Svetová próza po roku 1945
Svetová próza po roku 1945
· Priblížte dôležité tendencie v svetovej próze po r. 1945 – rôzne smery,
zoskupenia, platformy.
· svet sa rozdelil na východný a západný blok , vo V bloku bol jediný oficiálny smer socialistický
realizmus, no na západe začali umelci vo svojich dielach nadväzovať na predvojnové smery a začali s experimentovaním
· Smery,
zoskupenia a platformy:
o EXISTENCIALIZMUS
o NEOREALIZMUS: rozvíja sa v 40. a 50. rokoch v talianskej filmovej tvorbe a
umení, je to návrat k realistickej tradícii v umení
o EXPERIMENTÁLNA LITERATÚRA:
• ABSURDNÁ DRÁMA:
· nihilizmus/popieranie zmyslu všetkého/, človek má často pocity úzkosti, svet okolo je cudzí, hl. postava je neschopná komunikácie, dej
chýba
• EPICKÉ DIVADLO:
· uprednostňuje príbeh ako alegóriu/skrytý zmysel/, zavrhuje tradičné scénické postupy,
používa netradičné inscenačné techniky/prestavanie scény počas predstavenia, používanie piesní, titulkov/, dej je prerušovaný
rozprávačom alebo postavami, ktoré komentujú dej
• NOVÝ ROMÁN:
· tzv. objektívny, príbeh je oslabený, postavy sa
nazývajú on, ona, dominuje opis, absentujú príčinné a časové súvislosti, predstavitelia tohto románu netvoria skupinu, spája ich len
odmietnutie tradičného románu,
o REVOLTA V LITERATÚRE 50. ROKOV:
• BEATNICI /beat generation/:
·
hnutie v USA, centrum v San Franciscu, spoločenská kríza podmienila vznik beatnikov, z angl. beat=zbitá/blažená generácia, zavrhnutie
americ.spôsobu života, ktorý je založený na konzumnom spôsobe života a pokrytectve, snaha šokovať/použ.vulgarizmov, sex.scén/, hlavná
téma je odmietanie konvencií, hl.znak spontánnosť a improvizácia
• ROZHNEVANÍ MLADÍ MUŽI/angry young men/:
·
anglický spisovatelia sa búrili proti konzervatívnej angl. spoločnosti, konvenciám a karierizmu, témy: sociálne rozpory a dezilúzia zo
spoloč. Vývoja po 2.sv.vojne, hlavné postavy sú mladí nespokojní muži z niž. spoločen. vrstiev, ktorý túžia po postupe do vyššej
spoločnosti, postup: autoštylizácia /štylizovanie podľa seba/, použ. hovorového jazyka
o POSTMODERNIZMUS:
•
reakcia na moderné postupy a krízu racionalizmu
o MAGICKÝ REALIZMUS:
• návrat k legendám a mýtom
o
LITERATÚRA S PRVKAMI FANTASTIKY:
• sci-fi, fantasy a desivé vízie totalitnej spoločnosti
o SOCIALISTICKÝ
REALIZMUS:
• táto literatúra má slúžiť ideológii a ľudu, zobrazovať kladné stránky socializmu
·
Charakterizujte bližšie existencializmus, uveďte najvýznamnejšie diela.
· EXISTENCIALIZMUS:
- vzniká
ako myšlienkový /filozofický smer v 20-tych r. 20.st. v Nemecku, keď je ľudstvo po skončení 1.svetovej vojny v zložitej spoločenskej
situácii
· Rozdeľuje sa na:
o nemecký
• predstaviteľ: HEIDEGGER
• bol písaný pomerne
zložitým jazykom a k umelcom neprenikol
o francúzsky
o predstavitelia: ALBERT CAMUS a JEAN-PAUL SARTRE
o
bol spopularizovaný prostredníctvom literatúry
· ovplyvnil mnoho umeleckých prúdov po 2. sv. vojne, keď umelci
a intelektuáli znovu pociťovali krízu morálky napr. nový román/experimentovani/, beatnikov /búrenie a odmietanie konvencií/ , absurdné
divadlo/nezmyselnosť života/
· autori nadväzovali na filozofiu KIERKEGAARDA, NIETZSCHEHO a využívali aj psychoanalýzu SIGMUNDA
FREUDA
o 1.vplyv KIERKEGAARDA:
• základné ľudské pocity –úzkosť, osamelosť a tragickosť
o 2.vplyv
NIETZSCHEHO:
• existencia človeka je desivá, plná hnusu, bez perspektívy a odtrhnutá od existencie oných ľudí, takýto postoj
je označený za nihilizmus /popieranie zmyslu všetkého/
o 3.vplyv FREUDA:
• záujem o podvedomie respektíve nevedomie
človeka, to sú činnosti, ktoré robíme automaticky, často pod vplyvom našej sexuality
