Štylistika – publicistický štýl, jeho znaky a žánre, Bulvár
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 457
Uložení: 101
Štylistika – publicistický štýl, jeho znaky a žánre, Bulvár
Publicistický štýl (novinársky, žurnalistický) - sa používa v oblastiach publicistiky. Dominuje v ňom spravodajská funkcia, uplatňuje sa v masových informačných prostriedkoch.
Charakterizujú ho znaky a íazvkové prostriedky ako písomnosť, monologickosť, verejný výraz, ínformativnosť, veľký výskyt faktografických prvkov ,čísla, vlastné mená, značky, presné údaje), aktualizovanosť, tematická bohatosť,
kompozičná pestrosť.
Tlač využíva osobitné kompozičné prostriedky (titulok, typografická úprava, plastickosť písma)
V rozhlase a televízii je štýl úspornejší, heslovitý. Má nielen informovať, ale aj presviedčať, poučovať a zaujať.
Hlavné znaky
- Písomnosť - najdôležitejšia časť je titulok = musí upútať
- Verejnosť-autor sa prispôsobuje všeobecnej vzdelanostnej úrovni čitateľa, využíva odborné termíny, hovorí o problematike Sloveso je v 3, Osobe množ.č.
- Informatívnosť — používajú sa ukazovacie zámená, menej slovies, priraďovacie súvetia
- Variabilnosť - nie všetko v novinách je publicistický útvar
- Aktualizovanosť
- spravodajské - správa (oznámenie), komuniké (oficiálne štátnopolitické vyhlásenie), rezolúcia
(vyhlásenie v závere rokovaní, zjazdov a pod,), riport (krátka spravodajská reportáž), referát, interview, inzerát, reklama
- analytické (vysvetľujúce, úvahové a hodnotiace) - úvodník, komentár, recenzia,, kritika, diskusia; glosa, entrefilet (poznámky na aktuálnu tému, často vtipné až ironické)
- beletristické (rozprávajúce a opisné, využívajú prostriedky umeleckej ) - fejtón, besednica, Spravodajské:
SPRÁVA - je najstručnejšie konštatovanie udalosti, nesmie však vynechať žiaden dôležitý fakt; dôležitý je titulok - musí obsiahnuť celú správu
ROZŠÍRENÁ SPRÁVA - má nadtitulok, titulok, mesto, 2 ktorého je správa vysielaná; titulok priláka pozornosť, nadtitulok podáva stručnú informáciu
INTERVIEW - spravodajský útvar; vplyv administratívneho štýlu; má dialogickú formu, predstavuje nejakú osobnosť, skladá sa z nadtitulku, titulku, stručnej charakteristiky, informácií z odpovedí na otázky
Analytické:
ÚVODNÍK - patrí medzi analytické útvary; patrí mu najdôležitejšie miesto v novinách a hovorí o probléme dňa - prvá strana: je to novinárska úvaha v 3. Os. Mn. Č.
KOMENTÁR - analytický útvar s vplyvom; využíva výkladové prvky; je výklad, vo všetkom niečo vidí, kombinuje, naznačuje
GLOSA - z gréčtiny - poznámka; patrí medzi beletristický útvar a má nejaké udalosti; je vtipne podaná, iskrivý komentár na nejakú udalosť; má ironickú pointu = nikdy to nie je dobromyseľné pousmiatie sa nad nedostatkom
Beletristické:
REPORTÁŽ - využíva prvky rozprávania a prvky opisného slohového postupu; využíva výrazové prostriedky umeleckého štýlu; približuje atmosféru podujatia, opisuje prostredie, ľudí
RIPORT - novinár je aktívnym účastníkom; podal udalosť ako očitý svedok, snaží sa informovať čitateľa
FEJTÓN - je to duchaplné rozprávanie o aktívnom probléme, často zobrazuje jedinečnú, naoko drobnú príhodu, ktorá s použitím humoru charakterizuje našu súčasnosť; využíva slovesá v 1. osobe jedn. č. a priamu reč
Bulvár - Slovom bulvár dnes označujeme najčastejšie tzv. bulvárne média, alebo bulvárna tlač (noviny, časopisy-, to jest taká tlač, ktorá sa zameriava na rýchle šírenie senzačných správ, pochybných, lacných, často nie dosť dobre overených, či priamo zmyselných informácií - tzv. bulvárne správy.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Štylistika | Učebné poznámky | 663 slov | |
Štylistika, základné pojmy | Ostatné | 824 slov | |
Štylistika – náučný štýl a jeho znaky a žánre, Postupy logického myslenia | Ostatné | 517 slov | |
Štylistika a štýlotvorné činitele | Referát | 371 slov | |
Štylistika a slohotvorný proces | Ostatné | 236 slov | |
Štylistika textu a metrika | Učebné poznámky | 292 slov | |
Štylistika, štýlotvorné činitele | Ostatné | 582 slov | |
Štylistika, štýly a funkcie jazyka | Ostatné | 581 slov | |
Štylistika – vývin a znaky rečníctva | Maturita | 655 slov | |
Štylistika, umelecké rozprávanie a jeho znaky, priama reč | Ostatné | 388 slov | |
Publicistický štýl - žánre | Učebné poznámky | 245 slov | |
Publicistický štýl | Maturita | 622 slov | |
Publicistický štýl a jeho žánre | Referát | 764 slov | |
Publicistický štýl, útvary | Ostatné | 263 slov | |
Publicistický štýl | Referát | 828 slov |