Administratívny štýl a úradný list
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 9 133
Uložení: 404
Administratívny štýl a úradný list
Administratívny štýl je štýl verejnej úradnej oficiálnej komunikácie, ktorá nastáva medzi súkromnou osobou a inštitúciou alebo inou právnou osobou alebo medzi inštitúciami.
Komunikačná sféra: úrady, banky, podniky, súdy, pošta.
Komunikanti: súkromná osoba – inštitúcia,
inštitúcia – inštitúcia.
Funkcia: je sprostredkovať príjemcovi presné údaje, fakty bez doplňujúcich a vysvetľujúcich detailov.
Administratívne texty: sú väčšinou monologické a písomné. Sú objektívne a neosobné, ich obsah musí byť jednoznačný a vecný. Ich cieľom je najefektívnejšia, najrýchlejšia a najpresnejšia úradná komunikácia.
Znaky administratívneho štýlu
adresnosť, verejnosť
- niektoré útvary majú konkrétneho adresáta, napr. úradné listy, iné sú adresované celej verejnosti, napr. zákony, vyhlášky.
vecnosť a neutrálnosť, objektívnosť
- presné vyjadrovanie s cieľom vylúčiť omyl,
- absencia citovo príznakových slov.
knižnosť, písomnosť
- prejavuje sa v používaní kancelarizmov, cudzích slov, vo využívaní multiverbizácie, príčastí, prechodníka, uprednostňovanie menného vyjadrovania,
- prevláda oznamovacia veta a zložené súvetie.
stručnosť, schematickosť
- útvary neprinášajú informácie navyše, majú často predtlač, podliehajú štátnej norme (STN),
- využívajú sa zaužívané, stereotypné formulácie, napr. na konci úradných listov (Vopred ďakujem za kladné vybavenie mojej žiadosti.)
Slohové postupy administratívneho štýlu:
- Výkladový: zákon, poštový poukaz,
- Výkladový: vyhláška, výzva,
- Opisný: životopis, posudok.
Útvary administratívneho štýlu
- Podľa určenia
- a) dokumentárne - záväzná archivácia
zápisnica, protokol, maturitný protokol, triedny katalóg, potvrdenka, zmluva, zmenka, akcia, rezolúcia...
- b) oznamovacie - krátkodobá alebo dlhšia aktuálnosť
vyhláška, zákon, prípis, smernica, oznámenie, hlásenie, telegram, životopis, žiadosť, prihláška, reklamácia, upomienka, splnomocnenie, objednávka...
- c) heslové - časovo limitované, nie všetky sa archivujú, často majú predpísanú predlohu
súpis, zoznam, prehľad, rozvrh hodín, poštová poukážka, školské vysvedčenie, diplom, faktúra, cestovný príkaz, bankové tlačivo, test...
- Podľa formátu
- a) formát A4 (zákon, vyhláška, sťažnosť, úradný list - žiadosť, životopis...)
- b) formát A6 a menší (objednávka, oznámenie, poštová poukážka, splnomocnenie, úradné tlačivá)
Úradný list
- predstavuje typický administratívny žáner, je to oficiálny prostriedok písomného styku jednotlivca s úradmi,
- má formát A4.
Druhy úradného listu: žiadosť, objednávka, reklamácia, upomienka, sťažnosť a iné.
Kompozícia úradného listu
- Úvodná rámcová časť listu
- Záhlavie: to je adresa odosielateľa. Musí byť vždy podčiarknuté.
|
- Adresa adresáta: píše sa vpravo hore, ak je okienková obálka, a vľavo hore, ak je listový papier bez tlače. V súčasnosti sa uprednostňuje písanie vľavo hore.
- Miesto a dátum vyhotovenia listu: píšu sa pod seba, nedáva sa čiarka.
- Heslové vyjadrenie obsahu listu: druh listu a stručný obsah (Žiadosť o pracovné miesto) Vec sa zvýrazňuje: tučným písmom, podčiarknutím alebo ich kombináciou.
Predtlač Vec sa už nepíše. NESPRÁVNE: Vec: Žiadosť o pracovné miesto
SPRÁVNE: Žiadosť o pracovné miesto
- Vlastný text listu
- Oslovenie: môže ale nemusí byť, píše sa za ním čiarka pričom nasledujúci text sa začína malým písmenom.
- Vlastný text: treba ho členiť na odseky, musí byť dodržaná jednotná úprava. Zámeno ,,Vy´´ vo všetkých tvaroch treba písať s veľkým V.
- Záverečná rámcová časť listu
- Záverečné zdvorilostné formulky: poďakovanie a záverečný pozdrav (S pozdravom, S úctou), za ktorým sa nepíše bodka.
- Vlastnoručný podpis.
- Prílohy: Ak sa vo vlastnom texte listu prílohy nespomínajú, musíme ich vypísať do stĺpca s názvom "Príloha/Prílohy", ktorý umiestnime v ľavej časti listu zhruba na úrovni vlastnoručného podpisu. Ak sa vo vlastnom texte listu prílohy spomínajú, stačí uviesť názov "Príloha/Prílohy".
- Na vedomie: List môžeme vyhotovovať vo viacerých exemplároch a zasielať ho - "dávať na vedomie" viacerým adresátom podľa rozdeľovníka.
(Vec, Prílohy a Na vedomie zvýrazňujeme v celom liste rovnako.)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Znaky administratívneho štýlu a úradný list | Učebné poznámky | 191 slov | |
Súkromný a úradný list (v administratívnom štýle), útvary administratívneho štýlu | Ostatné | 332 slov | |
Štylistika – Administratívny štýl | Ostatné | 434 slov | |
Administratívny štýl znaky,žánre, štruktúrovaný životopis | Ostatné | 561 slov | |
Administratívny štýl | Ostatné | 264 slov | |
Administratívny štýl (maturitná téma) | Referát | 289 slov | |
Administratívny štýl | Referát | 183 slov | |
Administratívny štýl a jeho útvary – maturitná otázka | Referát | 778 slov | |
Administratívny štýl a jeho útvary | Referát | 262 slov | |
Administratívny štýl a jeho slohové útvary | Učebné poznámky | 337 slov | |
Administratívny štýl a jeho útvary – žiadosť, životopis | Referát | 775 slov | |
Administratívny štýl | Referát | 147 slov | |
Administratívny štýl znaky | Ostatné | 463 slov | |
Administratívny štýl | Učebné poznámky | 550 slov | |
Štylistika – administratívny štýl, jeho znaky a žánre, Požiadavky štátnej normy na úradný list | Ostatné | 989 slov |