Slohové útvary v kocke
Slohové útvary v kocke
VÝKLAD
OBSAH:
- náučný, didaktický postup, cieľom je jasné vysvetlenie
problému, poučiť o faktoroch
- používa argumenty (tvrdenia s dôkazmi), uvádzame príklady, porovnávame zhŕňame
- používame
citáty, bibliografické záznamy
- objektívnosť – nezaujatosť, neutrálnosť ( nepoužívať expresívne slová, nespisovné
slová)
KOMPOZÍCIA:
- výkladový slohový postup (náučný štýl)
- opisný slohový postup
-
nadväznosť a logickosť textu
- ÚVOD – spomenutie cieľa
- JADRO – vysvetľovanie problémov
- ZÁVER – vyvodenie
všeobecného záveru, poučky, zhodnotenie, osvetľuje daný problém
JAZYK:
- využitie odbornej terminológie,
abstraktné pojmy
- slovné druhy: prídavné mená, vypočítavanie – viacnásobný vetný člen, podstatné mená,
menej slovesá
- syntax: – zložité vetné konštrukcie, zložené súvetia, polovetné konštrukcie
– rozličné vsuvky,
oddelenie čiarkami, zátvorky, pomlčky
– ustálené väzby – uvažovať o niečom
- príčastia – ...
zostrojený z jednotlivých častí, je ...
- prechodníky – pôsobiaci, patriaci
- zvratné pasívum – návrh sa predkladá
-
spájacie výrazy – predpokladá, že
- vety len oznamovacie, neutrálne slová
OBJEKTÍVNOSŤ – (predstavujeme vám pravidlo) 1.os.pl. alebo 3.os.sg. (možno konštatovať)
REFERÁT
OBSAH:
- dodržiavanie témy, rozhľadnosť,
informovanosť, dôkladné objasnenie a prestavenie témy.
- argumentovanie, dokazovanie, schopnosť hodnotiť
- objektívnosť
(nepísať v 1.os. !!!)
- možno povedať dá sa postrehnúť, nachádza sa prvok ...
- neutrálne
vyjadrovanie osoby
KOMPOZÍCIA:
– adresát všeobecný, 3 členné členenie ÚVOD (uvedenie
témy)
JADRO
ZÁVER
– hybridný slohový útvar ( ako výklad – opisný slohový postup, výkladový)
– zásada postupnosti –
priestorový a časový postup, odvolávanie sa na predchádzajúce a nasledujúce
JAZYK:
-
vety – s viacnásobným vetným členom
– polovetné konštrukcie s trpným príčastím
– oznamovacie
vety
- druhy – prídavné mená, príslovky, synonymá, spisovné slová
SLAVNOSTNÝ
PREJAV
OBSAH:
- dodržiavanie témy
- vlastné hodnotenie aktuálnych javov (originálnosť, citácie,
parafrázovanie)
- využitie okrídlených výrazov, aforizmov, bontónov súvisiacich s témou
KOMPOZÍCIA:
-
oslovenie
- úvod (privítanie prítomných, zdôvodnenie stretnutia, pri akej príležitosti
- jadro (úvahové, rozprávacie prvky)
-
záver (dovoľte mi, aby som sa s vami rozlúčil so slovami ...)
JAZYK:
- pestrá modalita viet, krátke vety, súvetia
ŠTÝL:
- emocionálne slová
- subjektívnosť pohľadu (1.os.sg.)
- originálnosť vo
vyjadrovaní, ... frázy
UMELECKÝ OPIS
OBSAH:
- dodržiavanie témy
- opisný slohový postup
dodržať
JAZYK:
- vety s viacnásobným vetným členom
- tvorivé využitie umeleckých jazykových
prostriedkov (metafory, personifikácie,
prirovnanie – najviac, epitetá – najviac) – vyjadrenie emocionálnosti (slová s kladným alebo
záporným emocionálnym nábojom)
- použitie príd. mien, prísloviek, synonym
ŽIVOTOPIS (CURICULUM VITAE)
-
pravdivé, stručné a vecné zachytenie základných údajov života konkrétnej osoby, obsahuje dôležité informácie a základné údaje
o najbližších (rodičia, súrodenci, partneri)
- uvádza dosiahnuté vzdelanie, záujmy a schopnosti
- objektívnosť (nehodnotíme,
bez vlastných úsudkov a názorov)
KOMPOZÍCIA
- základné údaje (meno, dátum, miesto narodenia, trvalé
bydlisko, národnosť, štátna príslušnosť, stav)
- základné údaje o rodičoch (meno, vek, povolanie), súrodencoch (meno, vek,
škola)
- základné údaje o ukončení ZŠ, SŠ, VŠ + záujmy a aktivity (prípadne prax)
- základné údaje o doterajšom
zamestnaní
- záujem o štúdium / prácu / zamestnanie = konkrétne pomenovať
- predpoklady pre štúdium /
zamestnanie
BELETRIZOVANÝ ŽIVOTOPIS
OBSAH:
- dodržiavanie témy, epickosť (dejovosť,
využitie slovies)
- faktografia – umelecké zakomponovanie najdôležítejších faktov (najmenej 5) – narodenie, rodiné zázemie,
štúdium, záujmy, schopnosti, ambície do budúcnosti
KOMPOZÍCIA:
- opisný slohový postup, prvky rozprávania
(menej)
- ÚVOD – začať narodením, JADRO, ZÁVER
- Dodržiavanie faktov v časovej následnosti – sled udalostí (podobne ako
v životopise, s využitím vlastných názorov a úsudkov)
JAZYK:
- využitie príd.mien, podstatných mien,
slovies
- vety oznamovacie, jednoduché súvetia
- text – originálne vyjadrovanie –využitie umeleckého štýlu – metafory,
personifikácie, prirovnania
CHARAKTERISTIKA OSOBY (opisný slohový postup – druh opisu)
OBSAH:
- zachytáva základné a typické znaky osoby (kladné i záporné)
- enumerácia (výpočet)
vlastností osoby vo vzťahu k sebe, k obdobiu, k práci, k ostatným ľuďom, prostredia
- komplexná charakteristika osoby, t.j. vlastnosti
človeka z viacerých uhlov pohľadu, využíva prídavné mená s hodnotiacim významom, podstatné mená, slovesá na vyjadrenie činnosti
a konania, zachytáva kladné i záporné stránky
KOMPOZÍCIA:
– vychádza z opisu
a, vonkajšia
charakteristika = opis postavy, tváre, spôsobov človeka, chôdze, oblečenia
b, vnútorná
charakteristika = opis morálnych a povahových vlastností, záujmy
opisujeme aj: rodinné zázemie, prostredie,
vzťahy
ZÁVER – môže byť ukončená zamyslením, úvahou (vyjadrením vzťahu k charakterizovanej osoby
...)
