Štylistika – administratívny štýl, jeho znaky a žánre, Požiadavky štátnej normy na úradný list

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: tomasik (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 14.02.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 989 slov
Počet zobrazení: 2 145
Tlačení: 100
Uložení: 124

Štylistika – administratívny štýl, jeho znaky a žánre. Požiadavky štátnej normy na úradný list 

Štylistika je jazykovedná náuka, ktorá skúma výber a najvhodnejšie usporiadanie jazykových prostriedkov z hľadiska jazykovej komunikácie.

Štýl – spôsob výberu, usporiadania a využitia jazykových prostriedkov v hovorenom aj písanom prejave.

ROZDELENIE ŠTÝLOV:

Podľa funkcie prejavu rozlišujeme tzv. funkčné štýly, ktoré rozdeľujeme na:

  1. štýly verejného styku: náučný, publicistický, administratívny, rečnícky, umelecký
  2. štýly súkromného styku: hovorový

Administratívny štýl

Jeden zo štýlov verejného styku používaný predovšetkým v administratívnej praxi (v kontakte občana s úradmi. Uplatňuje sa napr. v kontakte s úradmi verejnej a štátnej správy, v oblasti súdnictva, advokácie, v oblasti rôznych služieb).

 ZÁKLADNÉ ZNAKY ADMINISTRATÍVNEHO ŠTÝLU:

PÍSOMNOSŤ - ide takmer vždy o vopred písomne pripravené texty, ktoré môžu byť aj ústne prednesené. Väčšina textov administratívneho štýlu sú rôzne doklady, potvrdenia, zápisy a tie vyžadujú písomný záznam, pretože majú aj právny dosah.

MONOLOGICKOSŤ – uvedené texty sú podaním informácií o autorovi, resp. jedným autorom.

VEREJNOSŤ – ide o úradnú – verejnú komunikáciu.

ADRESNOSŤ – útvary administratívneho štýlu majú konkrétneho adresáta, napr. nejaký úrad, môžu byť ale napr. adresované aj všetkým občanom mesta, štátu (zákony, vyhlášky,...).

OBJEKTÍVNOSŤ – nestrannosť

SPISOVNOSŤ – vyjadrovanie v útvaroch administratívneho štýlu vyžaduje dôrazne spisovné vyjadrovanie.

ZRETEĽNOSŤ – obsah a vyjadrovanie v útvaroch administratívneho štýlu musí byť jasné, presné.

VECNOSŤ – útvary administratívneho štýlu využívajú predovšetkým neutrálne slová (pojmové – bezpríznakové), odborné slová.

ŠTANDARDIZÁCIA – prvok, ktorý najmä v súčasnej dobe ide výrazne do popredia – texty sú upravované podľa istých kritérií do jednotného vzoru, dodržiava sa teda istý štandard. (štandard písania štruktúrovaného životopisu, písania žiadosti, potvrdení,...).

EFEKTÍVNOSŤ – vyjadrovanie a podávanie informácií musí byť stručné, efektívne, ale presné a účelné.

FORMALIZÁCIA – (NEOSOBNOSŤ) – vyjadrovanie je formálne, neosobné, ide o vyjadrovanie podľa istej formy (forma žiadosti, formy životopisu, formy posudku,...).

SCHEMATIZÁCIA – text je upravovaný podľa určitej schémy, podľa vopred určenej šablóny.

ŽÁNRE ADMINISTRATÍVNEHO ŠTÝLU:

  1. DOKUMENTÁRNE
  1. OZNAMOVACIE
  1. HESLOVÉ
  1. DOKUMENTÁRNE – zachytávajú presné údaje a Vždy sa evidujú a uchovávajú na istý čas (uchovávanie v archívoch).

 Zápisnica – vnútropodniková písomnosť, ktorej úlohou je napr. zaznamenať priebeh schôdze, porady,...

Protokol– súbor istých pravidiel, napr. protokol správania sa, priebehu skúšky,...

 Rezolúcia – uznesenie, rozhodnutie kolektívneho orgánu, zhrnutie záverov, uznesení,...

Zmluva – písomnosti rôzneho druhu, napr. zmluva o nájme, zmluva o pôžičke,...

 Záväzok – písomnosť, ktorá potvrdzuje dobrovoľné prijatie istého záväzku voči jednotlivcovi alebo organizácii.

Zmenka– obchodovateľný cenný papier istej hodnoty.

Splnomocnenie – jednoduchá právna listina, ktorá umožňuje napr. pred úradom zastúpenie istej osoby inou osobou (prevzatie zásielky na pošte).

 Dlžobný úpis – jednoduchá právna písomnosť, ktorou dlžník uznáva svoju dlžobu.

  1. OZNAMOVACIE – oznamujú isté fakty, údaje sú aktuálne len v určitý čas. Patrí sem :

 Hlásenie – písomnosť, ktorá nahlasuje napr. škodovej udalosti, o poistnej udalosti (povodne, automobilová zrážka,...), existuje hlásenie o pobyte osôb,...

 Správa – písomná informácia napr. o nejakej udalosti, o jej priebehu,...

