Charakteristika publicistického štýlu a jeho žánre

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: diana
Typ práce: Ostatné
Dátum: 13.04.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 143 slov
Počet zobrazení: 1 536
Tlačení: 123
Uložení: 125

Charakteristika publicistického štýlu a jeho žánre 

Charakteristika publicistického štýlu a jeho žánre: Publicistický štýl (novinársky, žurnalistický) sa používa v oblastiach publicistiky. Dominuje v ňom spravodajská funkcia, uplatňuje sa v masových informačných prostriedkoch. Charakterizujú ho znaky a jazykové prostriedky ako písomnosť, monologickosť, verejný výraz, informatívnosť, veľký výskyt faktografických prvkov (čísla, vlastné mená, značky, presné údaje), aktualizovanosť, tematická bohatosť, kompozičná pestrosť.

Tlač využíva osobitné kompozičné prostriedky (titulok, typografická úprava, plastickosť písma). V rozhlase a televízii je štýl úspornejší, heslovitý. Má nielen informovať, ale aj presviedčať, poučovať a zaujať.

Žánre:

1. spravodajské - správa (oznámenie), komuniké (oficiálne štátnopolitické vyhlásenie), rezolúcia (vyhlásenie v závere rokovaní, zjazdov a pod.), riport (krátka spravodajská reportáž), referát, interview, inzerát, reklama.

2. analytické (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace) - úvodník, komentár, recenzia, kritika, diskusia; glosa, entrefilet (poznámky na aktuálnu tému, často vtipné až ironické).

3. beletristické (rozprávajúce a opisné, využívajú prostriedky umeleckej lit.) - fejtón, besednica.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#Spravodajsky publicisticky

Vypracované maturitné témy zo slovenského jazyka a literatúry



Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.046 s.
Zavrieť reklamu