Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 086
Uložení: 220
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk
Publicistika - aktuálne písomné a ústne prejavy pre širokú verejnosť, realizované prostriedkami
masovej informácie a propagandy. Hlavnou funkciou publicistiky je objektívne informovať a agitovať.
Publicistický štýl - má informovať ale aj vzdelávať. Tvorí sa pre široké vrstvy prijímateľov,
preto musí menej známe pojmy, znaky a skratky vysvetliť, no musí čitateľa aj zaujať.
Znaky:
-zrozumiteľnosť, výstižnosť, pôsobivosť, aktualizovanosť, variabilnosť, verejnosť, písomnosť
Noviny (tlač) majú ustálenú štruktúru a prehľadnú grafickú úpravu. Veľmi významnú úlohu zohráva TITULOK - vystihuje obsah článku, obsah iba naznačuje, upútava pozornosť.
Využívame aj plastickosť a typografickú úpravu textu (do stĺpcov).Plastickosť textu sa dosiahne rôznymi druhmi a hrúbkou písma.
Publicistické žánre delíme na:
-spravodajské (správa, referát, interview, inzerát, reklama, oznámenie)
-analytické (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace - úvodník, komentár, recenzia, kritika, diskusia)
-beletristické (rozprávacie a opisné - fejtón, reportáž, črta).
Správa - informácia, je základom komunikácie. Musí byť aktuálna, stručná, vecná a pútavá.
Správy bývajú jednoduché a rozšírené.
Kompozičné postupy:
-chronologický
-logický
Kritika - je prejavom demokratickosti. Má hodnotiaci vzťah ku skutočnosti, ktorý si
všíma najmä nedostatky, záporné javy, s cieľom poukázať na ne a dosiahnuť ich nápravu.
Kritika v publicistike sa vyskytuje ako samostatný slohový útvar, uplatňuje sa však aj ako
hodnotiaci postoj v spravodajských, beletristických a analytických žánroch.
Náučná kritika hodnotí kladné a záporné stránky javov a diel.
Fejtón - patrí k beletristickým žánrom. Je to vtipné a aktuálne rozprávanie o aktuálnom
probléme. Ide o problém, ktorý sa častejšie objavuje.
Recenzia - hodnotenie novovydaného diela
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov | |
Publicistický štýl | Ostatné | 328 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre | Ostatné | 1 063 slov | |
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov | |
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov | |
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov | |
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov | |
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov | |
Publicistický štýl sloh | Referát | 924 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 233 slov | |
Publicistický štýl - žánre | Učebné poznámky | 245 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 828 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 313 slov | |
Publicistický štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 375 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#sloh kritický článok #znaky inzerátu a reklamy #sloh. postup inzerát #čo je kritika -slovensky jazyk -definicia #publicistický štyl #Publicisticky zaner #Konspekt Zábavné žánre #kritický článok #slohovy utvar reklama #kritika sloh #strucna sprava #funkcie slovenčina #Obsah inzerátov #Čo tvorí obsah reklamy #Gramatika #vysvetlujuci prejav #Publicticky styl #opisne pridavne mena #publicisticky styl funkcia