Náučný (odborný) štýl
NÁUČNÝ (odborný) ŠTÝL
- patrí medzi objektívne štýly verejnej
komunikácie
Sprostredkúva odborné informácie, vedecké a technické poznatky. V dôsledku rozvoja vedy a techniky
v tomto štýle zaznamenávame príklon k:
- internacionalizácii – rozumieme ňou, že v porovnaní s minulosťou sa
dnes oveľa voľnejšie preberajú nielen slová z iných jazykov, ale aj celé gramatické väzby a syntaktické konštrukcie: open
system – otvorený systém
- formalizácii – rozumieme ňou to, že odborné texty často nemajú podobu
ucelených starostlivo štylizovaných viet, ale podobu vzorcov, tabuliek, schém. Orientujeme sa v nich pomocou stručných hesiel,
nadpisov v riadkoch
ZÁKLADNÉ ZNAKY náučného štýlu: ! VEDIEŤ !
- PÍSOMNOSŤ: náučné texty majú zvyčajne písomnú podobu a ich obsah je vyjadrený
jazykovými prostriedkami (slovami). Adresát je väčšinou neprítomný, preto sa pociťuje nedostatok spätnej väzby.
Náučné texty môžu mať aj ústnu formu (prednáška), ale i táto podoba si vyžaduje písomnú prípravu. Vety sú dlhé, prevládajú
súvetia a zložené vety. Chýba jednočlenná veta, ktorú môžeme nájsť iba v názvoch kapitol. Využíva polovetné konštrukcie, hlavne
s príčastiami.
- MONOLOGICKOSŤ: náučné texty sú výlučne monologické
a monotematické – zaoberajú sa 1 témou, ktorá sa rozoberá do hĺbky a šírky. Dôraz sa kladie na odbornú stránku textu,
preto sa niekedy náučný štýl nazýva aj odborným. Úlohou náučných textov je sprostredkovať a vysvetliť poznatky v danom odbore a nie
presviedčať. Náučné texty sú vecné, presné a jasné.
- VEREJNOSŤ: náučný štýl
je štýl verejného styku, ktorý sa využíva predovšetkým v komunikácii odborníkov, má oficiálny charakter.
V náučných textoch sa používa spisovný jazyk a nie je prípustný ani profesionálny slang ( napr. operačná sála a nie
operačka).
- POJMOVOSŤ: náučné texty pracujú s pojmami, termínmi, nachádzajú sa tu nocionálne
(pojmové) slová, neprípustné sú expresívne (citovo – zafarbené) slová – zdrobneniny, vulgarizmy... Používanie termínov
spôsobuje, že náučné texty sú veľmi náročné na vnímanie.
- ODBORNOSŤ a PRESNOSŤ: náučný štýl
využíva príslušnú terminológiu daného odboru, údaje sú exaktné (vedecké, presné). Úvodzovky znamenajú
citáciu.
Podľa toho komu sú náučné texty určené sa náučný štýl člení na :
VEDECKO – NÁUČNÝ štýl (teoretický)
- sprostredkúva výsledky vedeckého výskumu – nových poznatkov
v danom vednom odbore, !!! texty sú určené odborníkom!!!!
- využíva termíny, knižné (cudzie)
slová
- má prísne logickú kompozíciu Ú, J, Z
- náročná, ale stereotypná štylizácia z hľadiska
morfológie a syntaxe
- presná vedecká argumentácia a citácia alebo parafrázovanie; bibliografia
- neutrálnosť, nezaujatosť výkladu
POPULÁRNO – NÁUČNÝ štýl
- texty napísané týmto štýlom adresuje odborník širšej verejnosti, pričom vedecké
a technické problémy sa podávajú zaujímavou a pútavou formou, zložitejšie odborné termíny sú vysvetlené
opisom, uvádza sa množstvo príkladov– napr. učebnice pre ZŠ, SŠ
- menej cudzích slov -
voľnejší výber slov
- voľnejšia kompozícia, bohatšie členenie textu na odseky
- pestrejšia, pôsobivá štylizácia;
beletristické a rečnícke prvky
- voľná citácia alebo parafrázovanie bez bibliografie
- silná
didaktická a presviedčacia zložka (postoj autora – časopis Zdravie)
!!! Náučný štýl sa uplatňuje
v informačnom, opisnom (odborný opis, opis pracovného postupu) a výkladovom slohovom
postupe. !!!
