Epické texty členíme na: PÁSMO ROZPRÁVAČA A PÁSMO POSTÁV
PÁSMO ROZPRÁVAČA zahŕňa:
Realizuje sa ako: Nevlastná priama reč
Polopriama reč
Nepriama reč- autorská reč
Zmiešaná reč
NEVLASTNÁ PRIAMA REČ
Slúži na vyjadrenie vnútorného monológu/ VNÚTORNEJ REČI POSTÁV.Rečpostavy je včlenená do pásma rozprávača. Vyjadruje sa 1. osobou j. č. Môže byť:
POLOP
POLOPRIAMA REČ
Je tesnejšie zviazaná s AUTORSKOU REČOU, od nevlastnej priamej reči sa odlišuje tým, že používa3. osobu j. č., je referovaním o myšlienkach postavy, kým nevlastná priama reč je doslovným reprodukovaním jej reči.
Polopriamu reč v porovnaní s autorskou rečou možno previesť, transformovať do 1. slovesnej osoby a jej signálmi sú zvolacie a opytovacie vety, expresívne slová, modálne slová a pod. Napr. Pavol jej siahol na ruku, nie, tu nemôže zostať.
Mišo sa musel usmiať. Peter žije. Čo mu (3.os.) tak na ňom záleží.
-
NEPRIAMA REČ – AUTORSKÁ
Je súčasťou PÁSMA ROZPRÁVAČA, rozprávač NEPRIAMO, sprostredkovanereprodukuje prehovor niektorej postavy svojou vlastnou rečou. Obyčajne aj pomenúva postavu, ktorej názor, myšlienku, hodnotenie vyjadruje. V uvádzacej vete sa spravidla vyskytujú slovesá: vravel, šepkal, hovoril, po ktorých nasleduje vedľajšia veta predmetová so spojkou že.
Napr. Pavol jej siahol na ruku a povedal, že tu nemôže zostať. V jeseni na tanci šepkala gazdiná susede, že kto by si to len pomyslel, že zo Zuzky vyrastie taká krásavica.
PRIAMA
ZMIEŠANÁ REČ
V charakteristických znakoch sa zhoduje s rečou rozprávača, ale ide tu o skrytú reč postáv (signály subjektívneho hodnotenia z hľadiska postavy)
VNÚTORNÝ MONOLÓG
V modernej próze sa v pásme rozprávača často objavuje tzv. vnútorný monológ. Za vnútorný monológ pokladáme iba myslený, ale nahlas nevyslovený prehovor postavy. Je to spontánny tok myšlienok, ktorý umožňuje čitateľovi pochopiť vnútorné pohnútky postavy pred nejakým činom alebo po ňom. Môže obsahovať aj myšlienky o vzťahu postavy k svojmu priateľovi, známemu a pod. Môže sa vyjadriť polopriamou rečou, nevlastnou priamou rečou, niekedy aj priamou rečou. Postava v rámci pásma rozprávača môže uvažovať pred dôležitým rozhodnutím, môže prežívať strach, rozhodovať sa o ďalšom postupe v istej situácii.
JA – rozprávanie (ich forma) = priame rozprávanie: autor sa stotožňuje s niektorou postavou, je prítomný v príbehu (1.osoba).
ON – rozprávanie (er forma) = autorská reč: najčastejšia forma rozprávania v 3.osobe, autor ňou sám za seba, alebo v stotožnení s rozprávačom rozvíja príbeh, opisuje a komentuje konanie postáv.
PÁSMO POSTÁV zahŕňa:
Uvádzacie vety môžu mať trojaké umiestnenie: na začiatku, na konci, priama reč je vsunutá do uvádzacej vety.
„Nezabudni si napísať úlohu,“ povedala mama, „určite vám ju bude učiteľka kontrolovať.“
Napr. Pavol jej siahol na ruku a povedal, že tu nemôže zostať.
Vysvetlite pojmy pásmo rozprávača a pásmo postáv a v ľubovoľnej ukážke identifikujte typ rozprávača.
Miguel de Cervantes Saavedra - Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha (úryvok)
PÁSMO ROZPRÁVAČA – VŠEVEDIACI rozprávač - 3.osoba sg
Vtom zočili v diaľke na poli zo tridsať- štyridsať veterných mlynov, a len čo ich Don Quijote uzrel, riekol zbrojnošovi: PÁSMO POSTÁV - PRIAMA REČ (úvodzovky + 1.os.sg + uvádzacia veta + vyčleňuje sa do samostatného odseku)
,,Šťastie vedie naše veci lepšie, než sme si mohli želať. Či vidíš, priateľ Sancho Panza, tamhľa ten húf prinajmenej tridsiatich ozrutných obrov, s ktorými sa pustím do boja a všetkých pripravím o život? Ich korisť stane sa základom nášho bohatstva, lebo to bude boj spravodlivý a skutok veľmi bohumilý, keď vykynožím z povrchu zeme také zlé býlie."
,,Akí obri?" spýtal sa Sancho Panza.
,,Tamtí, čo vidíš," odvetil jeho pán, ,,s tými dlhými rukami, ktoré mávajú niektorí temer na dve míle."
,,Počujte, Vaša Milosť, " odvetil Sancho, ,,veď to, čo tam vidno, nie sú obri, ale veterné mlyny, a čo sa vám pri nich zdá rukami, to sú krídla, ktoré poháňa vietor, a ony pohybujú žarnovmi."
,,Zrejme," vetil Don Quijote, ,,sa nevyznáš ani za mak v dobrodružstvách: sú to obri, a ak sa bojíš, rušaj odtiaľto a modli sa, pokým sa ja pustím s nimi do krutého a nerovného boja."