- pri začleňovaní slovenskej literatúry do európskeho kultúrneho povedomia
Prechodné obdobie: Štefan Krčméry
Martin Rázus
Novosymbolizmus: E. B. Lukáč
Vitalizmus, poetizmus: J. Smrek
Ľavicová avantgarda: Novomeský
Nadrealisti: Fábry
Žáry
Bunčák
Riesel
Brezina
Rak
Katolícka moderna: Silan
Veigl
Zvonický
Dilong
Špric
Hlbina
Strmeň
Ušák-Oliva
Ďalší autori: V. Beniak
Štefan Krčméry
(1892-1955)
- predstaviteľ prechodnej generácie
- narodil sa v Mošovciach
- ako 10-ročný ťažko prežíval otcovu smrť
- bol tajomníkom MS, šéfredaktor Slovenských pohľadov, redaktor
Národných novín
- venoval sa poézii, próze, literárnej histórii i kritike
- trpel ťažkou duševnou chorobou, zomrel v ústraní
Charakteristika tvorby
Tvorba: Keď sa sloboda rodila
Herbárium
Piesne a balady
Pozdrav odmlčaného básnika
Literárnokritické diela:
Stopäťdesiat rokov slovenskej literatúry – s nadhľadom a erudíciou hodnotí vývinové obdobie slovenskej literatúry, vedel rozoznať najvýraznejšie talenty
Výber z diela
Dejiny literatúry slovenskej
Estetické reflexie
Z cudzích sadov - preklady
Keď sa sloboda rodila
Herbárium
Pozdrav odmlčaného básnika
Piesne a balady
Prostá pieseň hôrna
(str. 123 báseň)
Na fraštáckom poli
Martin Rázus
(1888-1937)
Tvorba:
Zbierky: Z tichých a búrnych chvíľ
To je vojna
Hoj, zem drahá
Kameň medzi
Kresby a hovory
Šípy duše
Cestou
Básnická skladba: Stretnutie
Dramatická báseň: Ahasver
Veršovaný román: Bača Putera – bez väčšej odozvy
Romány: Svety
Krčmársky kráľ
Odkaz mŕtvych
Dilógia: Maroško
Maroško študuje
Divadelná hra: Hana
Zbierka esejí: Argumenty
Zbierka náb. textov: Z nášho chrámu
Pred tvárou Božou
Charakteristika tvorby:
Z tichých a búrnych chvíľ
(str. 116 báseň Prometeus)
Prometeus – doniesol ľuďom oheň, a preto bol prikovaný ku skale na Kaukaze. Každý deň mu orol vyďobal pečeň a cez noc mu narástla. Vyslobodil ho Herakles, syn Dia. Orla zabije, a aby aj Zeus bol udobrený a kliatba splnená, Prometeus musel nosiť prsteň z kaukazskej skaly.
To je vojna autor venuje pozornosť hrôzam svetovej
(str. 117 báseň vojny, využíva alegóriu, biblické
Návšteva) podobenstvo, nadväzuje na Vajanského a
Hoj, zem drahá Hviezdoslava
Hoj zem drahá – aj básne súvisiace s postavením Slovenska v
Rakúsko - Uhorsku; verše vyjadrujúce nádej v nové lepšie časy po vzniku ČSR
Kameň na medzi
- sklamanie nad nespravodlivým vývinom Slovenska v ČSR, kritik ideológie čechoslovakizmu nepohodlný pre vládnuce kruhy; jeho výzvy na skutočné bratstvo dvoch národov na princípe rovnocennosti a úcty sa nestretli s pochopením v ňom pocit zbytočnosti
Kresby a hovory
Šípy duše
(str. 118 báseň Rozsievač nôti)
Cestou
(str. 120 báseň Invalid)
„Som zlý . . . zbytočný človek, pozdný hosť.“
Stretnutie
Ahasver
Svety
sociologicko – folkloristickú,
politicko – publicistickú ,
ideologicko – fiktívnu
Júlia
Krčmársky kráľ
Odkaz mŕtvych
Maroško (1932) spomienková dilógia, autor
Maroško študuje (1933) podáva vlastné zážitky a
spomienky z ťažkého detstva
Bombura
Hana
Argumenty
Z nášho chrámu zbierky náboženských
Pred tvárou Božou textov
