Zvukové jazykové prostriedky
Typ práce: Učebné poznámky
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 387
Uložení: 123
Zvukové jazykové prostriedky
- JAZYK – systém, súbor znakov a pravidiel ich používania
- REČ - ľudská schopnosť tvoriť artikulované zvuky a pomocou nich sa dorozumievať
- konkrétne použitie jazyka: rečová činnosť, rozprávanie
Jazyková komunikácia
- Má zvukovú aj písanú podobu
- Hlasom dokážeme dodať obsahu nášho prehovoru rôzny informačný náboj (šepot, krik, použitie ironického tónu, ...)
- Hlas človeka prezrádza jeho citové rozpoloženie ale i autorský zámer
- Jazykovou komunikáciou sa zaoberajú fonetika a fonológia
Fonetika
- Opisuje tvorenie zvukov reči rečovými orgánmi (dutiny-nosová, ústna, hrdlová, hlasové orgány-hrtan, hlasivky, vlastné artikulačné orgány – jazyk, čeľusť, podnebie, pery)
- Skúma akustické vlastnosti zvukov reči, neposudzuje zmysel slov
- Hláska – základná jednotka fonetiky
- najmenšia zvuková jednotka reči, ktorá je konkrétnou podobou fonémy
Fonológia
- Všíma si fungovanie zvukov ľudskej reči pri používaní jazyka
- snaží sa odhaliť zákonitosti, podľa ktorých sa utvárajú zo zvukov slová
- Skúma vzájomné vzťahy medzi fonémami
- Fonéma – základná jednotka fonológie
Fonetická transkripcia – fonetický zápis textu
(kyslý-[kisli:] )
Zvukové javy v reči
- Artikulácia – tvorenie hlások rečovými ústrojmi, ktorých pohybmi segmentujeme text
- Hlásky – menšie časti (segmenty) jazykového prejavu, ktoré v reči nefungujú samostatne
- Modulácia hlasu – úprava artikulačného prúdu reči, čím vznikajú ďalšie zvukové javy – nesúvisí s artikuláciou, realizuje sa na suprasegmentoch (väčších jednotkách) – slabikách, slovách, vetách, texte (sila hlasu, tempo reči, prestávky, zafarbenie hlasu – timbre)
Tónová modulácia reči
(výška tónu hlasu)
- Melódia - tónové vlnenie slabík vetného úseku
- na základe melódie sa v slovenčine rozlišujú typy viet podľa obsahu/modálnosti: oznamovacie, opytovacie, ....
- Signalizuje ukončenosť a neukončenosť výpovede
- Klesavá – kadencia – uspokojivo končiaca melódia oznamovacích, rozkazovacích, želacích a zvolacích viet a doplňovacích otázok
- Stúpavá – antikadencia – neuspokojivo končiaca melódia zisťovacích opytovacích viet
- Polokadencia – neuspokojivo nekončiaca melódia – naznačuje, že výpoveď ešte neskončila (stúpavá – pri prestávke v reči, rovná – veta na jedno nadýchnutie)
Silová modulácia
Prízvuk - v každom jazyku sa ustáli na rôznych miestach
- slovenský prízvuk patrí k nepohyblivým, stálym prízvukom
- V spisovnej slovenčine zdôrazňujeme 1.slabiku slova
- s prízvukom súvisí rytmus reči, ktorý má osobitné miesto v poetickom texte
- Rozloženie prízvuku v rôznoslabičných slovách:
-dvojslabičné slovo: noha (_u)
-trojslabičné slovo: dobový (_uu)
-štvorslabičné slovo: pesničkový (_u/_u)
-päťslabičné slovo : nezmieriteľnosť (_uu/_u)
-šesť a viacslabičné slovo : matematikárka (_u/_u/_u)
- vo viac ako trojslabičných slovách prvý prízvuk považujeme za hlavný ostatné za vedľajšie
- Na prízvuku je založený sylabotonický veršový systém (Vajanský, Hviezdoslav)
- Príklonky – neprízvučné slová, ktoré sa pripájajú k predchádzajúcemu slovu s prízvučnou slabikou (som, si, je, sme, ste, sú, zámená: ja, ti , ju, nás, ich, ....., častica by)
- Predklonky – jednoslabičné spojky a častice(a, i , aj, len, či...) - pri tvorení jambu (U-)
Dôraz (vetný prízvuk)
-realizuje sa tak, že sa výrazne zosilní výslovnosť prvej slabiky slova
-pomáha nám významovo, rytmicky a melodicky členiť vetu.
