Zóny pre každého študenta

Rétorika ako veda a praktická činnosť

Chápanie rétoriky ako vedy a praktickej činnosti

Rétorika čiže rečníctvo – je náuka o rečníckom štýle =náuka o vlastnostiach hovoreného prejavu, o umení hovoriť: logicky, zaujímavo, presvedčivo a pútavo. Jej počiatky siahajú do obdobia starovekého Grécka a Ríma.

Súčasné chápanie pojmu rétorika je dvojaké:

  1. Rétorika ako VEDA – skúma ústneverejné jazykové prejavy. Hlavným predmetomrétorického výskumu je rečnícka komunikácia, ktorú môžeme charakterizovaťako obojsmerný proces a činnosť medzi rečníkom a publikom(je dôležité, aby rečník na svoje publikum pôsobil dôveryhodne, čo si vyžaduje schopnosť vycítiť potreby, náladu a očakávania publika: inak by mala vyzerať odborná prednáška pre odborníkov na vedeckej konferencii a inak prednáška pre žiakov ZŠ).
  1. Rétorika ako PRAKTICKÁ ČINNOSŤ – je umenie tvoriť a predniesť ústny prejav. Dôležitá je aj úcta k publiku, rečník musí rešpektovať isté zásady:

Prejavy neúcty k publiku: krik, nepriateľskosť, nedbanlivé držanie tela, ruky vo vreckách, podopreté lakte, nevhodné oblečenie, dvíhanie ukazováka, snaha mať vždy pravdu, čítanie textu, málo zrakového kontaktu s publikom, ošúchané rečnícke frázy, veľa cudzích slov...

Rečník má možnosť sledovať reakcie publika – spätná väzba:

!!! Utvorte krátky reklamný prejav na ľubovoľnú tému. !!!

Reklamný prejav = je príležitostný žáner rečníckeho štýlu, informačný prejav, ktorého hlavnou funkciou je presviedčacia a propagačná funkcia, teda snaha ovplyvniť názory, prípadne konanie prijímateľov. Autori využívajú argumentáciu, aby presvedčili poslucháčov. V reči sa na nich obracajú (časté oslovenia), zaraďujú sa medzi poslucháčov(1.os. pl), navrhujú riešenia ich problémov, vyzývajú ich k spolupráci alebo k činu. 

Reklama = verejné odporúčanie napr. tovarov a služieb. Dlhšia reklama využíva slovnú prezentáciu vlastností odporúčaného predmetu, ako aj psychologicky pôsobivé výrazové prostriedky.

Zones.sk – Najväčší študentský portál
https://www.zones.sk/studentske-prace/gramatika/20194-retorika-ako-veda-a-prakticka-cinnost/