Delenie slovnej zásoby z hľadiska spisovnosti
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 9 437
Uložení: 319
Delenie slovnej zásoby z hľadiska SPISOVNOSTI
Salinger v románe Kto chytá v žite dosiahol atmosféru autentického študentského prostredia vďaka mládežníckemu a študentskému slangu. V ukážke nájdeš slangové slová: blbo, kecy, psina, štígro,frky, profák
Členenie štylisticky príznakových slov podľa spisovnosti:
- SPISOVNÉ slová :patria do slovnej zásoby spisovného jazyka a sú kodifikované v normatívnych príručkách. Väčšina z nich sa môže použiť vo všetkých typoch textov : odborné (odborné slová),básnické (luna, junák, niva) hovorové (finta, mindrák)
- NESPISOVNÉ slová : sú slová, ktorých použitie je obmedzené len na veľmi úzky okruh textov (napr. súkromný rozhovor, zvada, slangový prejav)
Medzi nespisovné slová zaraďujeme:
- nárečové slová (dialektizmy) – napr. švábka, bandurky, kalap.....
- slangové slová – nespisovné slová, ktoré vznikajú často deformáciou známych slov, používa ich istá spoločenská alebo záujmová skupina, ide o osobité, neštandardné vyjadrovanie sa. Rozlišujeme napr. mládežnícky, študentský, vojenský slang, napr. fáro, dostať zaracha, kilo, seknúť s niečím
- profesionalizmy – nespisovné slová, ktoré používa istá profesia, slúžia na rýchle a úsporné vyjadrovanie sa, veľa z nich vzniklo univerbizáciou, mnohé z nich sa postupne včleňujú do spisovnej slovnej zásoby (stavbár, slovenčinár), napr. operačná sála – operačka, zubné lekárstvo – zubárina
- argot –tajná šifrovaná reč, v ktorej sa známe slová používajú v kontexte, ktorému nezasvätený človek nerozumie, používajú ho rôzne asociálne skupiny ľudí ( zlodeji, narkomani, mafiáni, väzni), napr. mariška, marijánka – marihuana, blcha – stopa po injekčnej, striekačke televízor – dorozumievanie sa z okna do okna vo väznici
!!! SLANG – je súbor jazykových prostriedkov, ktorý sa vytvára na základe komunikačných potrieb istej viac či menej vyhranenej spoločenskej skupiny. !!!
- je prostriedkom na rozpoznanie skupiny a zároveň na jej odlíšenie od iných skupín
- poznáme: žiacky, študentský, mládežnícky, športový, vojenský
napr. anglina, psycha, profka - študentský lapiduch, buzerplac – vojenský
- ak sa slangový výraz začne pociťovať ako fádny, vytvára sa nový slangizmus, napr. rodičovské – rodičko, diplomová práca – diplomovka
- nie všetky slangy predstavujú homogénne celky, napr. študentský alebo mládežníckyje nesúrodý, pretože aj skupina študentov a mládeže je rôznorodá, čo sa prejavuje vo veľkej variantnosti slangových slov, napr. človek, ktorý sa veľa učí – bifľoš, kocka
- niektoré slangové výrazy sú zrozumiteľné prakticky všetkým študentom, iné sú príznačné len pre obmedzený počet študentov
- príčinou variantnosti je snaha o originálnosť, novosť
Najčastejšie postupy tvorenia slangizmov:
- slovotvorba:pokecať si – pokec
- skracovanie:bezvadný – bezva
- slovotvorba + skracovanie ( + rôzne deformácie):kamarát – kamoš
- sémantické tvorenie:tlačenka
- preberanie z cudzích slov/jazykov: kvér
Jerome David Salinger - Kto chytá v žite (úryvok)
Ukážka zachytáva stretnutie Holdena so starým profesorom dejepisu Spencerom v jeho byte. Spencer mal Holdena rád. Robil si výčitky kvôli tomu, že ho nechal prepadnúť, snažil sa mu poradiť a poučiť ho, čo Holden považoval len za mentorovanie
Autor použitím mládežníckeho a študentského slangudosiahol atmosféru autentického študentského prostredia + vulgarizmy (debil), Holdenova reč je živá, hovorová, plná slangových výrazov a vulgarizmov
Teda musel sa fakt blbo cítiť, že ma nechal prepadnúť, to bolo vidieť. Tak som ho začal nalievať. Povedal som mu, že som debil a samé také kecy. Povedal som mu, že na jeho mieste by som bol urobil presne to isté, a že väčšina ľudí nemá potuchy, čo je to za otročina byť učiteľom. Takéto a podobné šplechy. Staré triky.
Ale najväčšia psina bola, že zatiaľ čo som doň pumpoval všetky tie kecy, myslel som na niečo celkom iné. Bývam v New Yorku, a tak som myslel na to jazierko v Central Parku. Rozmýšľal som, či bude zamrznuté, až prídem domov, a ak bude, čo sa stane s kačicami.
Ale ja mám zato štigro. Totiž že mi nerobilo ťažkosti hustiť do starého Spencera všetky tie otrepané frky a pritom normálne myslieť na kačice. To je psina. Človek si nemusí veľmi namáhať mozgové závity, keď sa rozpráva s profákom.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Rozvrstvenie slovnej zásoby | Referát | 132 slov | |
Systém slovnej zásoby | Ostatné | 181 slov | |
Spôsoby obohacovania slovnej zásoby | Učebné poznámky | 167 slov | |
Systém slovnej zásoby | Maturita | 179 slov | |
Štýlové rozvrtsvenie slovnej zásoby | Maturita | 187 slov | |
Rozdelenie slovnej zásoby – Hovorové, spisovné, slangové slová, internacionalizmy | Referát | 709 slov | |
Obohacovanie slovnej zásoby | Maturita | 319 slov | |
Obohacovanie slovnej zásoby | Ostatné | 202 slov | |
Systém slovnej zásoby | Referát | 259 slov | |
Klasifikácia slovnej zásoby | Ostatné | 780 slov | |
Členenie slovnej zásoby a základy lexikografie | Ostatné | 639 slov | |
Vysvetlite dynamiku slovnej zásoby | Ostatné | 145 slov | |
Delenie slovnej zásoby na základe dobovosti – historizmy a archaizmy | Ostatné | 366 slov | |
Slová podľa spisovnosti | Ostatné | 100 slov | |
Spôsoby tvorenia slov v slovenčine, obohacovanie slovnej zásoby | Ostatné | 137 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Psina #nespisovné slová #Slová podľa spisovnosti