Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl

Slovenský jazyk » Gramatika

Autor: celestina (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 01.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 181 slov
Počet zobrazení: 1 045
Tlačení: 83
Uložení: 74

Publicistický štýl = žurnalistický, novinársky štýl

- objektívno-subjektívny štýl

cieľ: presvedčivo podať aktuálne informácie, poúčať, ale i ovplyvňovať

  • vznikol postupným odčlenením od náučného štýlu, prevzal niektoré prvky rečníckeho štýlu
  • noviny, rozhlas, televízia, internet

Znaky publicistického štýlu

a/ písomnosť (tlačené a elektronické médiá)

b/ monologickosť (chýba spätná väzba, nemá bezprostrednú reakciu adresáta) c/ verejnosť (prispôsobiť náročnosť obsahu širokej verejnosti)

d/ informatívnosť (spravodajská funkcia, sprostredkovať informácie – faktografické údaje, čísla) e/ variabilnosť (tematická pestrosť)

f/ aktualizovanosť (odpovedať na otázky Kto? Kedy? Kde? Prečo? Ako?)

Výrazové prostriedky

- vysoký počet podstatných mien

  • expresívne slová (na upútanie pozornosti)

- neologizmy a cudzie slová

  • jednoduché gramatické konštrukcie (typické využitie jednoduchej vety)

Žánre publicistického štýlu

  1. spravodajské: správa, interview (dialogická forma), oznámenie, inzerát, plagát, riport (beletrizovaná správa o jednej udalosti)

- oznamovacia funkcia, informačný slohový postup

  1. analytické: úvodník, komentár, glosa (pozitívna, kritická, polemická), recenzia (hodnotiaci posudok nejakého diela), karikatúra, pamflet, polemika

- oznamovacia a presvedčovacia funkcia, výkladový slohový postup, zámerom je ohodnotiť nejaký spoločenský alebo politický jav

  1. beletristické: fejtón (duchaplné rozprávanie o aktuálnom probléme, príbehovosť), besednica, reportáž, fíčer (rozhlasový film), stĺpček (krátka úvaha), blog (internetový denník)

- estetická funkcia, rozprávací a opisný slohový postup

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Gramatika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.023 s.
Zavrieť reklamu