LEXIKA náučného štýlu
- prevládajú
nocionálne (štylisticky bezpríznakové - pojmové) slová, nepoužívajú sa expresívne
a emocionálne slová – zdrobneniny, pejoratíva (po jeho smrti – nie po jeho odchode, skone alebo úmrtí)
- terminológia: presné, jednovýznamové, ustálené názvy – termíny
- domáce:jednoslovné
(odvodené i neodvodené): množina, kyselina...; viacslovné (združené pomenovania): štepársky nôž; zložené: vodovod,
drevoryt...
- cudzie: sputnik, psycholingvistika, diskusia...
- hybridné:stimulačná funkcia ceny,
nelogický...
- doslovné preklady – kalky: geografia – zemepis...
- knižné slová:
značný, rozsiahly(veľký) tiež (aj, i), prakticky (namiesto vlastne,
v podstate, zhruba)
- skratky, značky a skratkové slová (akronymy): SAV, Mudr. TANAP...
- multiverbizácia:
podať návrh – navrhovať, vykonať kontrolu – kontrolovať
Odborný slang, profesionalizmy
(slová profesionálneho slangu) sú prípustné v hovorovom a v publicistickom štýle: tlačovka
MORFOLÓGIA a SYNTAX náučného štýlu
- ustálenie nových väzieb: v niektorých
prípadoch sa ustaľuje v odbornom štýle iná pádová väzba, ako sa používa v iných štýloch, napr. akuzatívna bezpredložková väzba
(priamy pád): uvažovať niečo (o niečom), napomáhať niečo (pomáhať niečomu)
- zložené prídavné mená bez
spojovníka a so spojovníkom: pri písaní alebo nepísaní spojovníka ide o problém syntaktický: vzťah priradenosti alebo
podradenosti napr. vedecko – technický (veda a technika) literárnovedný(literárna veda)
- ENUMERATÍVNOSŤ (vypočítavanie) + viacnásobný vetný člen: enumeratívnosť je prejavom
úsilia o presnosť a úplnosť informácie, relatívna ukončenosť sa naznačuje skratkami atď., ai., apod.
- KONDENZOVANÉ (zhustené) vyjadrovanie:
- a) menné vyjadrovanie oproti slovesnému:Pozývame
vás za účelom prerokovania
vašej sťažnosti.
- b) polovetné konštrukcies činným
a trpným príčastím, prechodníkom:
Prístroj zostrojený naším kolektívom je ......
- pasívum - podmet nie je činiteľ deja je dejom zasahovaný: Návrh sa predkladá na
na posúdenie. Návrh bol predložený na posúdenie
- autorský plurál – 1. osoba plurálu alebo
neosobné vyjadrovanie: Mohli by smeusúdiť, že....Dalo by sa usúdiť, že...Predpokladáme, že...Domnievame sa,
že....
- vsuvky (parentézy) - graficky umiestnené medzi pomlčkami alebo v zátvorke, bodkočiarky,
dvojbodky
- spájacie výrazy vo vete a medzi vetami (odsekmi): napr. takže, predpokladáme,
že...
z toho vyplýva, že...potom,...t.j.,...teda....ak – tak,...
- grafické označovanie
jednotlivých odsekov teoretického náučného textu,
napr. 1.0, 1.1,1.2,1.2.1 atď., rozličné typy zátvoriek
(okrúhle, lomkové, hranaté) a úvodzoviek, paragrafy v zákonníkoch, vysvetlivky pod čiarou
ÚTVARY náučného
štýlu:
ŠTÚDIA, DIZERTÁCIA (rozprava) – vedecký opis = sú útvary, ktoré prinášajú
výsledky vedeckej činnosti. Dizertácia sa delí na kompendium ( Dejiny Slovenska – celá vedecká disciplína) a monografiu (napr. Slovensko
v dobách Veľkej Moravy – časť vedeckej disciplíny).