-od polohy dôrazu závisí zmysel celej vety
- v pokojnej reči – na poslednom slove vety
- vo vzrušenej reči – podľa uváženia hovoriaceho (na preňho dôležitom slove) – vyjadruje subjektívny postoj hovoriaceho k obsahu prehovoru
Časová modulácia
- dĺžka času, za ktorý sa realizuje zvukový jav reči
- ovplyvňuje kvantitu (výslovnosť dlhej hlásky na rozdiel od krátkej trvá takmer dvakrát tak dlho), prestávku (pauza na nadýchnutie), tempo a rytmus reči
- Na striedaní krátkych a dlhých slabík je založení časomerný prozodický systém (Kollár, Hollý – používali daktyl –UU a spondej – – )
Tempo reči
- množstvo slabík vypovedaných za časovú jednotku
- ovplyvňuje ho dĺžka slov v jednotlivých jazykoch
- je súčasťou individuálnej charakteristiky človeka, závisí od temperamentu, osobného postoja hovoriaceho, obsahovej nasýtenosti textu (ak sú v texte termíny a pojmy – pomalšie tempo)
- Obsahovo náročnejšie, oficiálne, slávnostné prejavy a referáty – pomalšie tempo
- Ženy hovoria rýchlejšie ako muži
Rytmus – vzniká pravidelným striedaním istého akustického prvku (napr. prízvuku)
- konkrétne rytmické usporiadanie textu
- jednotka: takt
Metrum – rytmická schéma verša, norma podľa ktorej básnik tvorí verš
- ideálna schéma, ku ktorej rytmus smeruje
- jednotka: stopa (skupina hlások s jedným metrickým dôrazom, napr. –UU )
Prestávka
(pauza)
- prerušenie rečového prúdu na určitý čas
- členíme ňou reč na kratšie a dlhšie vetné úseky (frázovanie) – snažíme sa neoddeliť významovo súvisiace časti textu
- Druhy: - fyziologická (na nadýchnutie)
- významová – ohraničuje logické úseky (nemusí byť vždy tam, kde je čiarka či spojka)
- umelecká/dramatická – vytvára napätie vo vnútri textu
- druhy podľa dĺžky trvania:
- kratšia – na konci jedného vetného úseku
- dlhšia – na konci vety alebo súvetia
- umelecká pauza
Kvalitatívna modulácia reči
Zafarbenie hlasu (timbre)
- Je dané geneticky
- Možno ho využiť aj ako štylizujúci prostriedok napr. reprodukčný (rozprávanie príbehu), recitačný (prednes), reklamný (telepredaj), rituálový (kázeň)
- Závisí od anatomicko-fyziologických vlastností človeka (existuje nižšie/vyššie posadený hlas, nosový, hrdlový, zastretý hlas, ...)
Štylistické využitie zvukovej stránky slov
- Rým - zvuková zhoda slabík na konci veršov
Druhy: - združený
- striedavý
- obkročný
- prerývaný
- postupný
- gramatický
- zvukomaľba - napodobňuje zvuky – napr. prírody, pracovné zvuky, ...
Výberom zvukov sa autor snaží zachytiť atmosféru, či zvuk zobrazovaného javu (dunenie vody, prevaľovanie vĺn, pukot pušiek...)
- paronomázia - využíva opakovanie slovných základov v odvodených slovách (slávme slávne Slávúv slavných....)
- aliterácia - zvuková zhoda na začiatku slov (autor vyberá slová s rovnakými hláskami alebo hláskovými skupinami)
Vykrádači vydierali vynálezcu Vincenta, vzdelaného vedca, ktorý vymyslel vysávač.
