Náučný štýl
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 142
Uložení: 188
Náučný štýl
Náučný štýl (odborný)
Komunikačná sféra: pracovná (škola, pracovisko)
záujmová (spoločenské aktivity) verejná (médiá, konferencie...)
Komunikanti: odborník - odborník
odborník - verejnosť
učiteľ - žiak
Funkcia: Vysvetľovať, zverejňovať nové vedecké poznatky, Sprostredkovať nové vedecké
poznatky, Prezentovať názory a skúsenosti v oficiálnom styku, ide o odbornú
komunikáciu
Žánre náučného štýlu
1) Výkladové
2) Situačné
3) Opisné
Znaky náučného štýlu:
Verejnosť- je to štýl vedeckej komunikácie, využíva výrazové prostriedky zo spisovnej
slovenčiny
Písomnosť- náučné prejavy majú písomnú podobu, (aj v hovorenej podobe prechádza
písomná podoba
Monologickosť-adresát nie je vždy prítomný, komunikácia prebieha bez spätnej väzby, okrem
diskusného príspevku
Odbornosť- obsahuje domáce aj medzinárodné odborné termíny, musia byť presné údaje a
fakty
fakty bývajú podopreté citátmi, texty sú najčastejšie monotematické, úlohou je
prostredkovať a vysvetliť poznatky
Pojmovosť- odborné texty pracujú s nocionálnymi slovami = bez citového zafarbenia
termíny a pojmy odrážajú podstatné a typické vlastnosti predmetov a javov
Ďalšie delenie:
1,Vedecko – náučné:
Výkladové, Objektívne
spracovať objavené, rozšíriť, vysvetliť odbornému publiku
2,populárno-náučné /popularizačné/ :
rozšíriť objavené medzi neodbornú verejnosť
3,esej – je osobitným žánrom, ktorý stojí na rozhraní medzi náučným a umeleckým štýlom, medzi
výkladom a úvahou
VÝRAZOVÉ PROSTRIEDKY NÁUČNÉHO ŠTÝLU
Náučný jazykový štýl patrí k najnáročnejším jazykovým štýlom.
vedecko-náučné jazykové prejavy : ich cieľom je rozšíriť vedecký objav alebo vysvetliť odborný problém odbornému publiku
-používajú knižné slová, cudzie slová a terminológiu konkrétneho vedného odboru,typická je presnosť vyjadrovania, vedecká citácia a argumentácia, prevládajú oznamovacie vety
populárno-náučné (popularizačné) jazykové prejavy :
uplatňujú sa v nich publicistické a beletristické prvky, texte sa nachádzajú opytovacie vety, nájdeme tu aj hodnotiace emocionálne-expresívne prostriedky a presviedčanie, namiesto citácie sa viac parafrázuje
KOMPOZÍCIA A ČLENENIE TEXTOV NÁUČNÉHO ŠTÝLU
- 1. titulný obal, titulný list
2. obsah
Úvod: stručný úvod do problematiky, dôvod, prečo sa autor pre tému rozhodol, cieľ práce, metódy, ktoré zvolil, môže spomenúť ťažkosti, ktoré mu stále v ceste pri práci s literatúrou alebo pri overovaní v praxi atď.
3. Jadro: v kapitolách označených číslom a názvom analyzuje, porovnáva, prináša dôkazy, príklady, cituje z odbornej literatúry atď.
4. Záver: Stručné zhodnotenie splnenia cieľov, prínos práce a jej možné použitia v škole
5. Resumé: (v slovenskej a cudzej reči) stručné zhrnutie obsahu po kapitolách, aby dostal základnú informáciu aj človek, ktorý nebude čítať celú prácu, ale prípadne hľadá pramene na spracovanie podobnej témy.
6. Bibliografický zápis: zoznam použitej literatúry, ktorá poslúžila na štúdium, argumentovanie, citáciu atď.
7. Prílohy
VYUŽITIE SLOHOVÝCH POSTUPOV V NÁUČNOM ŠTÝLE
Výkladový slohový postup
rozoberá a vysvetľuje vzťahy medzi predmetmi či javmi alebo vnútri predmetov a javov, objasňuje dôvody javov a vzťahy medzi javmi z rozličných hľadísk,
Výkladový text je sieť logicky spätých myšlienok, preto ich poradie nie je možné voľne meniť!
-analýza a vysvetlenie javu: výklad, dizertácia, štúdia, projekt, prednáška
-analýza a hodnotenie javu (interpretácia): úvaha, recenzia, esej
Opisný slohový postup
zachytenie základných znakov predmetu: odborný/náučný opis (súčasť recenzie, referátu, výkladu)
Informačný slohový postup
- vymenúvanie údajov, čísiel, názvov (súčasť recenzie, odborného referátu, školského referátu)
VEDECKÁ, ODBORNÁ A PRACOVNÁ KOMUNIKÁCIA
POSTUPY A FORMY LOGICKÉHO MYSLENIA VO VÝKLADOVOM SLOHOVOM POSTUPE
Logické myslenie má svoje zákony (napr. výrok musí byť overiteľný), postupy (induktívne alebo deduktívne) a formy (napr. analýza a syntéza).
