Avantgardná literatúra
Avantgardná literatúra
· Zhodnoťte vplyv avantgardy na literatúru. Bližšie charakterizujte jednotlivé avantgardné smery, sústreďte sa najmä na surrealizmus.Avantgarda – vznik vo Fr. Zač 20. Stor.
- Nástup po moderne
v Impresionizmus
v Symbolizmus → boli na ústupe → vyčerpali nápady
v Dekadencia
- Obsah → téma básne bola ťažko identifikovateľná – asociácia
- Forma → bez rýmov, bez slôh – pásmo
- Literatúra: obraz ľudského sveta, zachytáva životné javy a vysvetľuje ich prostredníctvom autorovho svetonázoru
Avantgardné prúdy:
1. KUBIZMUS- Forma
- Od slova Kubus = kocka
- Sústreďuje sa na vizuálnu stránku básne
- Umelecký smer pôvodne výtvarný (P. Picasso) úzko súvisí s futurizmom
- Prenikavá zmena v prístupe k skutočnosti: vonkajšia realita je rozložená na najjednoduchšie geometrické tvary a prostredníctvom umelcovej inteligencie a fantázie skladaná ako mozaika do novej podoby → na zákl. geometrického stvárňovania odkrýva krásu a zaujímavosť bežných vecí
Literatúra:
- dôraz na obraz a slovo, kt. vyvolávajú nečakané asociácie: bez logickej nadväznosti
- básnici sa snažia vymaniť fantáziu zo závažných spôsobov chápania spoločnosti a poézia sa stáva hrou, v kt. využívajú neobvyklé a šokujúce metafory
- sústreďuje sa na vizuálnu stránku básní
- kaligram → báseň, kt. má tvar podľa obsahu
2. FURIZMUS
- Obsah
- Od slova future = budúcnosť
- Veľké mestá, veda a technika → ľudia mali veľké očakávania
Mestský spôsob života, ruch, civilizácia ...
- Odmieta zaužívané normy, konvencie a trvalé hodnoty spoločnosti
- Obdivuje techniku a mestskú civilizáciu
- Autori využívali tvrdé slová, zrušili interpunkciu, používali onomatopoje ( slovesá) a kakofóniu ( neľubozvučné zoskupenie hlások )
- Odmieta psychologizmus a tradičného lyrického hrdinu
- Časté metafory
3. KUBOFUTURIZMUS
- Kombinácia kubizmu a futurizmu
- Guillame Apolinaire – vynálezca pásma
Najvýznamnejší básnik tohto obdobia
- Polytematickosť, asociatívnosť, prúd predstáv, prelínanie časových rovín....
4. DADAIZMUS
- protest proti fyzickému a duševnému mrzačeniu ľudí
- poéziu nezmyslov stavia proti rozumu, kt. ľudstvo doviedol k vojne
- Náhodný výber slov
- Hra so slovami
- Beztematické básne
- Dokumentujte základné znaky surrealizmu na uvedenej ukážke. Rudolf Fabry – Vodné hodiny hodiny piesočné
· Popíšte uvedený obrázok. Aký by ste mu dali názov? S. Dalí – Stálosť času
5. SURREALIZMUS
- V slovenskej lit. ako nadrealizmus
- Umelecký smer, kt. sa najskôr prejavil vo výtvarnom umení
→ Salvator Dali
- Vo filmovom umení → Louis Bunuel
- V slovesnom umení → Andre Breton
- Hl. znaky:
- Spontánnosť a iracionálnosť
- Bezprostrednosť
- Potreba šokovať a provokovať
- Antireligiózny – zameranie proti náboženstvu
- Antiburžoázny postoj
- Vysvetlite špecifiká tvorby Dušana Dušeka.
- Porovnajte tzv. sujetovú a nesujetovú prózu.
- Ako sa prejavil vplyv surrealizme v jeho netradičnej próze?
