Publicistický štýl

22b. Publicistický štýl

Komunikačná sféra: masovokomunikačné prostriedky - média (tlač, rozhlas, televízia, internet)

Hlavné funkcie publicistiky: 

Základné znaky publicistiky: 

Druhy tlače:

1 Podľa periodicity - denníky - aspoň 4x do týždňa (Nový čas), týždenníky (Hospodárske noviny), mesačníky (Zdravie), občasníky, príležitostná tlač, bulletin

  1. Podľa obsahu - univerzálne bez zacielenia na konkrétneho čitateľa (SME), vedecké (Veda a technika), náboženské (Don Bosco v nás), mládežnícke (Bravo), detské (Fifík), ženské (Báječná žena), literárne (Slovenské pohľady)...

Útvary / žánre:

  1. spravodajské - spravodajstvo
  1. Analytické - publicistika

znaky: subjektívnosť, krátky rozsah, aktuálnosť, grafické odčlenenie od ostatného textu, výkladový SP

druhy - pozitívna (chváli), kritická, polemická (pochybuje o správnosti iného názoru)

znaky: subjektívnosť, kratší rozsah, vtip, expresívnosť, ostré vyznenie - pointa, prevláda úvahový SP

znaky: obsahuje informačnú a hodnotiacu časť, využíva najmä výkladový a informačný SP, stojí na rozhraní umeleckého a odborného štýlu

  1. Beletristické 

znaky: aktuálnosť, vtip, zveličovanie, irónia, snaha vyprovokavať reakciu čitateľa, prevláda rozprávací SP

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/gramatika/19940-publicisticky-styl/