Publicistický štýl
22b. Publicistický štýl
- Publicistický štýl
- subjektívno-objektívny štýl, má ústnu, písanú aj elektronickú podobu, prevláda výkladový a informačná slohový
postup
Komunikačná sféra: masovokomunikačné prostriedky - média (tlač, rozhlas,
televízia, internet)
Hlavné funkcie publicistiky:
- prinášať informácie o aktuálnych
udalostiach
- poúčať
- ovplyvňovať
- presviedčať a získavať verejnosť pre určitý
názor
Základné znaky publicistiky:
- písomnosť - tlačené a elektronické média, osobitné
členenie textu
- variabilnosť - bohatstvo tém, rozmanitosť jazykových prostriedkov, osobitná grafická úprava
- monologickosť -
chýba spätná väzba, nemá bezprostrednú reakciu adresáta
- verejnosť - útvary sú adresované širokej verejnosti, preto majú byť čo
najzrozumiteľnejšie
- informatívnosť - spravodajská funkcia, cieľom je sprostredkovať verejnosti informácie
- aktualizovanosť -
určenosť udalosti (Kto? Kedy? Kde?...), módne slová, snaha oživiť text
Druhy tlače:
1 Podľa
periodicity - denníky - aspoň 4x do týždňa (Nový čas), týždenníky (Hospodárske noviny), mesačníky (Zdravie), občasníky,
príležitostná tlač, bulletin
- Podľa obsahu - univerzálne bez zacielenia na konkrétneho čitateľa (SME), vedecké
(Veda a technika), náboženské (Don Bosco v nás), mládežnícke (Bravo), detské (Fifík), ženské (Báječná žena), literárne (Slovenské
pohľady)...
Útvary / žánre:
- spravodajské -
spravodajstvo
- správa
- jednoduchá - prináša základné informácie, odpovedá na
otázky (Kto? Čo? Kde? Kedy? Prečo?)
- rozšírená - voľnejšie štylizovaná, graficky a kompozične zložitejšia, môže sa
uplatniť aj postoj autora
- riport - malá reportáž, prináša kratší, živý opis aktuálnej
udalosti
- interview - spravodajský, riadený rozhovor, formou dialógu predstavuje nejakú osobnosť
spoločnosti
- oznámenie
- plagát
- komuniké -
prináša informáciu z oficiálnych miest, napr. vláda, prezidentská kancelária
- Analytické -
publicistika
- úvodník
- komentár
- editoriál -
úvodný stĺpček - slovo šéfredaktora alebo iného člena redakcie, nachádza sa na prvých
stranách
znaky: subjektívnosť, krátky rozsah, aktuálnosť, grafické odčlenenie od ostatného textu, výkladový
SP
- glosa - krátka poznámka, autor zaujíma postoj, vtipne analyzuje a hodnotí jeden čiastkový
jav
druhy - pozitívna (chváli), kritická, polemická (pochybuje o správnosti iného názoru)
znaky:
subjektívnosť, kratší rozsah, vtip, expresívnosť, ostré vyznenie - pointa, prevláda úvahový
SP
- posudok
- recenzia - odborná kritika, hodnotiaci posudok literárneho,
umeleckého, technického alebo vedeckého diela
znaky: obsahuje informačnú a hodnotiacu časť, využíva najmä výkladový
a informačný SP, stojí na rozhraní umeleckého a odborného
štýlu
- Beletristické
- reportáž - očité
svedectvo autora, sprostredkovať čitateľovi autentickú atmosféru udalosti, využíva umelecké prostriedky (vietor zabíjal), opis, rozprávanie,
môže obsahovať údaje o počte ľudí, výške škody
- investigatívna reportáž - z vyšetrovania zločinov, riešenia
sporov
- dramatická reportáž - dejová, cestopisná, je žánrom umeleckej literatúry (Tam-tam - Boris
Filan)
- fejtón - vtipné, duchaplné ale kritické rozprávanie, autor upozorňuje na aktuálnu udalosť,
jav, bez ukončenia,
znaky: aktuálnosť, vtip, zveličovanie, irónia, snaha vyprovokavať reakciu čitateľa, prevláda
rozprávací SP
Zones.sk – Zóny pre každého študenta