Publicistický štýl a jeho žánre
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 611
Uložení: 189
Publicistický štýl (novinársky, žurnalistický) - charakteristické znaky a jeho žánre. Utvorte krátku upútavku s tematikou študentského života.
Publicistický štýl (z lat. „publicus“ = verejný)
Je SUBJEKTÍVNO – OBJEKTÍVNY štýl, štýl VEREJNÉHO STYKU, ktorý sa používa v oblasti publicistiky.
!!! Jeho cieľom je VYHĽADÁVAŤ a SPRACÚVAŤ INFORMÁCIE o aktuálnych spoločenských javoch. Má nielen INFORMOVAŤ, ale aj PRESVIEDČAŤ, OVPLYVŇOVAŤ, POUČOVAŤ a ZAUJAŤ ADRESÁTA. !!!
Využíva sa v prostriedkoch masového šírenia informácií, t.j. v masmédiách:
- printové (tlačené) médiá – noviny, časopisy
- elektronické médiá – TV, rozhlas, internet
Podľa funkcie, ktorá v publicistických textoch prevláda rozlišujeme:
- spravodajstvo = v textoch prevláda informačná funkcia = ich hlavnou funkciouje vecne, faktograficky, aktuálne informovať verejnosť ! sprostredkovať fakty !
- publicistiku = v textoch prevláda presvedčovacia, získavacia, ovplyvňovacia funkcia ! = ich hlavnou funkcioujezobraziť fakty pútavo, pestro, obrazne, aby čitateľa presvedčili, získali a ovplyvnili ! cielene pôsobiť na adresáta !
!!! HLAVNÉ ZNAKY publicistického štýlu: !!!
- PÍSOMNOSŤ – texty majú písomnú podobu - tlačené, elektronické médiá, osobité členenie textu = najdôležitejšia časť je titulok = musí upútať
- MONOLOGICKOSŤ – texty sú monologické, autorovi chýba spätná väzba – reakcia adresáta (okrem kontaktných relácií), preto musí predpokladať, ktoré údaje sú pre prijímateľa dôležité
- VEREJNOSŤ – texty sú adresované širokej verejnosti, preto majú byť čo najzrozumiteľnejšie,autor – redaktor, moderátor menej známe pojmy, skratky, musí vysvetliť, text prispôsobuje priemernej vzdelanostnej úrovni čitateľa, diváka, poslucháča, využíva sloveso v 1. osobe pl (prinášame vám aktuálne informácie)
- INFORMATÍVNOSŤ – cieľom je sprostredkovať verejnosti nové informácie, poznatky, preto sa tu vyskytuje veľa faktografických údajov, používajú sa ukazovacie zámená, menej slovies, priraďovacie súvetia
- VARIABILNOSŤ – bohatstvo tém, kompozičná pestrosť, rozmanitosť jazykových prostriedkov (ustálené spôsoby vyjadrovania, ale aj snaha o originálnosť), osobitá grafická úprava - text v stĺpcoch, obrazový materiál
- AKTUALIZOVANOSŤ – údaje, fakty musia byť aktuálne, obsah zameraný na súčasnosť
Tlač vrámci publicistického štýlu využíva osobitné kompozičné prostriedky = !!! TITULOK, PLASTICKOSŤ PÍSMA a TYPOGRAFICKÁ ÚPRAVA TEXTU. !!!
TITULOK (nadpis) v novinách ! musí byť zrozumiteľný a informačne nasýtený. ! Poskytuje prvú informáciu o obsahu textu, jeho úlohou je ! UPÚTAŤ ADRESÁTA, vzbudiť jeho záujem o daný obsah. !Jeho typickým znakom je napr. využitie elipsy (výpustky), inverzie (obrátený slovosled), holých oznamovacích viet alebo krátkych otázok.
Ukážky titulkov: Týždeň bez obľúbeného seriálu. Prišli dažde, prišiel mráz.
Nezamestnanosť klesá. Kde dovolenkujú hviezdy Superstar?
