Hovorový štýl znaky
Autor: sp-prace (16)
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 18.07.2018
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 665 slov
Počet zobrazení: 7 926
Počet zobrazení: 7 926
Tlačení: 385
Uložení: 407
Uložení: 407
Hovorový štýl
Jazykový štýl je cieľavedomý výber a usporiadanie jazykových prostriedkov so zreteľom na situáciu, funkciu a obsah textu.
Vedný obor zaoberajúci sa skúmaním jazykových štýlov sa nazýva štylistika.
Poznáme 6 jazykových štýlov, delíme ich podľa dvoch kritérií:
- Podľa postoja autora:
- Subjektívne (,ku ktorým patrí)
- Hovorový
- Umelecký
- Subjektívne (,ku ktorým patrí)
- Objektívne (,ku ktorým patrí)
- Administratívny
- Náučný
- Subjektívno-objektívne (,ku ktorým patrí)
- Publicistický
- Rečnícky
- Podľa použitia v komunikačnej sfére:
- štýly súkromného styku
- Hovorový
- štýly súkromného styku
- štýly verejného styku
- Umelecký
- Administratívny
- Náučný
- Publicistický
- Rečnícky
- Používame ho v rodine, pri komunikácii s priateľmi, kolegami, známymi, v záujmovej oblasti (pre typicky vyhranenú záujmovú oblasť, napr. informatikov ☻, je typický informatický slang = nespisovné slová, typické pre určitú skupinu ľudí – vojaci, študenti, ..)
- Využíva sa v neoficiálnej (súkromné osoby) alebo polooficiálnej komunikácii (práca)
- Funkciou je spontánne podať informáciu, preto sú žánre väčšinou hovorené, dopredu nepripravené
1. Identifikujte základné znaky hovorového štýlu na ukážke č. 1.
- Znaky:
o Ústnosť, spontánnosť
- Prejavuje sa nepresným vyjadrovaním, približnými faktami (hyperboly = zveličovanie, „Čakám na teba takmer pol hodiny.“ = „Meškáš šestnásť minút.“)
- Dôležitú úlohu zohráva intonácia (vidíme výhodu ústnych žánrov oproti písomných, kde chýba, ale je potrebná – SMS, e- mail, list)
o Konverzačnosť
- Realizuje sa pomocou dialógu (= rozhovoru dvoch alebo viacerých postáv)
o Súkromnosť
- Štýl je ovplyvnený prostredím, v ktorom ho používame
- SLANG = skupina nespisovných výrazov typická pre určitú skupinu ľudí, záujmovú činnosť
- REGIONALIZMY = nárečové slová, menia sa od regiónu k regiónu
o Situačnosť
- Prejavuje sa využívaním neverbálnych jazykových prostriedkov (mimika, gestikulácia)...
- ...ale aj verbálnych jazykových prostriedkov (ukazovacie zámená = „Ta ten! Ta tota s ním. Ta som nevedel, ta mi to prepáčte.“)
o Stručnosť
- Skracovanie slov v dôsledku dynamizácie (= univerbizácia)
- Základná škola = základka, gymnázium = gympeľ, dovidenia = dovi
o Expresívnosť
- Najvýraznejšie sa prejavujú city
- Množstvo citosloviec a citovo-zafarbených slov
- Prepánajaná! Panebože!
- Vyskytujú sa aj pejoratíva (hanlivé slová = truľo, babrák, trdlo)
- A vulgarizmy:
- Obscénne slová = pomenovanie intímnou časťou tela
- Názvy zvierat = zmija
- Kliatie = kliatby z náboženstva
2. Rozdeľte útvary hovorového štýlu na klasické a moderné.
Žáner = je súhrnný názov pre diela so spoločnými tematickými, štylistickými a kompozičnými znakmi.