JAZYK:
- použitie príd.mien, prísloviek, veľa synoným !!! činnostné slovesá
(menej)
- vety s viacnásobným vetným členom
ŠTÝL:
– citovo zafarbené slová, synonymá,
antonymá
CHARAKTERISTIKA
1. statická (priame vymenúvanie vlastností)
2.
dynamická (prostredníctvom konania a činov)
KARIKATÚRA:
– využíva hyperbolu
(nadsádzku), zveličovanie určitých vlastností – ak je zadaná, aby sme nikoho
neurazili, využíva humor, satiru
DISKUSNÝ PRÍSPEVOK
- úvahový a výkladový sloh. postup, prvky opisného a rozprávacieho
OBSAH:
-
dodržanie témy
- vlastné hodnotenie problémov s využitím aktuálnych poznatkov o danej problematike (subjektívno – objektívny
prístup = musíme poznať konkrétne fakty, ktoré hodnotíme)
- používame argumenty (tvrdenia s dôkazmi, citáty) cieľom je presvedčiť
poslucháčov
KOMPOZÍCIA:
- adresnosť – oslovenie(Vážení prítomní... Vážené
dámy, vážení pán ...)Vážení páni poslanci...
- ÚVOD – Dovoľte mi, aby som sa vyjadril k tomu,
čo zaznelo ...
– nadväzuje na predchádzajúci prejav
– nadviazanie môže byť súhlasné i nesúhlasné
JADRO,
ZÁVER, POĎAKOVANIE ZA SLOVO – Vážené dámy, páni ďakujem vám za
udelené slovo
Obsah môže byť rôzny (príspevok na odbornú tému, literárna téma)
JAZYK:
- využitie rôznych slovných druhov
(slovesá)
- zložené súvetia: príčinno-následkové, dôsledkové)
- polovetné konštrukcie (vsuvky), odborné termíny, pestrá
modalita v úvahovej časti – rečnícke otázky, apelácie na poslucháčov na riešenie určitého problému (spoločné)
„ Vari ste urobili
všetko preto, aby sa to tak stalo?“
ŠTÝL:
– subjektívna interpretácia faktov 1.os.sg. alebo 1.os.pl. len ak nás niekto poveril na základe petície (vystupujeme za skupinu ľudí)
Úvaha
Útvar
výkladového slohového postupu. Autor zaujíma subjektívny postoj k spoločenským problémom, hodnotí problém zo svojho osobného
hľadiska, vedie čitateľa k zamysleniu.
Úvaha – v bežnom živote – o problémoch života
– v umeleckom diele – myšlienky
postáv (vnútorný monológ)
Kompozícia – úvod, jadro, záver.
Rečnícke otázky, metafory, citáty, motto.
ROZPRÁVANIE
(musí byť pútavé !!!)
OBSAH:
- dodržanie témy, príbeh s pointou
- zobrazuje udalosť,
prostredie, charakter osôb, motívy ich konania a ich reč
KOMPOZÍCIA:
- prvky opisu, výklad, úvaha
- úvod
(vykreslenie prostredia, opis krajiny, osôb)
- vnútorná stavba: zápletka, zauzlenie deja (zauzľovanie),
vyvrcholenie, nečakaný obrat v deji, rozuzlenie
- ÚVOD – úlohou je vzbudiť záujeme čitateľa
-
JADRO – opis zápletky
– gradácia napätia
– vyvrcholenie (obrat v deji)
- ZÁVER
– rozuzlenie (záver nemusí byť jednoznačný)
Členenie textu na pásmo rozprávača a pásmo postáv:
=
rozprávač (autor) – príbeh opisuje, komentuje, uvádza reč postáv (vševediaci, vševidiaci, oko
kamery
– sleduje všetky udalosti
Formy: er – rozprávanie (on)
ich – rozprávanie (ja) – úvahové prvky
= pásmo postáv – prejavy
a výpovede, ktoré môžu komentovať dej, vnášajú subjektívne pocity (vnútorný monológ)
= DIALÓG –
priama reč : formy: U ...: „P ...“
„P ... ?!“ u ... odlíšiť graficky
veľké a malé písmená
„P ... ?!“ u ... „p ...“
– nepriama reč: Jano povedal,
že príde.
– polopriama reč
JAZYK:
- použitie častíc,
citosloviec
- krátke vety, opakovanie, nedokončené vety (Jula naozaj chcela ...)