Niekedy sa dopĺňa PODTITULKOM.PLASTICKOSŤ textu sa dosahuje druhmi a hrúbkou písma.
Kompozične sa žánre publicistického štýlu odkláňajú ! od informačného k výkladovému slohovému postupu. !
VÝRAZOVÉ PROSTRIEDKY publicistických textov:
Veľký výskyt faktografických prvkov - čísla, vlastné mená, značky, presné údaje
- v spravodajských textoch prevládajú neutrálne slová, pretože sa nimi sprostredkúvajú fakty a udalosti = výrazové prostriedky spisovného jazyka
- v publicistikeokrem nich nachádzame aj expresívne slová, obrazné pomenovania a hovorové slová
- časté sú PUBLICIZMY: kampaň, nastoliť problém, dôveryhodný zdroj informácií, MULTIVERBIZÁCIA: čitateľská verejnosť – čitatelia, dostať do pozornosti – upozorniť, CUDZIE slová: kontrakt, integrovať a NEOLOGIZMY: summit, líder
- Často používa KLIŠÉ – sú to slová alebo slovné spojenia, ktoré častým používaním stratili svoj pôvodný význam a pôsobia v texte ako frázy, ošúchané slová: drvivá väčšina, mať zelenú... aj tzv. europeizmy, t.j. také výrazy, ktoré sa nachádzajú v slovnej zásobe väčšiny európskych jazykov. Sú to slová a spojenia, ktoré sa aj v bežnej reči používajú tak často, že ich už nepociťujeme ako neslovenské: rádio, televízia, program, aktivita, ale aj frazeologizmy: kocky sú hodené, rozťať gordický uzol.
!!! ŽÁNRE publicistického štýlu: !!!
- SPRAVODAJSKÉ – spravodajstvo: prinášajú len informácie, prevláda v nich informačná funkcia, objektívny prístup autora: jednoduchá správa, rozšírená správa, riport (beletrizovaná správa o 1 udalosti), interview (dialogizovaná správa), oznámenie, komuniké, inzerát, plagát, referát
- ANALYTICKÉ – publicistika racionálneho typu: vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace, prevažuje subjektívny prístup autora: úvodník, komentár (zaujíma stanovisko k závažnému javu), glosa, posudok, recenzia, kritika, diskusia, polemika
- BELETRISTICKÉ – publicistika emocionálneho typu: rozprávacie a opisné, využívajú prostriedky umeleckej literatúry, prevažuje subjektívny prístup autora: fejtón, reportáž, črta, stĺpček, blog, besednica, causerie
SPRAVODAJSKÉ žánre:
! SPRÁVA - informuje o aktuálnych udalostiach !
- odpovedá na 5 otázok: kto?, čo?, kde?, kedy?, prečo?
- znaky: zrozumiteľnosť, vecnosť, stručnosť, pútavosť, aktuálnosť, pravdivosť
- kompozičné postupy: chronologický, logický
- píše sa v minulom čase, môže byť spojená s hodnotením, alebo rozšírená o výzvu
Druhy:
- JEDNODUCHÁ – obsahuje titulok, miesto (BRATISLAVA), skratku tlačovej agentúry (TASR), skratku mena autora, samotný text správy
- ROZŚÍRENÁ - obsahuje titulok, nad aj podtitulok - okrem základných faktov obsahuje
aj sprievodné okolnosti, ktoré dané fakty dopĺňajú alebo spresňujú; niekedy aj hodnotiace prvky
OZNÁMENIE = informuje o pripravovanej udalosti
REFERÁT - súhrnná komplexná informácia o istom podujatí
INTERVIEW – dialogizovaná správa, riadený rozhovor s 2 cieľmi:
- a) predstaviť osobnosť b) autentickou formou podať dôležité informácie afakty
Kompozícia: časť: stručná charakteristika 2. časť: doslovný záznam otázok a odpovedí
KOMUNIKÉ = oficiálna správa - prináša informáciu z oficiálnych miest (vláda, kancelária prezidenta)
RIPORT = krátka beletrizovaná správa o 1 udalosti
INZERÁT = krátky a výstižný útvar, uvádza sa pod značkou, platená informácia (podľa počtu slov) v novinách a časopisoch, zaradený na zvláštnom liste
REKLAMA = cieľavedomé pôsobenie na potenciálnych zákazníkov, s cieľom sprostredkovania informácie, vyvolania určitej predstavy a dojmu