Emil Boleslav Lukáč
(1900-1979)
Luk
Slovenské smery
Tvorba
Tvorba
Zbierky E.B.Lukáča:
Spoveď
Dunaj a Seina
Hymny k sláve Hosudarovej
O láske neláskavej
Križovatky
Spev vlkov
Elixír
Moloch
Stĺp hanby
Charakteristika tvorby:
-NEOSYMBOLIZMUS
-túži po poznaní a harmónii , nenachádza ju
Spoveď 1922
Dunaj a Seina 1925
báseň: Taedium urbis (Hnus veľkomesta)
Kompozícia:
- základom básne je kontrast medzi cudzinou a domovom, medzi mestom
a dedinou
cudzina: bohatstvá veľkomesta, zlatisté strechy domov, rozkoš, mam, jed
hodnotenie cudziny: „všetko to cudzie mi, je inde moja vlasť“
domovina: hory zelené, dobrý rodný údol, milý modrý kúdol, mäkké sonáty
ľudia v cudzine ľudia u nás
dedina mesto
domov svet
„Ó, ty môj krásny kraj. Tak milujem ho. Mlčí.“
- autor v básni vyjadril hodnotu domova a jeho ocenenie, tiež pocity
človeka v cudzine
- využíva učené knižné slová (zlatisté), poetizmy (údol, čuť), cudzie
slová (taedium urbis)
- autor mravnú silu a istotu nachádzal v domovine; blízky mu bol
dedinský spôsob života, neprijal mestskú morálku
Hymny k sláve Hosudarovej
O láske neláskavej (1928)
báseň: Paradoxon
- láska – to slovo v skutočnosti ešte nikto úplne presne
nedefinoval, hoci bolo veľakrát ospievané
- „Nemám rád, že ma miluješ“ – už v týchto slovách je
paradox, pretože základom dobrého partnerského
vzťahu je obojstranná láska
- hovorí, že aj priveľký súlad a pokoj niekedy partnerov
nudí
- pri prečítaní strofy sa nám v mysli vynárajú známe
slová: zakázané ovocie najviac chutí.
Zákazy v láske často znamenajú jej upevnenie.
sa vinie celou básňou:
„Nesmiem byť šťastný, lebo šťastím
uplynie šťastie,
len z kyprej pôdy pochybností
nám láska rastie.“
Križovatky -nebezpečenstvo blížiaceho sa fašizmu, bezvýchodiskovosť
Kroky -autor využíva symboly:
svet čierny pochmúrna situácia
labyrint bludisko
- ľudstvo hľadá východisko z ťažkej spoločenskej situácie
- človek je sklamaný, hľadá pravdu, no pomoc nenachádza:
„niet nití, niet kľúčov.“
„niet ruky, niet perny.“
- Lukáč vycítil nebezpečenstvo, ktoré ľudstvu hrozilo zo strany
silnejúceho fašizmu
- jazykové prostriedky: učené a knižné slová
Spev vlkov
Elixír
báseň: Básnik a čas
idyla prírody ťaživá spoločenská situácia
Moloch
báseň: Moloch
báseň: Belvedere
Bábel
Stĺp hanby
Povojnové zbierky:
Óda na poslednú a prvú
Parížske romance
Srdce pod Kaukazom – zápas ľudstva o bratstvo a slobodu
- preložil aj zbierku orientálneho básnika a filozofa Omara Chajjáma – Múdrosť vína
Vybrané spisy: Živly a dielo
Európsky hodokvas
Ján Smrek
(1898-1982)
Stručný životopis:
Narodil sa v rodine roľníka, skoro osirel, vychovávali ho na evanjelickej fare v Modre, dostal sa na front 1. sv. vojny, prekonal rôzne útrapy aj maláriu, po vojne vyštudoval učiteľský ústav v Modre. Na podnet
Š. Krčméryho začal pracovať v Národných novinách
- venoval sa publicistickej, editorskej a básnickej činnosti
Pôsobil v Mazáčovom vydavateľstve a v rámci neho vznikla EMSA
- v roku 1930 – 1939 žil v Prahe, založil edíciu EMSA – Edícia mladých slovenských autorov.