Žáner hovorového štýlu členíme na:
Klasické
- ústne
- Monologické
- Asymetricky rozložené (= hovorí len jeden, účastníci sa nestriedajú)
- Rozpovedanie vtipu – stručný príbeh s vtipnou pointou
- Rozprávanie príhody – rozprávanie udalosti zväčša s prekvapivým záverom
- Monologické
§ Dialogické
- Prehovor jedného účastníka sa nazýva replika
- Využívajú rozhovor dvoch alebo viacerých postáv (=dialóg)
- Ústny
- Komunikanti sú na tom istom mieste alebo sú spojení telefónom, live chat (obaja sú prihlásení v tom istom čase a komunikujú spolu)
- debat
- Písomný
- Komunikanti sú oddelení časom a priestorom (chat – ale nie live chat, list, noviny)
- Bez možnosti spätnej väzby (okamžitej)
- Ústny
· Diskusia
- výmena názorov na danú tému v snahe nájsť riešenie
- presviedčame účastníkov o svojej pravde, predkladáme argumenty
- súhrn všetkých diskusných príspevkov, ktoré odzneli
· Debata
- Voľná výmena názorov
- Účasť je dobrovoľná, nehľadá riešenia
· Hádka
- rozhovor, ktorý sme nezvládli
- využíva veľa pejoratív, znepríjemňuje atmosféru
- môže byť aj konštruktívna
Moderné
- Písomné
- Reklama
- Písané alebo hovorené odporúčanie, ktoré má charakter verejnej komunikácie
- Základom je informačný slohový postup
- K hovorovému štýlu sa prikláňa tým, že využíva prostriedky blízke bežnej komunikácií (Chceš štipko? Nafunuj sa na webe! Surfuj už za 13 centov za minútu.)
- Reklama
§ Inzerát
- Krátky útvar, ktorý sa vyskytuje v masovo- komunikačných prostriedkov (noviny, televízia) alebo vo verejných prostrediach (v supermarketoch; v meste - Stratil sa kocúr Muro, odmena za nájdenie 100€.)
- Má zhustený text (znak administratívneho štýlu)
- Využíva informačný slohový postup
- Dôležitá je grafická úprava
- Využíva sa v polooficiálnej komunikácii
- Má znaky klasickej korešpondencie
- Jeho výhodou je rýchlosť, šetrenie životného prostredia
3. Charakterizujte využitie slohových postupov v hovorovom štýle: rozprávanie príbehu, recept na prípravu jedla, pozvanie na stretnutie, váhanie pred vážnym rozhodnutím.
- Rozprávací
- v bežnej komunikácií, na rozprávanie príbehu, udalosti a spomienok
Opisný
- Opis prostredia, osôb, predmetov, opis pracovného postupu
Informačný
- informácie sú nepresné
- Zhustené pri reklame, inzeráte
Výkladový
- využíva sa najmenej
- na vysvetlenie nejakej udalosti (argumenty, prečo meškám na hodinu)
4. Objasnite znaky súkromného listu z hľadiska kompozície a sformulujte zásady zdvorilej komunikácie v tomto útvare.
Súkromný list je písomný, dialogický žáner hovorového štýlu.
- Píšeme osobe, ktorú dôverne poznáme (adresátovi)
- Používame slang, hovorové slová, subjektivizujeme
- Osobné zámena – ty, tvoj, tebe, ti píšeme s veľkým začiatočným písmenom (vyjadrujeme úctu k adresátovi)
- Kompozícia:
o Úvod
- Na začiatku oslovenie, po ktorom nasleduje čiarka, môže aj výkričník
- Vynecháme riadok a v novom odseku píšeme, prečo práve sme sa rozhodli napísať list
o Samotné jadro členíme na odseky
- Vlastný obsah listu
o Na záver typické frázy
- S prianím pekného dňa, Všetko dobré ti želá tvoja..., Teším sa na stretnutie s tebou
- Nezabudneme uviesť svoje meno
- S pozdravom Javorský
Správny formát adresy:
Ing. Peter Javorský Javorová 16
052 01 Spišská Nová Ves
- prijímateľova adresa vľavo hore, naša adresa sa píše vpravo dole
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Hovorový štýl | Referát | 113 slov | |
Hovorový štýl | Ostatné | 529 slov | |
Štylistika – hovorový štýl | Ostatné | 425 slov | |
Hovorový štýl, charakteristické znaky a útvary hovorového štýlu | Ostatné | 687 slov | |
Hovorový štýl znaky | Ostatné | 442 slov | |
Hovorový štýl sloh | Referát | 642 slov | |
Hovorový štýl - útvary, vlastnosti | Referát | 229 slov | |
Hovorový štýl | Referát | 75 slov | |
Umelecký a hovorový štýl – porovnanie | Maturita | 107 slov | |
Hovorový štýl a bežná komunikácia | Ostatné | 232 slov | |
Hovorový štýl, Slang, Slangové slová | Ostatné | 247 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Hovorovy styl #Hovorovy jazykový styl #kompozícia súkromného listu #hovorový štýl žanre #Znaky hovoroveho štýlu #súkromný list kompozícia #bezna komunikacia a hovorovy styl #O chlapcovi jozefovi píšeme rozprávanie #hovorovz stzl #hovorový štýl a jeho znaky #hovorový štýl referáty #znaky inzeratuVypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2019
Diskusia: Hovorový štýl znaky
Pridať nový komentárVygenerované za 0.028 s.