Bitmapová grafika
Bitmapová grafika
Bitmapová grafika je spôsob, akým je v počítači možné zaznamenať obrázok. Deje sa tak
pomocou mapy bitov - možno si ju predstaviť ako štvorčekový papier, pričom každé políčko je bit (číselná hodnota farby na určitom
políčku). Bitmapová grafika nie je vhodná na zmenu veľkosti,
lebo pri nej dochádza k znehodnocovaniu kvality obrázku.
V bitmapovej grafike existuje:
- rozlíšenie - veľkosť plochy obrázku, meria sa v pixeloch, napr.: 320 x 200, 640 x
480, 1280 x 1024, pričom na bežných monitoroch zodpovedá 20 – 30 pixelov asi 1 centimetru
- farebná hĺbka – vyjadruje,
aké veľké rozdiely sú medzi jednotlivými farebnými odstieňmi, koľko má celá paleta farieb, napr.:
2, 16, 256 farieb,
65 536 (16 bitov na pixel), 16,7 milióna (24 bpp)
Rozlíšenie pri monitoroch a iných zobrazovacích zariadeniach sa ale počíta v DPI
(bodoch na palec).
- bod – konkrétna (hardwarová), matematicky vyjadriteľná jednotka, u každého prístroja je iná
- pixel – imaginárna (softwarová), ale rovnocenná jednotka
Výhody a nevýhody bitmapovej grafiky:
-
jednoduchosť záznamu – umožňuje použite pri digitalizácií
(scanovanie, vytváranie digitálnych fotografií, videa)
- jednoduchosť editácie – uložený obrázok sa dá ľahko meniť
- variabilnosť– možnosť ukladať obrázky
akéhokoľvek charakteru
- veľká náročnosť na priestor – ukladá sa informácia o každom pixeli
- deformácie
– vznikajú pri zmene rozmerov, farebnej hĺbky
Bitmapové grafické editory
Obrázky v nich sa vytvárajú
bitmapovo, obrázok je len mozaikou bodov.
Nakreslené objekty nie sú samostatné, po nakreslení sa už nedajú modifikovať.
Grafické editory:
- kresliace – na vlastné kreslenie, napr.: Adobe Illustrator, Paintbrush
- retušovacie – na
úpravu, napr.: Adobe Photoshop, Paintshop Pro
Zones.sk – Zóny pre každého študenta