Funkčné jazykové štýly
20b. Funkčné jazykové štýly
Jazyk ako spoločenský jav plní
rozličné funkcie, najdôležitejšou z nich je funkcia dorozumievacia. Aké slová, slovné spojenia alebo vety použijem v určitej
komunikatívnej situácii, to sleduje oblasť jazyka – štylistika.
Štýl – je cieľavedomý
výber a usporiadanie verbálnych i neverbálnych jazykových prostriedkov v texte
Usporiadanie jazykových prostriedkov závisí od
komunikačnej situácie, v ktorej sa prejav realizuje.
Štýlotvorné činitele - faktory, ktoré ovplyvňujú proces tvorby
textu. Môžu byť subjektívne (autor) a objektívne (téma, funkcia, situácia, adresát)
Funkčné jazykové
štýly:
- štýly verejného styku – administratívny, náučný (odborný), umelecký, rečnícky, publicistický
štýl
- štýl súkromného styku – hovorový
- Primárne jazykové
štýly
- hovorový - sféra bežnej komunikácie, žánre:
- ústne: telefonický rozhovor,
rozhovor
- písané: SMS, súkromný list
- umelecký - sféra komunikácie slovesného umenia,
žánre:
- lyrické: óda, sonet
- epické: román, poviedka
- dramatické: komédia,
tragédia
- administratívny - sféra oficiálnej, úradnej komunikácie, žánre:
- dokumentárne:
zápisnica, protokol
- oznamovacie: žiadosť, životopis
- heslové: rozvrh hodín, školské
vysvedčenie
- náučný - sféra vedeckej komunikácie, žánre:
- výkladové: výklad,
recenzia
- opisné: odborný opis, posudok
- publicistický - sféra masmediálnej komunikácie,
žánre:
- spravodajské: správa, interview
- analytické: glosa, úvodník
- beletristické: fejtón,
reportáž
- rečnícky - sféra ústnej, verejnej komunikácie, žánre:
- agitačné: súdna reč,
politická reč
- náučné: referát, diskusný príspevok
- príležitostné: prejav,
príhovor
- Sekundárne jazykové štýly
- esejistický -
subjektívno-objektívny, štýl textov, ktoré na rozbor vedeckého problému využívajú jazykové prostriedky umeleckého štýlu a je tu cítiť
postoj autora k téme
- epištolárny - je to štýl súkromnej korešpondencie, v minulosti - subjektívny, no
v súčasnosti má znaky objektívneho štýlu, pretože listy nahradili e-maily, SMS, z ktorých úvod a záver vypadáva, texty listov sa
skracujú, sú bez citového prejavu a bez individuálneho štýlu autora
- reklamný - štýl reklamných textov, patrí
medzi subjektívno-objektívne štýly, rozvíja sa najdynamickejšie
- náboženský - štýl náboženských textov
a obradov, subjektívny
- juristický - štýl zákonov, zákonných nariadení, zmlúv, objektívny
Zones.sk – Zóny pre každého študenta