 Vyhláška – druh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré je platné napr. v celom štáte. Je vydávané ústrednými orgánmi štátnej správy.

 Prípis (príkaz) – vnútropodniková písomnosť, ktorá napr. uvádza príkazy, napr. nariadenia riaditeľa, vedúceho zamestnanca,...

 Obežník – vnútropodniková písomnosť, ktorá slúži na oznamovanie rôznych skutočností a pokynov všeobecného rázu, ktoré sú platné pre všetkých zamestnancov.

 Pozvánka – písomnosť, ktorá napr. pozýva na poradu, rokovanie, podujatie,... Informuje o tom, kde a kedy sa napr. koná porada, s akým cieľom, uvádza hlavné body porady, čas predpokladaného trvania,...

 Prihláška – formulár, ktorým sa napr. prihlasuje študent na vysokú školu, na strednú školu,...

 Reklamácia – písomnosť, ktorou vyjadrujeme napr. nespokojnosť s výrobkom, službou,...

Urgencia– písomnosť, ktorou upozorňujeme napr. na omeškanie s platbami, na nedodržanie zmluvných podmienok

(výroba nábytku, dodanie materiálu,...).

 Objednávka – písomnosť, ktorou si objednávame tovar, službu,...

 Inzerát – jednoduchá písomnosť, ktorou sa usilujeme niečo napr. predať, kúpiť, oznámiť napr. voľné pracovné miesto,...

Upomienka – písomnosť, ktorou upozorňujeme napr. na nedostatočný prospech v škole, na nevrátenie kníh do knižnice,...

 Dotazník – môže ísť napr. o osobný dotazník, ktorý patrí medzi zamestnanecké písomnosti.

  1. HESLOVÉ - ich vývoj súvisí s rozvojom mediálnych systémov a počítačovej Výrazným spôsobom v nich pribúdajú rôzne skratky a značky, ktorých úlohou je odkazovať na isté fakty.

 Vysvedčenie – tlačivo, ktoré informuje napr. o prospechu žiaka a študenta.

 Štruktúrovaný životopis – správa o priebehu života napr. uchádzača o zamestnanie, uchádzača o prijatie na vysokú školu,..

Diplom– potvrdenie napr. o ukončení vysokoškolského štúdia.

 Cestovné tlačivá – písomnosti, ktoré evidujú priebeh pracovnej cesty, účtujú jej uskutočnenie,...

 Súpisy – napr. majetku, kníh v knižnici.

 Inventáre – zoznamy napr. zariadenia v kanceláriách, ...

 Tabuľky, schémy, zoznamy, rôzne tlačivá – poštové, dopravné, bankové,...

 Úradný list sa používa v administratívnom styku. Jeho obsahom môže byť žiadosť, objednávka, urgencia, reklamácia, atď. Väčšie podniky majú vlastné tlačivá so záhlavím a naznačenou schémou, ktorá zodpovedá štátnej norme. Túto

normu nemusí bežný občan presne ovládať, má však dodržiavať základnú formu, ktorá je prehľadná a uľahčuje zatriediť list pri vybavovaní.

 Základná forma:

  • záhlavie - názov podniku, adresa (celé podčiarknuté)
  • adresa príjemcu - vľavo
  • miesto a dátum - vpravo
  • vec (podčiarknuť)
  • samotný text (odstavce oddelené prázdnym riadkom)
  • pečiatka a vlastnoručný podpis (vpravo dole)

Štátna norma-Táto norma určuje obsah a úpravu predtlače údajov na jednostranových a viacstranových úradných a obchodných listoch. Nájdete v nej informácie ako správne uvadzať resp. čo treba dodržaž pri prísaní nasledovných častí písomností:

  • Okraje
  • Záhlavie
  • Adresové pásmo
  • Odvolávacie údaje
  • Odvolávacie údaje na formáte A4
  • Odvolávacie údaje na formáte 1/3 A4
  • Vec
  • Dopĺňajúce údaje
  • Predtlač strán na pokračovanie listu
  • Predtlač listov do zahraničia

Táto norma určuje jednotné pravidlá písania znakov, znamienok, skratiek, značiek, čísel a zostáv pomocou štandardnej klávesnice. Okrem iného

Ako je už z názvu STN zrejmé, jej obsah je možné rozdeliť na dva veľké tematické celky. Prvý tematický celok je zameraný na pravidlá písania rôznych znamienok, značiek, skratiek, čísel a zostáv na písacom stroji a na počítači.

Obsahom druhého tematického celku sú pravidlá úpravy písomností, v rámci ktorých sú samostatné kapitoly venované formálnej úprave textového stĺpca, členeniu textu a označovaniu častí textu, zvýrazňovaniu textu, úprave a obsahu adresy, formálnej úprave úradných a obchodných listov, úprave osobných listov, listov do zahraničia a listov občanov právnickým osobám.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Slovenský jazyk a literatúra – maturitné otázky

Diskusia: Štylistika – administratívny štýl, jeho znaky a žánre, Požiadavky štátnej normy na úradný list

Pridať nový komentár


Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.023 s.
Zavrieť reklamu