- založil časopis Elán, vydával ho do roku 1947
Zomrel v Bratislave, pochovaný je na Národnom cintoríne v Martine.
J.Smrek- Odsúdený k večitej žízni
Cválajúce dni
Božské uzly
Iba oči
Básnik a žena
Zrno
Hostina
Studňa
Povojnové zbierky:
Obraz sveta
Struny
Nerušte moje kruhy
______________________________________________
Poézia moja láska – memoáre
Moje najmilšie – výber z tvorby
Charakteristika tvorby:
-Smrek bol hovorcom povojnovej generácie,ktorá si vážila malé radosti života
-ovplyvnil ich vitalizmus H.Bergsona-tvrdil, že základom života je elán, životná energia
-VITALIZMUS -vychádzal z čara okamihu,z chvíľkových vnemov, pocitov,
–dominovali optimistické nálady, aktivita, činorodosť,
-senzualizmus, avanturizmus
-preferoval témy o ženách, láske a kráse
Odsúdený k večitej žízni (1922)
- symbolizmus, smútok z detstva a čias vojny
- so smútočným ladením poézie sa rozlúčil básňou Dnes milujem svoj deň
báseň: Dnes milujem svoj deň
-noc, ráno, deň -striedanie času,
-mladosť, zrelosť, staroba -životný kolobeh
noc deň
smútok,tmu,samotu začiatok optimistického vnímania
sveta
Cválajúce dni
(str. 138)
báseň: Cválajúce dni
Vitalizmus – ospevuje život, aktivitu, činorodosť, životný elán
(„elán vital“ – vitalizmus)
- stotožnil sa s ním ako s autorským naturelom
Zbierkou i ďalšími tromi sa prihlásil k filozofii vitalizmu
-je to polytematická zbierka, prvýkrát použil spôsob písania , typický pre všetky vitalistické básne: nepravidelnosť formy, neusporiadanosť
-princíp hry a hravosti poukazoval na poetizmus
báseň: Balada noci májovej
báseň: Mne dedinčanka stepilá
báseň: Babička
v závere strofy naznačuje autor zmenu v živote
využíva deminutíva, metafory
báseň: Báseň o krásnej matke
„Z dcéry sa matka stane raz“
„Akou je dcéra dnes, jej matka bola niekedy“
matka – úcta
dcéra – láska harmonický vzťah
„Musí sa riecť i smútočné to:
nebude matky kedysi!
Však v dcére budú zachované
jej drahocenné obrysy.
Uteká život ako rieka,
z dcéry sa matka stane raz
a po rokoch sa zopakuje
metamorfóza krás.“
Božské uzly
Iba oči
báseň: Oči
citát:
„Nech nemám nič, ni zem, ni dom,
ďakujem očiam svojim dvom,
že skrze ne mi väčšie statky náležia.“
Básnik a žena
- básnická skladba, autor vyjadril obdivný vzťah k žene, je to pokus o „básnickú poviedku“
Pokračovanie jarné
Letná noc na vode
Padajú listy
Po desiatich rokoch
Tretia časť
Letná noc na vode
vás obsypať chcem lupeňmi bozkov.“
Úloha-Prečítajte úryvok z časti Po desiatich rokoch.
Analyzujte prečítané verše.
