Rozprávanie kompozícia
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 20 611
Uložení: 500
ROZPRÁVANIE
- rozprávanie udalostí a zážitkov predstavuje najčastejšiu formu ľudskej komunikácie
- je podstatnou zložkou umeleckého štýlu
- základ epických diel
- pri rozprávaní sa sústreďujeme na udalosť, ktorá sa odohrala, hovoríme o zápletkách, konfliktoch a ich riešení, udalosti vykresľujeme ako jedinečné, neopakovateľné, ale zároveň charakteristické pre isté typy ľudí, pre určitú dobu alebo prostredie
- s rozprávačskými postupmi sa stretávame pri čítaní poviedok, románov, pri počúvaní rozprávok a povestí, pri štúdiu historických či životopisných odborných diel
= zachytenie udalosti v časovej postupnosti
- môže byť slohovým postupom aj slohovým útvarom
Kompozícia:
- úvod
- zápletka
- zauzľovanie zápletky
- vyvrcholenie
- obrat deja
- rozuzlenie
kompozičný postup:
chronologický – zachytenie udalostí v časovej následnosti /môže ísť aj o odbočenie prerozprávaním vedľajších udalostí/
retrospektívny – pospiatky, čitateľ vie, ako sa príbeh skončil, ale nevie, čo všetko sa predtým odohralo, teda autor čitateľa najprv oboznámi s prítomnosťou a potom sa vracia do minulosti, aby ňou vysvetlil prítomný stav
paralelný – dva alebo viac dejov sa odohráva súbežne, vedľa seba
rámcový – do rozprávania postavy prvého príbehu sa postupne vkladajú iné príbehy /Dekameron, Tisíc a jedna noc/
reťazový – na jednu udalosť nadväzujú mnohé iné, ďalšie udalosti, pričom ich spája hlavná postava
hlavné druhy úvodu:
expozícia – úvodný opis postáv, prostredia
in medias res – vpadnutie priamo do deja /do stredu veci/
retrospektíva – pohľad späť
!!!Rozprávač musí zaujať príbehom, musí sa niečo stať
Nebojte sa fantázie, nebojte sa čitateľov ohromiť niečím nečakaným nevídaným, ale ani fantázia nesmie byť bezbrehá, musí mať svoju logiku a pravdu
Ohybnosť a plastickosť príbehu spočíva v tom, že nerozprávame iba strohý dej, ale vykreslíme prostredie, poskytneme presný opis a výstižnú charakteristiku hrdinu, do rozprávania vkladáme svoje úvahy, komentáre...
Text rozprávania sa člení na:
- Pásmo rozprávača, t.j.
Autorská reč
Je to priama reč autora, základný text v pásme rozprávača
Autor pozerá na príbeh z nadhľadu
- formálne je koncipovaná v minulom čase
- využíva 3. slovesnú osobu
- musí mať spisovnú podobu, až na odôvodnené výnimky
Môže byť priame rozprávanie – ja-rozprávanie
V diele je prítomný aj adresát, rozprávač mu dáva otázky a tak vznikne ja-ti rozprávanie, my-si rozprávanie, ja-vám rozprávanie
- Pásmo postáv, t.j.
Reč postáv
- realizuje sa dialógom, pričom je to rozhovor 2 postáv
- jedna časť dialógu – prehovor jednej postavy – sa nazýva replika, vyjadruje sa priamou rečou
- priamu reč dopĺňa uvádzacia veta – ňou autor nielen uvádza, ale aj komentuje, dopĺňa, upravuje. Najčastejšie sa používajú slovesá:
povedať, hovoriť, ozvať sa, poznamenať, vravieť, pošepnúť, zakričať, odvrknúť, odpovedať, myslieť, uvažovať, cítiť... autor slovesom dokáže vystihnúť aj okolnosti prehovoru.
Priama reč
-veta je kratšia ako uvádzacia veta
-zahŕňa veľa myšlienok na malej ploche
-nahrádza čitateľovi široké opisy
-môže mať dramatizujúcu funkciu (krátke, rôznej modálnosti, nedokončené...)
-reč charakterizuje postavu /prostredie, vzdelanie/
„Nehľadal ma nik?“
„Nehľadal vás nik.“
Nevlastná priama reč
-slúži na vyjadrenie vnútornej reči postáv
-nemá uvádzaciu vetu a nie je vyčlenená osobitným odsekom, nemusí byť v úvodzovkách
Odložila list do kabelky. Tak som teda znova bezprizorná. Čo som urobila? Chcela som spravodlivosť!
Polopriama reč
-je cudzou osobou /rozprávačom/ doslovne referovaná reč alebo myšlienka.
Kľako načúval a musel sa usmiať. Lukan žije. Čo mu tak na ňom záleží? Sú krajania.
Vnútorný monológ
-ňou sa sprostredkúva formulovanie myslenia rozprávajúceho subjektu priamo v zrode, ešte v chaotickom, dynamickom stave myšlienky.
-autori využívajú na opis krízových situácií postáv, na opis toho, ako prežívajú stresové stavy, ako sa rozhodujú.
Obliekla sa do večerných šiat. Nie, nechce byť Ivonou Vrbinkovou, tá sa nosievala deň čo deň, kým ešte chodila do školy, vždy v inej paráde. „Aká som mu včera padla do očí, s takou nech sa aj teraz stretne....“
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Slohové útvary - Rozprávanie | Učebné poznámky | 162 slov | |
Rozprávanie v umeleckej literatúre | Ostatné | 326 slov | |
Rozprávanie sloh znaky | Referát | 363 slov | |
Rozprávanie | Maturita | 221 slov | |
Rozprávanie - slohový útvar | Učebné poznámky | 228 slov | |
Rozprávanie ako slohový postup a útvar v bežnej komunikácii a umeleckej literatúre | Referát | 291 slov | |
Rozprávanie v umeleckej literatúre | Referát | 473 slov | |
Rozprávanie - slohový postup a útvar | Učebné poznámky | 156 slov | |
Rozprávanie a typické prvky | Maturita | 673 slov | |
Rozprávanie - kompozícia a štylizácia | Učebné poznámky | 188 slov | |
Rozprávací slohový postup - Rozprávanie | Referát | 704 slov | |
Opis a rozprávanie rozdiely | Ostatné | 458 slov | |
Charakterizuje rozprávací slohový postup | Ostatné | 125 slov | |
Rozprávací slohový postup, rozprávanie | Ostatné | 510 slov | |
Rozprávanie, frazeologizmy, expresívne slová | Referát | 171 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#paralelny kompozičný postup #on rozpravanie uvod zápletka vyvrcholenie obrat rozuzlenie #vnutorna a vonkajšia kompozicia pribehu #my rozpravanie #Druhy úvodu #rozpravanie v 3. osobe zazitok #rámcové rozprávanie #ja rozpravanie príbeh #rámcovaný príbeh