- Ako sa v text prejavuje:
- asociatívnosť,
- bezsujetovosť,
- neurčitosť v rozprávaní,
- potláčanie časových a logických súvislosti ?
· Dušan Dušek
- Predstaviteľ súčasnej slovenskej prózy- Jeho tvorba nadväzuje na surrealizmus
- Dominantným znakom jeho tvorby je bezsujetovosť / sujet = predmet, obsah = usporiadanie dejových zložiek v konkrétnom diele/
- Znaky tvorby:
- Senzualizmus: bohatý svet farieb, chutí, vôní, svetla, tmy, intenzívne dotykové vnemy
- Individuálny zážitok, zmysel pre detail
- Prelínanie reálneho a ireálneho
- Hrdina: dobrí ľudia, nenápadní, zápasia so svojím životom, citliví a hlboko prežívajú svoje pocity
- Región: Záhorie, Piešťany, Šaštín – dedina na západnom Slovensku
- Témy: ľudská komunikácia ( verbálna aj neverbálna), detstvo, staroba, ľudská osamelosť, partnerská láska
- Tvorba:
- Kufor na sny
• Kniha, v kt. sa bez fantázie stratíme hneď na začiatku
• Kufor: ako symbol súkromia, cestovania v čase...
• Píše v prvej osobe – ja - rozprávanie
• Dielo nemá autobiografický charakter
• Celok je zložený na epizódy ( drobná udalosť, nedôležitá skutočnosť), fragmenty (krátka časť reťazca), segmenty (časť diela)
• Všetky poviedky majú niečo spoločné
BEZSUJETOVÁ PRÓZA-AVANTGARDA |
SUJETOVÁ PRÓZA-BEŽNÁ |
· epizodickosť, mozaikovosť | • fabula - 1 až viac príbehov |
sny, myšlienky a pocity | udalosti |
· spomienky | • dej |
prúd vedomia | chronológia, retrospektíva |
alogickosť, iracionalita, absurdita | jasný princíp |
postavičky-figúrky (outsideri) | postavy typické pre obdobie |
čas, priestor (absurdny, impresívny) | čas, priestor - všeobecný, určený |
absencia dialógov a dominancia pásma rozprávača | vyváženie rovín a jesné hranice medzi rozprávačom a pásmom postáv |
konflikt neexistuje, je absurdný) | konfilk: s postavou, so sebou, so spoločnosťou |
· obsah sa nedá reprodukovať | • dá sa prerozprávať dej |
banálnosť, exotickosť, nič sa nestane | vážny spoločenský/mravný/ vzťahový problém |
· bezdejovosť | • dejovosť |
- dielo: Pes
• Postavy: sused, rozprávač, pes Ukulele
• Absurdné činnosti: lepenie známok, fúkanie do fľaše, učenie abecedy/násobilky
• Rozprávač: 1. Os. Sg. – priamy
• Básnický prostriedok: metafora
• Pes: najlepší priateľ človeka, kt. nikdy nezradí a stojí vždy pri vás
BEZSUJETOVÁ PRÓZA-AVANTGARDA | Pes (poviedka) |
· epizodickosť, mozaikovosť (ANO) | opisuje viacero činností suseda |
sny, myšlienky a pocity (ANO) | blázon, nechápavosť |
· spomienky |
nie |
prúd vedomia | autorove myšlienky ( v iných poviedkach viac) |
alogickosť, iracionalita, absurdita | absurdné činnosti |
postavičky-figúrky (outsideri) | sused - pre autora |
čas, priestor (absurdny, impresívny) | nie je presne určený, zrejme pravidelný kolobeh miesto nepoznáme |
absencia dialógov a dominancia pásma rozprávača | rozprávač |
konflikt neexistuje, je absurdný) | len opis dňa a suseda |
· obsah sa nedá reprodukovať |
do istej miery ano - inak chaotický |
banálnosť, exotickosť, nič sa nestane | bežnosť nič špecifické |
Zones.sk – Najväčší študentský portál