-básnik v skladbe strieda monologické pasáže s dialogickými, úvahovými a opisnými
Zrno
báseň: U nás
„Nech som srdce svoje zasadené tam u nás.“
Hostina
Studňa reakcia na vojnu
-v zbierkach nájdeme veľa tragickej lyriky, nádeje a vzdoru
-fašizmus chápe ako zlo,nepriateľa ľudstva a ľudskosti
-v čase vojny autor použil ako zbraň slovo
-jeho viera v spravodlivú vec, vo víťazstvo nad smrťou, fašizmom bola
neotrasiteľná: „zas vládnuť bude človek“
-obidve zbierky neskôr označil ako „knihy nocí planých“
-Hostinu napísal počas vojny, vyšla v roku 1944,
-Smrek zmenil charakter tvorby, pribudlo reflexií, nechal sa unášať prúdom voľných asociácií
-sú tu baladicky ladené verše o mestách Európy, ktoré mali veľký ohlas u čitateľov, naplnili priestor druhej zbierky zostavenej z tzv. priečinkovej tvorby
-mnohé verše z týchto kníh nadiktoval autor priateľom ašírili sa v rukopisnej podobe
básnické prostriedky: alegória, symbol, synekdocha
po 2. sv. vojne – nepodľahol tlaku, ktorý vyzýval k jednotnej tvorivej metóde
Povojnové zbierky: Obraz sveta
Struny
Nerušte moje kruhy
Moje najmilšie – najznámejší výber
1987 – výber Noc, láska a poézia
Preklady: Villona, Petofiho, Adyho, Puškina
1989 – Poézia moja láska – 2 zväzky memoárov
Tvorba Smreka je preniknutá
Ladislav Novomeský
(1904-1976)
Tvorba
- básne uverejňoval v časopisoch Vatra, Svojeť a Nový rod, Mladé Slovensko
- jeho tvorivé začiatky ovplyvnili:
- civilizmus amerického básnika W. Whitmana
- česká proletárska poézia – kolektivizmus: J. Wolker
- ruskí básnici: Majakovskij a Jesenin
- hoci v plnej miere prijímal komunistickú ideológiu (od r. 1925 bol členom KSČ), no na prvom mieste sú u neho umelecké aspekty – hľadiská
1927 Nedeľa
Romboid
Otvorené okná
Svätý za dedinou
Pašovanou ceruzkou
1963 Vila Tereza
Do mesta 30 minút
Stamodtiaľ a iné
Dom, kde žijem
Nedeľa
- v básniach Slúžka, Noc, Nedeľa, Fiasko – príbehovosť, epické motívy
- dokázal zužitkovať vplyvy svetovej avantgardnej poézie; využíval metódu apollinairovského pásma napr. báseň Nedeľa
báseň: Báseň
„čas letí jak vtáci nedozerní“
„na svete boli silní a slabí“
„Lež predsa:
pripíšte k jeho chvále,
že miloval tak strašne, neskonale
veci i vecičky tohto sveta.“
V básni vyhľadajte epitetá, personifikácia, deminutíva, anafory, opozitá, gradácia.
Romboid
Otvorené okná
! Stretnutia
Dve tvorivé línie sú charakteristické pre jeho tvorbu:
avantgardná a sociálna
(J. Felix:
Hravá a etická)
Svätý za dedinou
Sen
Kondotiér
Nohami hore - autor vykreslil absurdnosť doby, vojnovú
katastrofu charakterizoval ako čas prevrátených
hodnôt, keď je všetko naopak
Umelecké vyjadrovanie
báseň: Kondotiér
báseň je založená na hre so slovami:
hlava a muškáty hlaveň muškety
pokoj a šťastie vojna
Pašovanou ceruzkou
v roku 1940 a 1948
- po tragickej odmlke sa básnik vrátil do slovenskej poézie až v roku 1963
Vila Tereza
postava sovietskych dejín, ktorý sa stal obeťou stalinského teroru
Do mesta 30 minút
v 50. rokoch
Stamodtiaľ a iné
Dom, kde žijem
báseň: Múdrosť
„Je taká múdrosť:
kľaknúť si pred koncilom,
priznať kardinálom blud a blúdenia a bludy,
radšej si pokľaknúť než klesnúť na hranici,
radšej skryť pravdu v sebe kdesi
akoby v klenotnici, . . .“
Vyhľadajte paronomáziu a anafory!
básne: Múdrosť tragika
Pod oblokom vlastného osudu
báseň: Analýza
Preklady: Pasternak
Valentín Beniak
(1894-1973)
Narodil sa v Chynoranoch v rodine roľníka, študoval na právnickej fakulte v Budapešti, zo sociálnych dôvodov štúdiá nedokončil.
