Svetová medzivojnová literatúra
Autor: babuska
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 15.03.2015
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 1 528 slov
Počet zobrazení: 7 187
Počet zobrazení: 7 187
Tlačení: 421
Uložení: 410
Uložení: 410
Svetová medzivojnová literatúra
· Analyzujte a porovnajte východiská zobrazenia 1. svetovej vojny v tvorbe autorov R. Rollanda, E. Hemingwaya a E. M. Remarquea.· Autorov zaraďte do jednotlivých národných literatúr a posúďte, do akej miery národná príslušnosť ovplyvnila ich pohľad na vojnu.
- SPOLOČENSKÉ PODMIENKY
è 1918-1945
è Téma : 1.svetová vojna –> PARADOX
· zač. 20.stor. (prudký rozvoj ľudstva)
· už v 1914 zač. 1. sv. vojny
è literatúra má protivojnový charakter a. ANTIMILITARISTICKÝ
b. PACIFISTICKÝ
è 30. roky : nástup fašizmus (nacizmus)
komunizmus
è 40. roky : 2. svetová vojna
- LITERÁRNE PODMIENKY
- Gertruda Stein nazvala autorov –> stratená generácia
- Ernest Hemingway – Američan
- Romain Rolland – Francúz
- E. M . Remarque – Nemec (vlastné meno Kramer)
- STRATENÁ GENERÁCIA
1. stratila ilúzie o živote a napredovaní ľudstva
2. vrátili sa z vojny a ich životy ostali navždy poznačené
- lit. žáner – román ( klasický román + moderný román –> experimentovanie )
- rozprávač najčastejšie - vševidiaci
1. Erich Maria Remarque – nemecká lit.
- vlastným menom Erich Maria Kramer (snažil sa utajiť svoju nemeckú príslušnosť)
- emigroval do USA
- silný humanistický, antimilitaristický a antifašistický postoj
- znaky jeho románu –> autobiografický, antimilitar. , psychologický, realistický, naturalistický –> tragické príbehy z vojny stvárňoval v obnaženej podobe
- jeho hrdinovia –> podobný hrdinom stratenej generácie – stavia ich do opozície voći násiliu
- romány s tematikou I. svetovej vojny: Na západe nič nové, jeho voľné pokračovanie Cesta späť, Traja kamaráti (autobiografický), Čierny obelisk
Na západe nič nového
· Aké je motto románu? Parafrázujte ho.
· Je v románe prítomná výrazná dejová línia? Stručne zrekapitulujte dej.
· Ako vojna zmenila hlavného hrdinu a jeho kamarátov? Čo im vojna „dala“ a čo im „vzala“? Dajte do súvislosti s tzv. stratenou generáciou, využite text ukážky.
· Akým spôsobom autor zobrazil vojnové hrôzy? Popíšte uvedený obrázok.
· S akými typmi rozprávača sa v románe stretávame?
· Sformulujte hlavnú myšlienku románu? Vysvetlite symboliku jeho názvu – využite text ukážky.
Ako sa v románe prejavil vplyv expresionizmu?
- protivojnvý, expresionistický román
· Expresionizmus
- expressus – výrazný, názorný, ostrý (lat.)
- vznikol v Nemecku, vrchol dosiahol v období 1. svetovej vojny
- autori prežili vojnu a v dielach zobrazjú zážitky z nej, verne a pravdivo zachytávajú život a ľudské charaktery, často podliehali fatalizmu; v dielach je často i nastolovaná otázka života a smrti, postava zažíva hrôzu, pociťuje silný cit a koná pudovo;
zameriavajú sa na vnútorné pochody postáv, človek je osamelý (individualizácia), vedie nerovný zápas o kladné životné hodnoty; pociťujú beznádej, bezmocnosť a neistotu
- štýl diel je jednoduchý, modalita viet je pestrá, často sú to len fragmenty, útržky, nedokončené vety
- Remarque, Mann, Woolfová
- *reaguje na udalosti 1. svetovej vojny, jeden z mála protivojnových románov, ktoré sa odohráva celé na bojisku, román má symbolický názov – na francúzsko-nemeckom fronte bola zákopová vojna, front sa nemenil, noviny uvádzali titulky: Na západe nič nového*...
- všeobecná charakteristika postáv – pocity stratenej generácie (18-19 roč.)
- fyzicky, psychicky zranený
- ideály vs. realita
- ,, Sme opustení ako deti a skúsení ako starí ľudia, sme suroví a povrchní, myslím, že sme stratení.“
- DEZILÚZIA – najskôr prichádzajú o svoje sny, potom o životy
- rozprávač
- priamy – 1. os. sg. –> autentickosť
- záver – „on“ rozprávanie –> 3. os. sg. min. čas
- informácie o smrti hlavného hrdinu
- filozofia na fronte –> budem zabíjať, aby som nebol zabitý–>primárne potreby
- základná hodnota –> kamarátstvo
- charakteristika hlavnej postavy
- Paul Baumer ( čít. Bojmer ) –> symbolizuje celú generáciu
- motto: „Táto kniha nechce byť ani obžalobou, ani vyznanie. Chce sa iba pokúsiť vydať svedectvo o generácii, ktorú zničila vojna, i keď unikla jej granátom.“
- mladý gymnazista, maturant, dobrovolne sa prihlási na vojnu pod vplyvom učiteľa
- dej sa začína retrospektívne – spomienky na minulosť, gympel, domov,...
