Európska baroková literatúra
Autor: maturant
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 02.05.2008
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 425 slov
Počet zobrazení: 11 576
Počet zobrazení: 11 576
Tlačení: 886
Uložení: 894
Uložení: 894
(16. – 18. storočie)
Od konca 16. st. vzniká v Španielsku a Taliansku nový umelecký smer – barok. Názov tohto umeleckého smeru vznikol zo slova barocco čo znamená perla nepravidelného tvaru. Barokové umenie sa rozvíjalo v období Tureckých vpádov, 30 ročnej vojny a sociálneho útlaku. Nepriaznivá spoločenská situácia a beznádej zapríčinili nedôveru v pozemský život. Do popredia sa dostáva viera v Boha a v posmrtný život.
Charakteristika literatúry:
- Viera v Boha a posmrtný život. - Túžba po živote, strach zo smrti – túžba po večnosti - Náboženský mysticizmus – pozemská zmyslovosť - Rozpor medzi umelou literatúrou a ľudovou ústnou slovesnosťou – vplývanie umelej literatúry a ľudovej ústnej slovesnosti - Spisovatelia využívali vyšší knižný štýl – vznikajú diela písané v hovorom štýle - Pominuteľnosť svätých vecí – túžba po svetskej nádhere
Znaky literatúry:
- Emocionálnosť (citovosť) - Dekoratívnosť (ozdobnosť) - Pompéznosť (slávnostnosť) - Patetickosť (nadnesenosť)
Z neskorého baroka sa vyvinulo rokoko (ozdoba z perál). Predstavitelia tohto lit. smeru písali diela, v kt. prevládala radosť zo života, motív prírody, lásky, priateľstva a vína.
Anglická baroková literatúra
JOHN MILTON
- preslávil sa eposom Stratený raj. Celá skladba má prenesený alegorický význam. Hl. postavou je Satan, kt. sa búri proti nebesám a Bohu. Pripraví pomstu – nahovorí prarodičov Adama a Evu, aby spáchali hriech. Sú vyhnaní z raja. Satan je symbolom parlamentu, Boh a anjeli symbolizujú absolutistickú monarchiu. Prostredníctvom tohto diela kritizuje autor politické usporiadanie v Anglicku.
Voľným pokračovaním je epos Raj znovu nájdený.
Česká baroková literatúra
JAN AMOS KOMENSKÝ
- podieľal sa na reforme školského systému. Politická situácia ho prinútila odísť z Moravy, usadil sa v Poľsku, neskôr žil v Anglicku, Švédsku a Holandsku (Amsterdam). Vo všetkých krajinách zreformoval školský systém. Je autorom mnohých pedagogických prác.
Napísal pedagogické dielo Veľká didaktika (Didactica magna) – prepracoval celý školský systém a zaviedol tieto zásady:
- Presadzoval postupnosť vo vyučovaní - Presadzoval názornosť vo vyučovaní - Zakázal fyzické tresty - Presadzoval vzdelávanie pre všetkých - Chcel aby sa deti učili v materinskom jazyku Svet v obrazoch – prvá obrázková jazyková učebnica
Brána jazykov otvorená – prvá učebnica latinčiny
Informatorium školy mateřské – spis o výchove v predškolských zariadeniach
Filozoficko-reflexívna skladba Labyrint světa a ráj srdce – hl. hrdina pútnik (autor) chodí po meste (po svete) a sprevádzajú ho Všudybud a Mámení. Títo sprievodcovia nasadia pútnikovi ružové okuliare na krivo a on vidí skutočný život spoločnosti. Je sklamaný, preto sa uzatvára do vlastného vnútra (srdca), kde nachádza skutočný raj.
Slovenská baroková literatúra
HUGOLÍN GAVLOVIČ
- je autorom skladby Valaská škola mravuv stodola – lyricko-epická skladba. Autor vychádza zo životnej múdrosti valachov, je to kniha morálnych rád a ponaučení do života. Obsahuje 16 000 básní, každá báseň je 12 veršová. Autor odsudzuje alkoholizmus, vojnu, odrodilstvo (opak vlastenectva), vyzdvihuje vzdelanie, vlastenectvo, kritizuje bohatých, vyzdvihuje múdrosť chudobných. Autor využíva príslovia a porekadlá, v závere skladby vyjadruje vieru v spravodlivú vrchnosť a vyzýva ľud k poslušnosti.
Od konca 16. st. vzniká v Španielsku a Taliansku nový umelecký smer – barok. Názov tohto umeleckého smeru vznikol zo slova barocco čo znamená perla nepravidelného tvaru. Barokové umenie sa rozvíjalo v období Tureckých vpádov, 30 ročnej vojny a sociálneho útlaku. Nepriaznivá spoločenská situácia a beznádej zapríčinili nedôveru v pozemský život. Do popredia sa dostáva viera v Boha a v posmrtný život.