Tvorba: 1928 Tiahnime ďalej oblaky
Ozveny krokov
Kráľovská reťaz
Lunapark
Poštový holub
Bukvica
Vigília
Druhá Vigília
Žofia
Popolec
1944 Igric
1967 Hrachor
Plačúci Amor
Sonety podvečerné
Medailóny a medailóniky
Abrahámske rondely a iné básne
Domov a diaľky pod týmito názvami
Piesne podvečerné vyšli Beniakove
Igricove spevy vybrané spisy
Charakteristika tvorby:
- v tvorbe autor spája rôznorodé podnety a prístupy, bol
básnikom s tragickým pocitom života
- vo vojnových rokoch – svojbytná poetika, komponoval básne
pásma – vplyv Apollinaira
- väčšina veršov z tohto obdobia sa zhoduje v rytmickej
a syntaktickej inotácii –
rytmicko syntaktický paralelizmus = zhoda veršového
a vetného členenia, jeden verš je jedna veta
- v ďalších zbierkach sa vrátil k útvarom rondel, tercína, sonet
Preklady: W. Shakespeare, J. W. Goethe, O. Wilda, I. Madách
Tiahnime ďalej oblaky
už v prvotine sa prejavil ako všestranný básnik
Ozveny krokov
Porovnanie tvorby s Lukáčom
TVORBA
Smutný až tragický pocit života nesmeruje ako u Lukáča k sebatrýzni (dolorizmu), ale k súcitu, pocitu úľavy nad vyslovenou alebo opísanou bolesťou
Kráľovská reťaz
- vplyv poetizmu, popri tragicky ladených básniach nájdeme tu aj
exotické motívy, bohémske motívy (krčmy, zábavné štvrte, ...),
erotické motívy
- pozornosť venuje vnímaniu farieb, zvukov a vôní
- poetická uvoľnenosť a hravosť prekrýva tragický životný pocit
Lunapark
- venuje pozornosť Parížu ako mestu básnikov, mestu s ľuďmi,
ktorí majú tragické osudy
Poštový holub
- oslabol vplyv poetizmu, autor sa sústredil na obraz vojnových
čias, ohrozenie, možnosť vypuknutia vojny , drsnejší a
expresívnejší slovník
báseň: Reťaz
- o východisku z ťažkých čias a nadčasovej nádeji a viere
- v básni dominuje precítený obraz jari, keď všetko ožíva, dáva
sa do pohybu
Bukvica
- autor reaguje na priebeh historických udalostí, prihovára sa
umelcom a spisovateľom (Kraskovi, Rázusovi, Timrave,
Sládkovičovi), vyzdvihuje ich význam v dejinách
Vigília básne poplatné dobre a režimu, ktorého
Druhá Vigília reprezentantom sa Beniak stal
Žofia knižky z vojnového obdobia,
Popolec vplyv poetizmu a symbolizmu
Igric
Žofia
- obraz Žofie – je to raz konkrétna a raz abstraktná ľudská
bytosť, na jej obraze vyjadril túžbu po pokoji, mieri, láske
a harmónii uprostred vojny
- v príhovoroch k Žofii chce nájsť istotu vo vojnových časoch
Žofia, Popolec – autor uvažuje, čo je dobro a čo je zlo, hľadá svoje miesto
v spoločnosti
Žofia - zosobňuje ľudskú bytosť múdrosť, skúsenosť a svedomie
Verš – v skladbách autor využil kombináciu 13 a 12 slabičného verša
s daktylskou a jambickou tendenciou
Igric - vzťah poézie a doby, tradičné prvky, vychádzal zo spevov
staroslovanských igricov
Andrej Žarnov
(1903 – 1982)
- zameral sa na patológiu a v tomto odbore získal aj vysoké medzinárodné
uznanie
- bol členom medzinárodnej lekárskej komisie, ktorá roku 1943
v Katynskom lese skúmala telesné pozostatky 4000 dôstojníkov poľskej
armády
Záver komisie: k zločinu došlo v roku 1940, keď bola táto oblasť pod kontrolou Sovietskeho zväzu – toto autorovi prinieslo existenčné problémy, preto začiatkom 50. rokov emigroval
- zomrel v USA
Tvorba:
- ako básnik sa formoval individuálne
1925 Stráž pri Morave
– je to zbierka
- „poézia biča“ je reakciou na spoločenské pomery na Slovensku
v I. ČSR
- poukazuje na nedostatky vo vzťahu Prahy k Slovensku, vyzýva
