Publicistika - aktuálne písomné a ústne
prejavy pre širokú verejnosť, realizované prostriedkami
masovej informácie a propagandy. Hlavnou funkciou publicistiky je objektívne
informovať a agitovať.
Publicistický štýl - má informovať ale aj vzdelávať. Tvorí sa pre široké vrstvy
prijímateľov,
preto musí menej známe pojmy, znaky a skratky vysvetliť, no musí čitateľa aj zaujať.
Znaky:
-zrozumiteľnosť,
výstižnosť, pôsobivosť, aktualizovanosť, variabilnosť, verejnosť, písomnosť
Noviny (tlač) majú ustálenú
štruktúru a prehľadnú grafickú úpravu. Veľmi významnú úlohu zohráva TITULOK - vystihuje obsah článku, obsah iba naznačuje, upútava
pozornosť.
Využívame aj plastickosť a typografickú úpravu textu (do stĺpcov).Plastickosť textu sa dosiahne rôznymi druhmi a hrúbkou
písma.
Publicistické žánre delíme na:
-spravodajské (správa, referát, interview, inzerát, reklama,
oznámenie)
-analytické (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace - úvodník, komentár, recenzia, kritika, diskusia)
-beletristické
(rozprávacie a opisné - fejtón, reportáž, črta).
Neexistujú medzi nimi pevné hranice.
Správa -
informácia, je základom komunikácie. Musí byť aktuálna, stručná, vecná a pútavá.
Správy bývajú jednoduché a rozšírené.
Kompozičné postupy:
-chronologický
-logický
Kritika - je prejavom demokratickosti. Má hodnotiaci
vzťah ku skutočnosti, ktorý si
všíma najmä nedostatky, záporné javy, s cieľom poukázať na ne a dosiahnuť ich nápravu.
Kritika
v publicistike sa vyskytuje ako samostatný slohový útvar, uplatňuje sa však aj ako
hodnotiaci postoj v spravodajských, beletristických a
analytických žánroch.
Náučná kritika hodnotí kladné a záporné stránky javov a diel.
Fejtón - patrí k
beletristickým žánrom. Je to vtipné a aktuálne rozprávanie o aktuálnom
probléme. Ide o problém, ktorý sa častejšie objavuje.
Recenzia - hodnotenie novovydaného diela