Postupy:
Indukcia
-postupujeme od jednotlivých vecí všeobecným od známych k neznámym, od konkrétnych k abstraktným. Jej zakončením je syntéza= spájanie častí do celku. V indukcií sa musí spájať zovšeobecňovať, usporiadať a vytvoriť závery.
Dedukcia
- postupujeme od všeobecného k jednotlivým od abstraktného ku konkrétnemu. Zakončením je analýza, musí sa odovzdávať, vyvodzovať, rozčleňovať a analyzovať.
ROZLIŠUJ! Téza – formulovaná myšlienka v argumentačnom texte – tvrdenie.
Premisa – výrok, z ktorého vyplýva v úsudku iný výrok či záver.
Generalizácia(zovšeobecnenie)
-postup pri ktorom na základe opakujúcich sa znakov a vlastností predmetov vytvárame pojmy formulujeme výroky, ktoré platia pre celú skupinu predmetov. Pri generalizácii sa musí zovšeobecňovať, definovať.
Komparácia
-klasifikuje jednotlivé javy, zisťujeme zhody a rozdiely medzi javmi. Musí sa porovnávať, rozlišovať, rozoznávať.
Konkretizácia
- znázornenie alebo uvedenie príkladov, prechádzame od všeobecným pojmom ku konkrétnym príkladom musí sa konkretizovať, uviesť príklad.
Kategorizácia
- triedenie alebo klasifikácia. Skupinu pojmov alebo javov delíme na podskupiny podľa rozlišovacích znakov. Využívame pri tom porovnanie jednotlivých javov.
Analógia(zhoda/obdoba)
-preskúmanie dvoch javov a pri zistení, že sú podobné usudzujeme, že aj tretí jav toho istého charakteru bude mať tie isté vlastnosti. Musí sa usudzovať, predpokladať, vyslovovať hypotézy.
Hypotéza – vedecky podložený, ale doteraz nepotvrdený predpoklad.
Exemplofokácia(objasňovanie)
- doloženie na príkladoch, musí sa objasňovať.
Interpretácia
- na rozdiel od iných postupov zahŕňa aj postoje interpretujúceho. Po detailnom rozbore textu sa vytvára vlastná mienka na dielo.
ROZLIŠUJ! Diskusia – názory viacerých ľudí na schôdzi alebo pracovnom stretnutí – prihlásení účastníci diskutujú jeden po druhom
Polemika – ostrá výmena názorov nezmieriteľných názorov napr. v médiách alebo na schôdzi – hovoriaceho často preruší reč iného hovoriaceho
VEDECKÁ, ODBORNÁ A PRACOVNÁ KOMUNIKÁCIA
- príčinné (dôvodové) súvetie
- druhá veta vysvetľuje obsah prvej vety Treba byť obozretný, krajiny ako Chorvátsko, Bulharsko, Grécko, Turecko či Egypt sú totiţ v rizikovej oblasti.
- dôsledkové súvetie
- druhá veta vyjadruje dôsledok prvej vety; prvá veta vyjadruje príčinu Pozostáva z troch dávok, a tak zabezpečí zaočkovanému ochranu po celý zvyšok ţivota.
- prípustkové súvetie - jedna veta uvádza okolnosť, napriek ktorej sa realizuje alebo nerealizuje dej druhej vety Pri vycestovaní do zahraničia sa turisti obávajú moru či cholery, a pritom nemyslia na vírusy ţltačky
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Náučný (odborný) štýl, jeho žánre a jazykové prostriedky | Referát | 251 slov | |
Štylistika – náučný štýl | Ostatné | 339 slov | |
Náučný (odborný) štýl | Ostatné | 1 199 slov | |
Náučný jazykový štýl (maturitná téma) | Referát | 202 slov | |
Náučný štýl znaky a žánre | Maturita | 411 slov | |
Náučný štýl (NŠ) | Referát | 2 039 slov | |
Náučný štýl (znaky a žánre) | Referát | 398 slov | |
Náučný štýl prehľad | Referát | 2 559 slov | |
Náučný (odborný) štýl | Referát | 431 slov | |
Náučný štýl | Referát | 418 slov | |
Náučný štýl | Referát | 474 slov | |
Náučný štýl | Učebné poznámky | 151 slov | |
Náučný štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 323 slov | |
Náučný štýl | Referát | 616 slov | |
Náučný štýl | Maturita | 205 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Vedecká, odborná a pracovná komunikácia #Odborná (náučná) literatúra