k všeobecnej náprave, k dodržiavaniu humanizmu a
spravodlivosti
Brázda cez úhory
- je to zbierka, zobrazil v nej príčiny zaostávania slovenského
národa za civilizovaným svetom
Hlas krvi
- je to zbierka, autor v nej ukázal spätosť s rodným krajom
- sociálne témy prevládajú nad poéziou biča
Štít zbierky, ktoré odrážajú osobné bolesti, zomrel mu otec
Mŕtvy aj 7 ročný syn
Presievač piesku
- vydal v emigrácii, zamýšľa sa nad tragickým osudom
slovenských emigrantov, nad osudom vlasti
- v diele reaguje na august 1968
- v druhej časti spomína na záhorskú prírodu
Preklady: z antickej literatúry – Sofokles
talianskej literatúry – Dante
anglickej literatúry – Shakespeare
poľskej literatúry – dielo Wojtylu
Maša Haľamová
(1908 – 1995)
- mala emocionálne bohatú tvorbu
1928
Dar - ústredným motívom tejto zbierky je láska, ľúbostný zážitok
- využíva baladické ladenie
- nadväzuje na Kraska a Wolkra
- stvárňuje prírodnú scenériu Vysokých Tatier, kde dlhší čas spolu s manželom žila
1932
Červený mak
- ubudlo v zbierke melanchólie a trpkosti zo sklamaní, viac sa
venuje životným hodnotám, naplnenosť ľúbostnej túžby (verše
vznikli v čase, keď sa poetka vydala), objavujú sa reakcie na
zážitky z Paríža
- pri porovnávaní básnického slovníka obidvoch kníh sa objavuje posun:
1) zbierka – prevažuje „láska“
2) zbierka – prevažuje „srdce“
- o týchto zbierkach sa autorka na dlhší čas odmlčala
1966
Smrť tvoju žijem
- zbierku vydala po smrti manžela, sú v nej básne plné silných
spomienok na šťastné obdobie s milovaným životným druhom
- zamýšľa sa nad plynutím času a života, prekonáva bolesť z
vlastnej samoty
Tvorba pre deti - O sýkorke z kokosového domčeka
Nadrealizmus
Na Slovensku sa zásady avantgardného umenia presadili neskoro. Vlna avantgardných autorov sa hlásila o slovo až v 2. polovici 30. rokov.
Slovenskí básnici sa nadchli francúzskym surrealizmom. Faktické sformovanie nadrealistickej skupiny súvisí s tvorivými aktivitami RudolfaFábryho a literárneho kritika Michala Považana.
Patria sem básnici: Rudolf Fábry
Štefan Žáry
Vladimír Riesel
Pavel Bunčák
Ján Brezina
Ján Rak
Július Lenko
Pavol Horov
Ivan Kupec
Naši nadrealisti čerpali poznatky z českej literatúry, kde Vítězsval Nezval sformoval skupinu básnikov poetizmu (poetizmus – špecifický český literárny smer). Čerpali z francúzskej poézie, hlavne od Apollinaira, Tzaru,Baudelaira a Eluarda. Hlásili sa k odkazu Janka Kráľa, Ivana Kraskua Ladislava Novomeského.
Slovenský nadrealizmus je spriaznený s výtvarníkmi:
Majerník
Hložník
Mudroch (čítanka str. 23, 30 obrazy)
Kostka
Znaky nadrealizmu:
- poézia nového videnia viedlo to k tzv. laboratórnej (pokusnej)
poézii,
- odmietali tradičné hodnoty, chceli šokovať meštactvo,
- protestovali proti ľudáctvu a fašizmu,
- čerpali zo psychológie, hlavne Zigmunda Freuda (zakladateľ psychoanalýzy),
- snažili sa o tvorbu psychického automatizmu – činnosti umelcovej
psychiky bez kontroly rozumu, vychádzajú z podvedomia,
- kládli dôraz na kŕčovitú krásu, ktorá sa zakladala na šokujúcom
a smelom obraze,
- básnické texty sú mnohonámetové a viacvýznamové
- tvorili pásmové útvary,
- dominuje genitívna metafora – utvorená väzbou podstatného mena
v nominatíve s podstatným menom v genitíve (pardály smiechu),
- vypúšťali interpunkciu,
Za začiatok činnosti nadrealistov sa považuje 28. február 1939, keď sa v Bratislave konal večierok nadrealistov.