- Eufónia – ľubozvučnosť - veľa samohlások v slovách
Zámerné využívanie a organizácia zvukových vlastností hlások a skupín hlások, čím sa dosahuje emocionálnosť a expresívnosť textu
- Jej opakom je kakofónia – neľubozvučné (ťažké) usporiadanie hlások a slov – napr. jazykolamy
ORTOEPIA
- náuka o zvukových normách spisovného jazyka (o správnej výslovnosti)
- Kodifikačná príručka pre zvukovú rovinu spisovnej slovenčiny – Pravidlá slovenskej výslovnosti (A. Kráľ)
- Správnu výslovnosť určuje ortoepická norma
- Výslovnostné štýly:
- VYSOKý – verejné oficiálne prostredie, umelecké texty, slávnostné prejavy. Komunikanti využívajú spisovnú slovenčinu
- NEUTRáLNY – v súkromnom a pracovnom styku, ak je medzi komunikantmi spoločenský odstup (starší/mladší, prostredie školy, ....)
- Nižší – všade tam, kde je medzi komunikantmi neoficiálny alebo priateľský vzťah. Vyskytujú sa v ňom aj odchýlky od výslovnostnej normy (prejavuje sa napr.miestny dialekt)
- Poruchy výslovnosti : Rotacizmus – ráčkovanie, hrot jazyka nekmitá
Sigmatizmus – šušlanie – nesprávna výslovnosť sykaviek (s,z,š,ž,c,č)
- Logopédia – odbor zaoberajúci sa prevenciou a nápravou porúch výslovnosti
- slová cudzieho pôvodu – ich výslovnosť ovplyvňuje miera zdomácnenia slova a prispôsobenia sa slovenčine
Grafické jazykové prostriedky
PíSMO
- písmo=súbor grafických znakov (písmen, grafiem, litier)
- pôvodne vzniklo ako záznam udalostí nezávislý od akustickej reči
- objavenie písma (klinové písmo, neskôr Egypt – hieroglyfy) – ľudstvo mohlo ľahšie zachovávať a odovzdávať svoje vedomosti a skúsenosti
- PÍSMENO (GRAFéMA)
- najmenšia grafická jednotka, ktorá zaznamenáva fonému
- slovenčina má 46 grafém: 1fonéma=1graféma
ALE!!!
i, y – 2 grafémy pre 1 fonému
d, t, n, l – nahrádzajú fonémy ď, ť, ň, ľ,
ak po nich nasleduje i, e, ie, ia, iu
ch, dz, dž – spojenie 2 grafém na zapísanie 1 fonémy
x – vyslovíme ako ks, ale zapíšeme len 1 grafémou
ortografia
pravopis
- pravopis sa formoval dlhé stáročia a tento proces ešte stále nie je ukončený
- pravopis – sústava písmen a pravidlá používania písmen na zachytávanie a nahrádzanie zvukovej reči
- pravopisná norma – pravidlá, podľa ktorých píšeme
- vytvárajú ju po dohode jazykovedci
- medzníky vo vývoji pravopisu
- 1787 – A. Bernolák – fonematický pravopis – píš ako počuješ (nemá y, označuje mäkkosť)
- 1843 – Ľ. Štúr, Hodža, Hurban – fonematický pravopis (nemá y, ľ, označuje mäkkosť)
- 1852 – M. Hattala – etymologický princíp pravopisu – dôležitý je pôvod slov (rozlišuje i/y; e/i – zmäkčujú predchádzajúcu spoluhlásku)
- pravopisné princípy
- fonematický – jedna a tá istá fonéma, schopná rozlišovať význam slov a tvarov, píše jedným a tým istým písmenom
- morfematický – zabezpečuje, že sa zachováva jednotná podoba napísaných slov, aj keď sa pri výslovnosti niektoré hlásky menia zo znelých na neznelé alebo opačne
- etymologický – prihliada na to, akú podobu mali slová v staršej podobe jazyka (napr. písanie i/y), resp. pri písaní cudzích slov
- gramatický – určuje, že sa píše napr. rovnako N prídavných mien vzoru pekný a iných slovných druhov, ktoré sa skloňujú podľa toho vzoru
- pravidlá o spodobovaní a rytmickom krátení
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Zvukové jazykové prostriedky | Ostatné | 788 slov | |
Zvukové jazykové prostriedky | Referát | 1 804 slov | |
Umelecké básnické jazykové prostriedky | Ostatné | 1 326 slov | |
Štylizácia textu (umelecké jazykové prostriedky) | Ostatné | 517 slov | |
Grafické jazykové prostriedky, pravopisné princípy a pravidlá písania veľkých a malých písmen | Ostatné | 1 261 slov |