Verbálna a neverbálna komunikácia
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 475
Uložení: 113
Verbálna a neverbálna komunikácia
Komunikácia - sprostredkovanie Informácií medzi vysielatefom a prijímateľom, teda za komunikáciu sa považuje napr. aj tanec včiel, značkovanie teritória niektorými druhmi zvierat, štekot psov, ručanie jeleňov; posunková reč, úsmev, pokrútenie hlavou, žmurknutie a pod.
Jadro a podstatu komunikácie tvoria;
- VERBÁLNA= predstavujú ju jazykové prostriedky reči (ide o obsah našej reči)
Najčastejšie formy ústnej jazykovej komunikácie:
- monológ (samostatný prehovor osoby)
- vnútorný monológ (špecifická výpoveď osoby, ktorú táto adresuje sama Zachytáva myšlienky človeka vo chvíli zrodu)
- dialóg (rozhovor medzi dvoma alebo viacerými osobami)
- replika (základná jednotka dialógu, je to relatívne uzavretá jednotka, ktorá reaguje na predchádzajúci prehovor, navodzuje ďalšie pokračovanie rozhovoru)
- NEVERBÁLNA= predstavujú ju mimojazykové prostriedky (ide o všetko, čo reč sprevádza) Zaraďujeme tu:
- zrakový kontakt (pohľady)
- mimika (pohyby očí, úst, tváre...)
- kinetika (pohyby tela, chôdza, postoj)
- gestika (gestá, hlavne pohyby rúk, posunky)
- proxemika (priestorová a časová vzdialenosť medf odosielateľom a prijímateľom)
- iné znaky (dotyky, objatie, podávanie ruky, intonácia, plynulosť reči, účes, úprava, oblečenie, písmo) Neverbálna zložka je veľmi dôležitá pri rečníckych
Komunikačné zlozvyky - prerušovanie výpovede partnera, preháňanie, prekrúcanie faktov. ZNAKY EFEKTÍVNEJ, ASERTÍVNEJ A DEVALVUJÚCEJ KOMUNIKÁCIE
Efektívna komunikácia= obojsmerná komunikácia medzi hovoriacim a počúvajúcim, v ktorej sa vyjadrujú podporujúco, opisné a asertívne.
Je založená na spolupráci, dobrom počúvaní a spätnej väzbe.
(vedia čo chcú povedať, aktívne počúvajú, komunikovať jasne, nie sú rozptýlený, prijaté informácie vedia pochopiť) Devalvujúca komunikácia= opakom efektívnej, jej prejavy možno považovať za nízky stupeň úrovne,
tiež za prejav hnevu, neschopnosti ovládať emócie (nebrať komunikujúceho na vedomie, napádať ho, skákať mu do rečí, podceňovať, zneužívať dôveru, nehovoriť celú pravdu...)
Asertívna komunikácia= asertivita je umenie presadiť sa a zároveň rešpektovať potreby iných (pomôže nám
komunikovať tak, aby sme vedeli vyjadriť svoje pocity, povedať nie, prijať kritiku, prijať odmietnutie, presadiť si svoje, uzatvoriť kompromis...)