Vysvetlite základné znaky publicistického štýlu

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 05.02.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 144 slov
Počet zobrazení: 1 997
Tlačení: 138
Uložení: 128

PUBLICISTICKÝ JAZYKOVÝ ŠTÝL

  • štýl verejného styku
  • používané sú v masmédiách (najčastejšie v tlačených médiách)
  • cieľom je vyhľadávať a spracúvať informácie o aktuálnych spoločenských javoch a presviedčanie adresáta

– má objektívny charakter

Výrazové prostriedky:

  • neutrálne slová
  • expresívne slová, obrazné pomenovania, hovorové slová
  • publicizmy, multiverbizácia, cudzie slová, neologizmy, klišé

Člení sa na:

SPRAVODAJSTVO– hlavnou úlohou je vecne, faktograficky a aktuálne informovať verejnosť; založené na faktoch

PUBLICISTIKA– hlavnou úlohou je zobraziť dané fakty pestro, pútavo a obrazne, aby adresáta presvedčili a ovplyvnili; založená na názore o faktoch

Žánre: spravodajské – jednoduchá správa, rozšírená správa, riport, interview, oznámenie, komuniké, inzerát, plagát

analytické – komentár, posudok, recenzia, kritika, diskusia, polemika, debata, karikatúra, pamflet

beletristické – fejtón, reportáž, črta, stĺpček, blog, feature, kritika

Znaky:

objektívnosť presvedčivosť pútavosť

variabilnosť zážitkovosť pojmovosť

dvojpólovosť (vecnosť – obraznosť, monologickosť – dialogickosť, písomnosť – ústnosť, oficiálnosť – neoficiálnosť) verejnosť

Funkcia: komunikatívna, presvedčovacia, informačná, získavacia, ovplyvňovacia

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Slovenský jazyk Maturita



Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.024 s.
Zavrieť reklamu