Tvorba písomného a ústneho prejavu
Štýlotvorné činitele:
autor (subjekt- individuálne vlastnosti) téma (podnet)
funkcia (cieľ: informovať, vysvetliť, presvedčiť, mobilizovať (k činnosti), citovo zapôsobiť) situácia
(prostredie – verejné, súkromné, jazyková forma- písomná, ústna, adresát)
Slohový (štýlový)
proces:
Objasníme si tému, funkciu a situáciu svojho prejavu. Napr. o Kolumbovi (predmet prejavu) sa na schôdzke
ekonómov sústredíme na ekonomický význam jeho objavných ciest (téma), do populárneho časopisu budeme písať napr. o vzťahu Kolumba
k svojim synom, a do detského časopisu o dobrodružných príhodách z plavieb. Vyberieme fakty a informácie potrebné pre tému. Usporiadame
ich podľa logického postupu – osnovy.
Osnova je najstručnejší a najprehľadnejší záznam obsahu textu :
v bodoch, heslách, (menných) vetách. Jednotlivé heslá (body) osnovy obsahujú zväčša základné, tzv. kľúčové pojmy (slová a slovné
spojenia) textu. Forma osnovy závisí od obsahovej a kompozičnej náročnosti textu.
Rozpisujeme myšlienky do viet, pričom sa
príliš nezdržiavame pri jednotlivých slovách – píšeme koncept (prvopis). Upravujeme, zlepšujeme koncept. Vety dopĺňame
alebo skracujeme, spájame alebo rozdeľujeme, meníme poradie viet alebo odsekov, upravujeme (spájame alebo rozdeľujeme) odseky, vyberáme
najpresnejšie slová a najvhodnejšie synonymá. Usilujeme sa vyjadriť myšlienky čo najprimeranejšie a najvýstižnejšie, v logickej
nadväznosti. Táto etapa je najdôležitejšia, preto jej venujeme najviac času a pozornosti. Koncept prepisujeme načisto – čistopis.
Kontrolujeme pritom pravopisnú a gramatickú správnosť, úpravu a čitateľnosť písma (používame pravopisnú príručku alebo slovník).
Zones.sk – Zóny pre každého študenta