalo, že ho
niečo zaskočí.
- druhá vedľajšia veta je podradená prvej
- H.V
- Kým voda začala vrieť, pripravil mäso,
ktoré v nej chcel variť.
- hlavná veta s vedľajšími vetami rozličného druhu
2. Zmeňte súvetia z ukážky č. 1
na vety s polovetnou konštrukciou.
Videl biele albatrosy, ako plávajú vzduchom. Videli biele albatrosy plávajúce vzduchom.
Mama
polievala záhradu a spievala si pritom pesničku. Mama polievala záhradu spievajúc si pritom pesničku.
Dom, ktorý je postavený na piesku,
spadne. Dom, postavený na piesku, spadne.
3. Pomenujte jazykové prostriedky, pomocou ktorých vznikli uvedené polovetné
konštrukcie, a vysvetlite ich funkciu.
- Polovetné konštrukcie vznikajú z neurčitých tvarov slovies
- Ich úlohou je
zhustiť text, skracovať ho
- Bývajú vyjadrené neurčitým tvarom slovies:
o Neurčitkom
- Je dôležité, aby
sme sa sústredili = Je dôležité sústrediť sa.
o Prechodníkom
- Celý večer spievala a
tancovala = Celý večer spievajúc
o Činným príčastím prítomným
- Deti, ktoré sedeli na
brehu rieky, sledovali kŕdeľ husí. = Deti,
sediace na brehu rieky, sledovali kŕdeľ
husí.
o Trpným príčastím minulým
- Žiaci, ktorí boli zavalení učivom, protestovali. =
Žiaci, zavalení
učivom, protestovali.
o Slovesným podstatným menom
- Izba si
vyžaduje, aby sme ju vymaľovali. = Izba si vyžaduje
vymaľovanie.
4. V ukážke č. 2
doplňte a zdôvodnite pravopis čiarky v zložených súvetiach a určte vzťahy medzi hlavnými a vedľajšími
vetami.
Kým mláďa vyrastie, musí si nájsť svoje miesto v skupine, vybojovať si
svoje postavenie
alebo vlastný revír.
- čiarka – oddeľuje hlavnú vetu od vedľajšej v
podraďovacom súvetí.
- čiarka – oddeľuje dve rovnocenné vety, mohli by sme ju nahradiť spojkou a. Mláďa si musí
nájsť svoje miesto v skupine a vybojovať si svoje ..
- pred alebo sa čiarka nepíše, pretože je spomenuté len po prvý
raz a spája dve slová, nie
- Kým mláďa vyrastie (V – vedľajšia veta príslovková), musí nájsť svoje miesto v skupine (H),
vybojovať si svoje postavenie alebo vlastný revír (H).
- V . H – H
- Hlavné vety sú si rovnocenné
- Priraďovacie súvetie
zlučovacie medzi hlavnými vetami
Keď sa napríklad vĺčatá z jedného vrhu bijú o pierko alebo kúsok
dreva, učia sa, ako si získať rešpekt, alebo ako dať najavo svoju
podriadenosť.
- čiarka – čiarka oddeľuje vedľajšiu vetu podraďovacieho súvetia od hlavnej
vety
- čiarka – čiarka pred ako, pretože ide o vedľajšiu vetu
- čiarka – pred alebo,
pretože spája dve vety
Učia sa, ako si získať rešpekt + Učia sa, ako dať najavo svoju podradenosť.
= Učia sa, ako si
získať rešpekt, alebo ako dať najavo svoju pozornosť
- Keď sa napríklad vĺčatá z jedného vrhu bijú o pierko alebo kúsok dreva (V
- príslovková), učia sa (H), ako si získať rešpekt (V – predmetová), alebo ako dať najavo svoju podriadenosť (V - predmetová).
- H .
[ V - V ]
- Posledné dve vedľajšie vety sú si rovnocenné
- Prvá a posledné vedľajšie vety sú rozdielneho druhu
Zones.sk – Zóny pre každého študenta