· sústreďuje sa na človeka ako
jednotlivca a jeho slobodnú voľbu, človek stojí sám proti svetu, spoločnosti, volí si to, akým spôsobom prežije svoj život – zmyslom
jeho existencie sa stáva jeho sloboda, človek je tým, čo sám zo seba vytvoril, preto je za svoje voľby zodpovedný, ak si to uvedomuje,
pociťuje strach, úzkosť a dostáva sa do absurdnej situácie
· u niektorých postáv je sloboda etickým princípom, ktorý človek volí
vedome, iní chápu slobodu loveka absolútne, to znamená, že človek urobí čokoľvek, čo znesie jeho svedomie
·
Najvýznamnejšie diela:
· Jean Paul Sartre:
o MÚR – zbierka poviedok /Múr, Izba,
Hérostratos, Intimita, Šéfovo detstvo/, toto dielo sa sústreďuje na základný moment existencializmu: OSAMOTENOSŤ človeka medzi ľuďmi, vo
všetkých poviedkach stojí medzi ľuďmi MÚR /napr.v Múre je to väzenie do ktorého sa dostáva skupina mužov , ktorí sa zúčastnili vojny
a vypočúvajú ich, no nakoniec vysvitne, že išlo o súd v ktorom ich odsúdili na trest smrti, v Izbe múry izby v ktorej je zavretý
manželský pár/ - autor vytvára hraničnú situáciu, kde je ohrozený ľudský život a týmto odhaľuje skutočné ľudské správanie, pretože
všetko zrazu stráca zmysel a ostáva iba človek a smrť
· Text zachytáva hrdinu v určitej situácii – ako ju nazývame?
Odôvodnite.
· táto situácia sa nazýva hraničná situácia: väzni sú odsúdený na smrť, všetko už stratilo zmysel, lebo vedia, že
zomrú a tak sa ukážu takí akí naozaj sú
· Vysvetlite symboliku pomenovania poviedky .
· Múr má v tejto poviedke dva
významy
· 1. Sú zavretí vo vazäní, medzi 4 múrmi
· 2. Čaká ich smrť a vedia, že príde, či sú vinní alebo nie
·
Je záver poviedky absurdný? Zdôvodnite svoju odpoveď.
· áno, je absurdný, pretože Pablo dostáva ponuku, aby zradil Grisa a naoko
ju príjme a prezradí im, kde sa skrýva, no je to iba jeho výmysel, chce si pred smrťou z vojakov vystreliť, no v zývere sa dozvedá, že
Grisa dostali, pretože sa naozaj skrýval na cintoríne, tak ako povedal Pablo vojakom
· Albert Camus:
o
MOR – román, odohráva sa v alžírskom mestečku, objavujú sa potkany s nákazou a ľudia začínajú chorľavieť, pod vplyvom choroby
sa mení aj ich psychika, Dr.Rieux sa snaží nájsť protilátku, mesto žiada o pomoc Paríž, no lieky nezaberajú, úmrtnosť sa zvyšuje,
nakazení sa ocitajú v karanténe, cítia sa osamelo a chcú sa stretnúť z rodinou, no nedochádza im, že tak by ich vystavili riziku, no
nakoniec sa nájde protilátka a mesto sa otvára, ľudia sú šťastní, no iba Dr, Rieux si uvedomuje, že mor sa môže znova kedykoľvek
vrátiť
· Je vzťah hrdinu ku konkrétnej situácii v tejto ukážke rovnaký ako v ukážke 1?
· áno aj nie, áno,
pretože obyvatelia mesta vedia, že mor je smrteľná choroba a tak strácajú zmysel života, väzenie je u nich fyzické a takisto aj psychické
a nie pretože vedia, že majú ešte malú nádej, pretože doktori sa snažia nájsť protilátku a taktiež nevedia, že ak smrť príde, tak
kedy príde, no v románe Múr vedeli presne, kedy ich čaká smrť
· Vysvetli symboliku názvu Mor. Čo je podľa autora skutočný mor
· autor ukazuje na obraze choroby akési zlo/sú izolovaní, opustení a nikto im nedokáže pomôcť/, toto zlo tu môže predstavovať fašizmus,
čo je zhubná ideológia ako mor
· Možno podľa autora zlo poraziť?
· podľa autora sa zlo dá poraziť iba dočasne, pretože zlo je
všadeprítomné a večné, no dá sa s ním bojovať
· Koho alebo čo predstavuje symbolicky Dr. Rieux?
· predstavuje NÁDEJ, že
zlo raz môže byť porazené, ale aj VÝSTRAHU, že aj keď bude zlo porazené, tak môže znova hocikedy prísť naspäť
Zones.sk – Zóny pre každého študenta