DEJ :
- rozprávačom je Paul Bäumer, 19-ročný študent gymnázia rozpráva o sebe, svojich 7 spolužiakoch a ďalších vojakoch
- román sa skladá z krátkych kapitol, ktoré ako mozaika vytvárajú obraz vojny
- sugestívnosť textu autor dosiahol lexikou (jazykom) a syntaktickými prostriedkami → krátke vety, zvolacie a opytovacie vety
- Mladí gymnazisti odišli zo školských lavíc na front 1. sv. vojny pod vplyvom triedneho profesora Kantorka. Zažili tvrdý výcvik a potom boli nasadení na front. Keď zistili, že musia zabiť, keď chcú prežiť, spoznali vojnovú filozofiu a pravdu. V románe postupne kamaráti zomierajú jeden za druhým a posledný zomiera Paul Bäumer – zomiera absurdne v čase oddychu, keď si kreslí obrázok a vojenský rozhlas hlási správu: „Na západe nič nového“ – október 1918. V románe je opísaná vojna chlap proti chlapovi, bojovalo tam množstvo vojakov. Je zobrazený pomalý postup vojska a po bitke aj pomalý ústup. V románe sú zaujímavé niektoré príbehy, napr. Paul Bäumer zabil francúzskeho vojaka vo chvíli, keď si uvedomil, že ak to neurobí on, tak zabije Francúz jeho. Má však výčitky svedomia a prezerá si jeho preukaz, predstavuje si, ako dlho ešte bude chodiť pošta jeho manželke. Má úmysel pomôcť jeho rodine. Ďalší príbeh je stretnutie nemeckých vojakov s francúzskymi dievčatami – idú k nim na návštevu, vezmú im jedlo a snívajú o tom, čo s dievčatami prežijú. Zisťujú, že sa v tejto situácii ešte správať nevedia. Paul Bäumer je vďačný životu aj za toto poznanie. V ďalšom príbehu spoznávame konanie postáv, ktoré silno pociťujú pud sebazáchovy, prejaví sa to pri návšteve nemocnice zriadenej v kostole – kamaráti idú pozrieť operovaného spolužiaka a zistia, že mu amputovali nohu. Jeden zo spolužiakov si chcel vypýtať jeho čižmy s odôvodnením, že mu budú zbytočné a on má veľmi bolestivé otlaky a potrebuje o 1 číslo väčšie, ale ostatní mu v tom zabránili.
- záver románu je konštatovanie: „Paul Bäumer zomrel, no smrť človeka je už taká všedná, že správa z bojiska je len na západe nič nové.“
- záver : Mladý muži hľadali ideály, ale stretli sa len so smrťou.
2. Romanin Rolland – francúzska lit.
- prozaik a dramatik ( drámy, divadelné hry)
- z franc. vidieka, presťahoval sa do Paríža
- profesor hudby
- nositeľ Nobelovej ceny – peniaze venoval ľuďom po 1.sv.vojne
- vo svojom svedomí odmietal vojnu –> bojoval proti nej láskou, vierou, rozumom
Peter a Lucia
· Charakterizujte hlavné postavy tejto novely.
· Autor vykresľuje ľúbostný príbeh lásky, ktorá sa zrodila „pod krídlami smrti“. Vysvetlite toto obrazné pomenovanie.
· Ako autor v texte využil kontrast? Dajte do súvislosti s myšlienkovým plánom diela.
Porovnajte autorov štýl s Remarqueovým v románe Na západe nič nové.
- psychologická novela
- reaguje na rozpad spoloč. mravných ideálov
- inšpiráciou diela bolo bombardovanie Paríža na Veľký piatok na konci I. svetovej vojny, kde boli aj Rollandovi priatelia
- podľa Rollanda je príčinou vojny sebectvo- „vyprahnutosť srdca“
- vytvorený na kontraste láska – smrť - život → „Láska sa zrodila pod krídlami smrti.“
- láska vs. nezmyselná vojna a krvavé obete
- autor pri rozprávaní o láske využíva veľmi jemný a citlivý jazyk
- keď hovorí o vojne, využíva veľmi expresívne až vulgárne slová, napr. „prasnica požierajúca svoje mláďatá“, ľudia sú „hmýriace sa larvy“
- presné časové rozpätie 2 mesiacov → od stredy večera 30.1.1918 do 29.3.1918
- hlavé postavy sú mladí ľudia Peter Aubert a Lucia, príbeh sa odohráva v Paríži
- Peter
- 18. ročný chlapec, pochádza z meštiackej rodiny, vie, že o pol roka musí ísť na front ako jeho brat Filip a stať sa ďalšou obeťou zabíjania
- otec je úradník, ktorý nemá vlastný názor, matka je dobrá kresťanka
- vrstvu, z ktorej Peter pochádza- bohaté meštianstvo – autor považuje za tých, čo majú vyprahnuté srdce, táto vrstva musí zaniknúť
- Lucia
- jej matka sa zaľúbila do učiteľa z gazdovského rodu, rodina ho nechcela prijať za zaťa, matka sa proti vôli rodičov vydala a rodina s ňou prerušila akékoľvek styky
- jej otec ťažko ochorel, matka musela ťažko pracovať vo fabrike na muníciu
- po otcovej smrti si jej matka našla priateľa, Lucia jej nevie odpustiť, že chce žiť vlastným životom, zarába si obkresľovaním obrázkov, pretože pre nedostatok financií nemôže študovať, obrázky predáva v malých obchodoch, nikdy nedodržuje farby na predlohe
- jej matka čaká dieťa a tak jej Lucia finančne vypomáha
- medzi Petrom a Luciou vznikne láska, trvá ale veľmi krátko, pretože zomierajú počas