Charakteristika literatúry:
- Viera v Boha a posmrtný život. - Túžba po živote, strach zo smrti – túžba po večnosti - Náboženský mysticizmus – pozemská zmyslovosť - Rozpor medzi umelou literatúrou a ľudovou ústnou slovesnosťou – vplývanie umelej literatúry a ľudovej ústnej slovesnosti - Spisovatelia využívali vyšší knižný štýl – vznikajú diela písané v hovorom štýle - Pominuteľnosť svätých vecí – túžba po svetskej nádhere
Znaky literatúry:
- Emocionálnosť (citovosť) - Dekoratívnosť (ozdobnosť) - Pompéznosť (slávnostnosť) - Patetickosť (nadnesenosť)
Z neskorého baroka sa vyvinulo rokoko (ozdoba z perál). Predstavitelia tohto lit. smeru písali diela, v kt. prevládala radosť zo života, motív prírody, lásky, priateľstva a vína.
JOHN MILTON
- preslávil sa eposom Stratený raj. Celá skladba má prenesený alegorický význam. Hl. postavou je Satan, kt. sa búri proti nebesám a Bohu. Pripraví pomstu – nahovorí prarodičov Adama a Evu, aby spáchali hriech. Sú vyhnaní z raja. Satan je symbolom parlamentu, Boh a anjeli symbolizujú absolutistickú monarchiu. Prostredníctvom tohto diela kritizuje autor politické usporiadanie v Anglicku.
Voľným pokračovaním je epos Raj znovu nájdený.
Česká baroková literatúra
JAN AMOS KOMENSKÝ
- podieľal sa na reforme školského systému. Politická situácia ho prinútila odísť z Moravy, usadil sa v Poľsku, neskôr žil v Anglicku, Švédsku a Holandsku (Amsterdam). Vo všetkých krajinách zreformoval školský systém. Je autorom mnohých pedagogických prác.
Napísal pedagogické dielo Veľká didaktika (Didactica magna) – prepracoval celý školský systém a zaviedol tieto zásady:
- Presadzoval postupnosť vo vyučovaní - Presadzoval názornosť vo vyučovaní - Zakázal fyzické tresty - Presadzoval vzdelávanie pre všetkých - Chcel aby sa deti učili v materinskom jazyku Svet v obrazoch – prvá obrázková jazyková učebnica
Brána jazykov otvorená – prvá učebnica latinčiny
Informatorium školy mateřské – spis o výchove v predškolských zariadeniach
Filozoficko-reflexívna skladba Labyrint světa a ráj srdce – hl. hrdina pútnik (autor) chodí po meste (po svete) a sprevádzajú ho Všudybud a Mámení. Títo sprievodcovia nasadia pútnikovi ružové okuliare na krivo a on vidí skutočný život spoločnosti. Je sklamaný, preto sa uzatvára do vlastného vnútra (srdca), kde nachádza skutočný raj.
Slovenská baroková literatúra
HUGOLÍN GAVLOVIČ
- je autorom skladby Valaská škola mravuv stodola – lyricko-epická skladba. Autor vychádza zo životnej múdrosti valachov, je to kniha morálnych rád a ponaučení do života. Obsahuje 16 000 básní, každá báseň je 12 veršová. Autor odsudzuje alkoholizmus, vojnu, odrodilstvo (opak vlastenectva), vyzdvihuje vzdelanie, vlastenectvo, kritizuje bohatých, vyzdvihuje múdrosť chudobných. Autor využíva príslovia a porekadlá, v závere skladby vyjadruje vieru v spravodlivú vrchnosť a vyzýva ľud k poslušnosti.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Európska baroková literatúra (16. – 18. storočie) | Maturita | 90 slov | |
4. Slovenská baroková literatúra (1650 – 1780) | Maturita | 476 slov | |
Baroková literatúra - maturitná otázka | Referát | 652 slov | |
Baroková literatúra | Maturita | 1 677 slov | |
Tematický celok: Baroková literatúra | Referát | 951 slov | |
Baroková literatúra | Učebné poznámky | 276 slov | |
Svetová baroková literatúra (16. – 18. st.) | Maturita | 928 slov | |
Baroková literatúra | Ostatné | 1 288 slov | |
Baroková literatúra – autori, predstavitelia, diela | Ostatné | 699 slov | |
Baroková literatúra 16. – 18. storočie | Referát | 1 075 slov | |
Svetová a slovenská baroková literatúra | Referát | 703 slov | |
Baroková literatúra | Maturita | 195 slov | |
Slovenská baroková literatúra | Ostatné | 1 365 slov | |
Baroková literatúra | Referát | 376 slov | |
Baroková literatúra | Maturita | 1 386 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#barokova literatura #16 veršova basen #john milton - stratený raj #baroková a klasicistická literatúra #valaská škola #JOHN MILTON - raj znovu najdeny #europska barokova literatura #Slovenská baroková literatúra #protifašistický odboj v európe #znaky baroková literatúra #barok charakteristika obdobia #hugolín havlovič-valašska škola mravu stodola #barokova literatura autori #europska,baroková a klasicistická literatúra #europska barokova a klasicisticka literatura #podmienky vzniku barokovej literatury #česka barokova #Informatorium skoly materskej #staroveka literatura-spolocenske podmienky #europska basenDiskusia: Európska baroková literatúra
Pridať nový komentárVygenerované za 0.034 s.