Jazyková komunikácia a kultúra vyjadrovania

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: verca123
Typ práce: Ostatné
Dátum: 23.03.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 472 slov
Počet zobrazení: 65
Tlačení: 3
Uložení: 2

Jazyková Komunikácia

  • Jazyk
    • Abstraktný systém znakov (súhrn pravidiel – vznik reči)
    • Prostriedok myslenia a dorozumievania, uložený v pamäti
    • Funkcie : dorozumievacia, poznávacia, reprezentačná, estetická
  • Reč
    • Fyzicko-psychická schopnosť človeka
    • Vytváranie artikulovaných zvukov – spájanie s pojmami = komunikácia
    • použitie jazyka v praxi,
    • Druhy : hovorená, písaná
  • Jazykový znak
    • Morféma = Slovo
    • Funkcie : pomenúvajúca, významová, dorozumievajúca
    • Náuka o znakoch = semiotika
  • Písmo
    • Obrázkové – celé vety (v jaskyniach)
    • Slovné – 1 slovo (hieroglyfy)
    • Slabičné – 1 slabika (japonské, klinové písmo)
    • Hláskovépísmo – 1 hláska (grécka abeceda, hlaholika, cyrilika, azbuka, latinka)
  • Komunikácia
    • prenos informácie medzi účastníkmi (komunikantmi) v istej komunikačnej situácii pomocou spoločného systému znakov
    • Informácia – myšlienkový obsah, odosielateľ oznamuje prijímateľovi, podoby : od jednoduchej správy až k literárnym dielam, môžeme sa na ňu pýtať otázkami : Kto, Čo, Komu, Prečo, Ako, Kde
    • Druhykomunikácie :
      • Verbálna (slovná) – morfologické a lexikálne prostriedky. Delí sa na : ústnu alebo písomnú
      • Neverbálna (neslovná) – mimiky a gestá
      • Priama – priamy kontakt, rýchla spätná väzba – porozumenie, spontánna, nepripravená
      • Nepriama – X kontakt, sprostredkovaná komunikácia (list, sms správa), X spontánna reakcia, X bezprostredná väzba, nedorozumenia
      • Bežná – súkromná sféra, nespisovné, slangové rodinné,... slová, gestá a mimika
      • Oficiálna – verejná sféra, spisovný jazyk, odborné výrazy
      • Monologická – chýba spätná väzba
      • Dialogická – 2 osoby
      • Efektívna – obojsmerná, dobré počúvanie, dobrá spätná väzba, vedia čo chcú povedať, vedia pochopiť
      • Devalvujúca – opak efektívnej, nízky stupeň úrovne, hnev, neschopnosť ovládať emócie
      • Asertívna – Umenie presadiť svoj názor a zároveň počúvať druhých
      • Pasívna – človek ustupuje, strata vlastnej hodnoty, nervózne gestá, nevie povedať svoj názor
      • Agresívna – vnucovanie názorov, povýšenecký tón hlasu
      • Súkromná – súkromné prostredie, rozhovor medzi 2 kamarátmi
      • Verejná – oficiálne prostredie, diskusia, debata,...
    • Text
      • Uzavretá komunikačná jednotka s logickým usporiadaním viet a odstupňovanými časťami (veta, odsek, kapitoly)
      • Jednotlivé časti – niekedy nemožno pochopiť, pokiaľ nepoznáme iné časti = kontext
      • Súvislý text = poviedka, vtip, rozprávka
      • Nesúvislý text = tabuľka, graf, program kín

Komunikačná schéma (reťazec)

  • Autor
    • Formuluje svoje postoje a názory, kladné alebo záporné city
    • Vytvára informáciu, ktorú chce odoslať prijímateľovi
    • Spracováva ju pomocou jazykových prostriedkov – kóduje ju
    • Ovplyvnený : biologickými faktormi(vek, pohlavie), charakterom, vzdelaním, spoločenským postavením, a pod
  • Kód
    • Rozumieme ním jazyk ako systém znakov a jazykových pravidiel
    • Pomocou kódu prenáša sa prenáša komunikát(informácia) od odosielateľa k prijímateľovi
    • Zmena kódu počas komunikácie – napr. Zmena z spisovnej slovenčiny do nárečia
  • Kódovanie
    • Zmena myšlienky na zvukom zhmotnené slová a informáciu vysielame
  • Komunikát
    • Hovorený, písaný, súvislý alebo nesúvislý
    • Základná jednotka komunikácie
    • Prenáša sa pomocou kódu alebo média (komunikačný kanál)
    • Môže byť :
      • Vecným textom (náučný, administratívny, publicistický)
      • Hovorovým textom alebo Umeleckým – podľa okolností
    • Komunikačný kanál (médium)
      • Časť komunikácie, v ktorej sa prekonáva vzdialenosť medzi účastníkmi komunikácie
      • vzduch
    • Komunikačný šum
      • Sťažuje porozumenie, zapríčiňuje nesprávne pochopenie
      • nekvalitne vytlačený text, nečitateľné písmo, zlá výslovnosť, hluk v okolí = Defektná komunikácia
    • Dekódovanie
      • Meníme signál od odosielateľa (rečový, zrakový, ...) na myšlienkový obsah v mozgu
      • Identifikácia myšlienky
      • Veľakrát sa vyskytujú chyby v porozumení informácie
    • Postupy komunikácie
      • Informačný – podanie informácie
      • Argumentačný – podanie argumentov pre alebo proti
      • Agitačný – snaha o presvedčenie prijímateľa
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie vhodné študentské práce pre tieto kľúčové slová:

#bezprostredna komunikacia #bezprostredna a sprostredkovana komunikacia


Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.015