MONOGRAFIA = je spravidla vedecké dielo, publikácia alebo aj časť
publikácie, kde je komplexne spracovaná jediná téma, spravidla úzko špecializovaná či vymedzená. Vznikla na základe skúmania
daného problému
SOČ kompozícia a obsah:
- Titulný obal, titulný list
- Obsah
- Úvod: stručný úvod do problematiky, dôvod, prečo sa autor pre tému rozhodol, cieľ práce, metódy, ktoré
zvolil, môže spomenúť ťažkosti, ktoré mu stáli v ceste pri práci s literatúrou alebo pri overovaní v praxi atď.
- Jadro:
v kapitolách označených číslom a názvom analyzuje, porovnáva, prináša dôkazy, príklady, cituje z odbornej literatúry atď
- Záver: Stručné zhodnotenie splnenia cieľov, prínos práce a jej možné použitia v škole
- Resumé: (v slovenskej
a cudzej reči) stručné zhrnutie obsahu po kapitolách, aby dostal základnú informáciu aj človek, ktorý nebude čítať celú
prácu, ale prípadne hľadá pramene na spracovanie podobnej témy.
- Bibliografia: zoznam použitej literatúry, ktorá poslúžila na
štúdium, argumentovanie, citáciu atď.
- Prílohy
!!! V ukážke nájdite znaky náučného štýlu !!!
ORGANIZOVANIE A RIADENIE
Organizovanie je cieľavedomá činnosť, ktorej konečným cieľom je usporiadanie prvkov
v systéme.
Výsledkom organizovania je organizácia, ktorá má vlastné prvky, usporiadané do určitej štruktúry – napr.
škola má riaditeľa, zástupcu, ekonóma, triednych učiteľov a žiakov.
S organizovaním sa neodmysliteľne spája riadenie.
Riadenie je cieľavedomá činnosť, ktorej cieľom je koordinovať prácu jednotlivých prvkov organizácie, určovať vzťahy
nadriadenosti a podriadenosti, vymedzovať právomoci a zodpovednosti.
Aby sme pochopili manažérsku funkciu organizovanie a
riadenie, musíme poznať význam pojmov, s ktorými sa pri tejto činnosti stretávame:
- právomoc (autorita) –
právo prislúchajúce pracovníkovi v danom
pracovnom postavení využívať voľnosť v rozhodovaní
- zodpovednosť (responsibilita) – je to povinnosť za niečo ručiť
- pôsobnosť (kompetencie) –
okruh aktivít, pre ktoré boli určitému prvku
v organizačnej štruktúre pridelené právomoci a zodpovednosť
Organizovanie a riadenie je súbor viacerých prvkov a činností. Patria sem:
- Špecializácia – vyplynula
z deľby práce, ktorú si v priebehu vývoja vyžiadala zvýšená produktivita práce
- Rozpätie riadenia – vyjadruje
počet priamo podriadených pracovníkov jednému nadriadenému
!!!! ZNAKY ODBORNÉHO ŠTÝLU z ukážky:
!!!!
Populárno – náučný štýl (učebný text pre stredné školy - určený širokej
verejnosti):
- Odbornosť, pojmovosť, presnosť - termíny a cudzie slová sú vysvetlené
napr. právomoc (autorita), zodpovednosť (responsibilita),pôsobnosť (kompetencie)
- Enumerácia -
vypočítavanie,zhustené vyjadrovanie: škola má riaditeľa, zástupcu, ekonóma, triednych učiteľov a
žiakov.
- Dlhá veta, súvetia- Riadenie je cieľavedomá činnosť, ktorej cieľom je koordinovať prácu
jednotlivých prvkov organizácie, určovať vzťahy nadriadenosti a podriadenosti, vymedzovať právomoci a zodpovednosti.
- Autorský plurál – 1.os. pl - Aby sme pochopili
manažérsku funkciu organizovanie a riadenie, musíme poznať význam pojmov, s ktorými sa pri tejto činnosti
stretávame:
- Grafická úprava textu – grafické označovanie jednotlivých
odsekov náučného textu: a) + využitie zátvoriek
b)
c)
- Monologickosť a monotematickosť+ nevyskytujú sa expresívne slová
Zones.sk – Zóny pre každého študenta