bombardovania pod troskami kostola- zrúti sa na nich stĺp
3. E. Hemingway – americká lit.
· Charakterizujte hlavné postavy a stručne priblížte dejový plán románu.
· Vysvetlite symboliku jeho názvu.
Autor vo svojich textoch využíva princíp ľadovca. Vysvetlite, čo to znamená.
- 1954 - Nobelova cena za literatúru (novela Starec a )
- vo vojne pôsobil ako dobrovoľník
- novinár –> publicistický štýl prenášal aj do svojich diel
- ako dobrovoľník zúčastnil aj občianskej vojny v Španielsku , Taliansku
- naj. diala : Starec a more, Zbohom zbraniam, Komu zvonia do hrobu
- znaky Hemingwayovej tvorby
- publicistický štýl
- preferoval slovesá – dynamický dej
- stručnosť, výstižnosť, nacionálnosť
- protivojnový charakter románov
- úvahy, opisy, symboly, dramatické dialógy
- autobiografické témy a motývy
- postavy z reálneho života, vykresľuje muźské charaktery (drsnosť, alkohol,...)
- PRINCÍP ĽADOVCA –>1/8 na povrchu zvyšok ukrytý pod hladinou –> podstata textu je skrytá v zdanlivo povrchných dialógoch
DEJ + CHARAKTERISTIKA :
- Hemingway zobrazil vlastnú skúsenosť z talianskeho frontu v poslednom roku prvej svetovej vojny.- Mladý Američan Frederik Henry prichádza ako dobrovoľník do Európy s ideálom spravodlivého boja.
- Po skúsenostiach z frontu a ťažkom zranení dozrieva k presvedčeniu o neľudskosti vojny.
- Autor opisuje jeho príhody na talianskom fronte i jeho citový vzťah k zdravotnej sestre Angličanke Catherine. Ich láska bola úprimná, no pre vojnové udalosti plná utrpenia a skončila sa nešťastne.
- Frederik je ranený, neskôr prenasledovaný a keď mu hrozí zatknutie a smrť utekajú spolu s Catherine cez pohraničné jazero do Švajčiarska.
o Takto dal „zbohom zbraniam“, aby dokázal, že nechce mať s vojnou nič spoločné.
- No ani vo Švajčiarsku nenájdu šťastie. Dochádza tu k tragickému zvratu rozvíjajúcej sa lásky. Catherine mu porodí mŕtveho syna a krátko po pôrode zomiera aj ona.
- Hemingway ukázal ako vojna nič nešetrila a neľútostne siahala i na ľúbostné vzťahy mladých.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Literatúra – maturitné tézy (PDF) | Maturita | 603 slov | |
Literatúra pre 4. ročník gymnázií a stredných škôl (PDF) | Ostatné | 12 slov | |
Literatúra pre 2. ročník gymnázií a stredných škôl (PDF) | Ostatné | 12 slov | |
Literatúra po 2. svetovej vojne | Ostatné | 547 slov | |
Teória literatúry | Referát | 1 750 slov | |
Stredoveká literatúra, prínos Konštantína a Metoda | Ostatné | 472 slov | |
Literatúra ako umenie a literárne útvary | Učebné poznámky | 163 slov | |
Literatúra ako umenie | Referát | 1 493 slov | |
Prehľad autorov a ich diel podľa období | Maturita | 1 322 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#princíp ľadovca #expresionistický román #3. Človek, ktorý vie, ako žiť (Charakteristika) #Svetová medzivojnová literatúra #klasický a moderný román #dejový plán diela #svetová medzivojnová literatúra po roku 1945- test #medzivojnová svetová literatúra #gymnazisti charakteristika #Dejový plán #generačná diferenciácia medzivojnovej literatúry #znaky expresionizmu #protifašistická literatúra #experimentovanie autorov v medzivojnovej svetovej literature #človek ktorý vie žit #znaky expresionizmu peter a lucia #Človek ktori vie ako žit charakteristika #medzivojnová literatúra #Zazitok zo skolskych lavic #nemecky jazyk - pribeh o rodineMaturitné otázky: Literatúra
Diskusia: Svetová medzivojnová literatúra
Pridať nový komentárVygenerované za 0.025 s.