Počas 2. svetovej vojny nadrealisti prehĺbili svoj spoločenský rozmer, odmietali vojnu, vyjadrovali túžbu po slobode, svoje myšlienky zašifrovali do zložitých básnických obrazov a náročných kompozičných postupov.
Po vojne sa väčšina autorov odklonila od nadrealizmu, oživenie záujmu nastalo až v polovici šesťdesiatych rokov, keď sa uvoľnilo ideologické pôsobenie na literatúru a socialistický realizmus prestal byť jedinou umeleckou metódou.
Rudolf Fábry
(1915 – 1982)
- narodil sa v Budmericiach, gymnázium absolvoval v Trnave
Zborníky: Uťaté ruky (1935) – prvá nadrealistická zbierka
Áno – nie (1938)
Sen a skutočnosť
Vo dne a v noci
Pozdrav
Uťaté ruky
- touto zbierkou autor uviedol nadrealizmus
- priniesol poéziu nového videnia, netradičnú, provokačnú
- pokúša sa o automatické texty, pásmové skladby
- jeho tvorba vychádza z podvedomia
Vodné hodiny piesočné
- ide tu o striedanie básnickej prózy s veršami
- autor osobitne reaguje na udalosti vedúce k zániku ČSR a na
vpád fašizmu
Ja je niekto iný
- je to lyrická poéma, vznikla v rokoch 2. svetovej vojny
- autor hlavnú myšlienku rozvíja v 2 pásmach:
Féneo je vybájená postava. Raz v úlohe diabla-zvodcu, druhý raz v úlohe básnikovho dvojníka.
- v diele dominuje odmietanie vojny a príklon k humanizmu
- významová dvojznačnosť Fénea a názov zbierky naznačujú, že išlo
o dobu, keď človek dospieva k rozpoltenosti osobnosti
- v ukážke autor vychádza z fantázie, často používa metaforu v genitíve,
z opakovacích figúr používa hlavne anaforu, odmieta vojnu, nepoužíva
interpunkčné znamienka, výpoveď realizuje v minulom čase
- v povojnových zbierkach Fábry výraznejšie neoživil nadrealistickú líniu
svojej básnickej tvorby
Štefan Žáry
- narodil sa v roku 1918
- k nadrealizmu sa prihlásil ako študent strednej školy
- venoval sa aj próze a literárnej esejistike
- prvá zbierka Srdcia na mozaike
- obsahuje ešte tradične ladenú poéziu
- v ďalších zbierkach experimentovanie, nápaditosť pri formulovaní
básnických obrazov
- v dielach cítiť prítomnosť tragického pocitu života
- nadrealistické zbierky: Zvieratník
Stigmatizovaný vek
Pečať plných amfor 40. roky
Pavúk pútnik
Dobrý deň pán Villon
Múza oblieha Tróju 1965
- nadrealistická poézia pôsosbí tak, akoby sa básnik stále utiekal k novým obrazom. Jednotlivé obrazy radí za sebou. Vedľa seba autor kladie slová rôznych významových rovín.