ANALYTICKÉ žánre
ÚVODNÍK =subjektívne ladená úvaha na aktuálnu tému (kultúrny, hospodársky, politický, alebo iný aktuálny problém ); jej ciel' - vzbudiť u čitateľa záujem o problém
KOMENTÁR = analyzuje spoločenský jav, hodnotí ho zo subjektívneho hľadiska, zvyčajne je monotematický, reaguje na udalosť, ktorá už bola uverejnená v mienkotvorných denníkoch
KRITIKA = hodnotiaci vzťah ku skutočnosti, všíma si najmä nedostatky, záporné javy,
s cieľom poukázať na ne a dosiahnuť ich nápravu, v publicistike sa vyskytuje ako samostatný slohový útvar, uplatňuje sa však aj ako hodnotiaci postoj v spravodajských, beletristických a analytických žánroch
Náučná (odborná) kritika:
RECENZIA - odborný posudok umeleckého alebo vedeckého diela, obsahuje subjektívne hodnotenie autora
POSUDOK - hodnotiaci text populárno - náučného charakteru, znaky: konštruktívnosť (naznačiť možnosť riešenia), objektívnosť
DISKUSlA - kritický žáner, výmena názorov
GLOSA – stručný štipľavý komentár k správe alebo udalosti; vyjadruje subjektívny postoj autora
BELETRISTICKÉ žánre
- využívajú prostriedky umeleckej literatúry, znaky: pútavý, živý štýl, pestrosť námetov
- a) fejtónové
FEJTÓN - vtipné rozprávanieo aktuálnych problémoch alebo vtipná kritika, vzbudzuje humor, iróniu až sarkazmus. Cieľom je vyprovokovať reakciu čitateľa a vyjadriť osobný názor. Využíva rozprávanie a opis. Koniec fejtónu je často prekvapujúci, paradoxný alebo príbeh nie je ukončený a nasleduje otázka, výzva a pod.
BESEDNICA - priateľský príhovor - nie je taká kritická, je spontánna, má uvoľnenú atmosféru, chce upútať na niektoré spoločenské procesy
CAUSERIE - zábavné rozprávanie, beseda; nie je priveľmi kritická ani didaktická
STĹPČEK - myšlienkovo nenáročným spôsobom vyjadruje vzťah k udalosti, veci
b) reportážne
REPORTÁŽ - živo opisuje skutočnú udalosť na základe autorovho očitého svedectva, napr. opisuje atmosféru, hostí, prírodu….Cieľom je sprostredkovať autentickú atmosféru udalosti. Je dokumentárna, adresná, autentická. Využíva opis, rozprávanie a jazykové prostriedky umeleckého štýlu.
- statická - opisuje prostredie 2. dynamická - opisuje dej
ČRTA - často neskutočný, ale vymyslený typický alebo reálny prípad
Utvorte krátku upútavku s tematikou študentského života - vedieť urobiť
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre – maturitná otázka | Referát | 342 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre, funkcia, obsah, jazyk | Referát | 236 slov | |
Publicistický štýl | Ostatné | 328 slov | |
Štylistika – publicistický štýl | Ostatné | 525 slov | |
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov | |
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov | |
Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl | Ostatné | 181 slov | |
Publicistický štýl – slohové postupy | Referát | 761 slov | |
Publicistický štýl sloh | Referát | 924 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 233 slov | |
Publicistický štýl - žánre | Učebné poznámky | 245 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 828 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 313 slov | |
Publicistický štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 375 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#titulok #Ktoré údaje prináša správa #cieleny rozhovor interview #rečnícke figúry, obrazové pomenovania #Komu je adresovana informacia