Zvieratník
báseň: Navštívenka
- báseň má názov Navštívenka – vizitka
- názov evokuje autorovu snahu predstaviť sa svojim čitateľom
- „Odkiaľ som prišiel, to vedia len dobré vetry
túlavali sa poza náš dom a zavýjali tmám ...“
- Novomeský má tiež báseň Báseň, v ktorej sa tiež predstavuje
- v medzivojnovej poézii predstavovanie sa básnikov básňou bolo
takmer samozrejmé
- nadrealistická báseň je mnohovýznamová, teda čo povie
autor o sebe, môže platiť aj o úplne inom človeku,
- svet ľudí, spoločnosť sa ho bolestne dotýkali,
- téma sa ďalej posúva k dobe, času – autor odpočíva čas (kyvadlo),
- spisovateľ zapochybuje o sile zvládnuť všetko, čo mu doba
báseň: Slnečný šialenec
Pavel Bunčák
- vyzdvihovanie všeľudských hodnôt, úsilie o reflexívnosť a meditatívnosť
- častý motív jeho tvorby: spor srdca a rozumu
- nadrealistické zbierky: Neusínaj zažni slnko
S tebou a sám
Zomierať zakázané
Útek a návrat
Ján Brezina
- venoval sa poézii a literárnej vede
- v poézii chcel vyzdvihnúť protiklady medzi vnútorným svetom
a okolitou realitou
- základným básnickým prostriedkom je metafora
- nadrealistické zbierky: Nikdy sa nestretneme
Volanie miesto spánku
Anjel pokoja
- v literárno-vednej činnosti analyzoval tvorbu Hviezdoslava, Jesenského,
Krčméryho a Roya
Ján Rak
- v jeho diele dominuje príklon k mytologicko-prísrodným motívom, úsilie
o kŕčovitú krásu
- zbierky: Je vypredané
V údolí slnka
Nezanechajte nádeje
Július Lenko
- usiloval sa o zladenie národných prvkov s avantgardnými podnetmi
- známe sú aj verše z povojnového obdobia orientované na vzťah
žiak – učiteľ, pretože autor pôsobil ako stredoškolský učiteľ na viacerých
školách
- zbierky: V nás a mimo nás
Pohorie beznádeje
Hviezdy ukrutnice
Stužková slávnosť
Katolícka moderna
Katolícka moderna má korene v náboženskej duchovnej poézii, ktorá sa vyvíjala od prvej slovenskej básne Proglas cez legendy o svätých, spevníky, duchovné piesne.
Z baroka je známa Škola kresťanská od Hugolína Gavloviča. Z obdobia národného obrodenia sú známe Hollého, Kollárove a Bernolákove náboženské úvahy.
Evanjelická poézia vyšla v dvoch zväzkoch. Známa je antológia slovenskej evanjelickej poézie pod názvom K výšinám.
Poetizmus a surrealizmus ovplyvnili katolícku tvorbu. Po 1. svetovej vojne sa katolícki autori združili okolo časopisu Vatra, ktorý vychádzal v Ružomberku.
V r. 1926 vyšiel časopis Kultúra. Okolo neho sa združovali básnici modernej katolíckej poézie.
V r. 1930 vyšiel Almanach tretej literárnej generácie.
V r. 1933 vyšla Antológia slovenskej mladej poézie. Zostavil ju Rudolf Dilong.
Katolícky básnici sa venovali prekladateľskej činnosti, z európskych duchovných prúdení si vyberali príbuzné smery:
– symbolizmus
– náboženský mysticizmus
– existencializmus
Katolícka moderna sa rozdeľovala na:
S uvedeným delením súvisia aj výrazové prostriedky. Autori používali:
– kresťansko-náboženskú terminológiu,
– postavy a symboly z Biblie,
– kresťansko-kultúrny odkaz Veľkej Moravy,
– symboliku gréckej mytológie,
– motívy z oblasti národných traícií.
Predstavitelia katolíckej moderny:
– Rudolf Dilong
– Ján Haranta
– Pavel Gašparovič Hlbina
– Janko Silan
– Karol Strmeň
– Mikuláš Šprinc
– Pavol Ušák-Oliva
– Svetoslav Veigl
– Gorazd Zvonický
Rudolf Dilong
(1905-1986)
Narodil sa v Trstenej na Orave.
Pochádzal z chudobnej roľníckej rodiny. Študoval teológiu a neskôr pôsobil ako františkánsky mních v Trnave a Bratislave.
V r. 1945 emigroval. Jeho emigrácia bola dlhou púťou zo Slovenska cez Rakúsko, Bavorsko, Taliansko a Argentínu do USA.
Tvorba:
Autor veľmi túžil po domove, pretože bol od neho veľmi vzdialený. Je to básnik „bez otčiny“.
Poézia:
Budúci ľudia Slávne na holiach Dýchajte lazy | } | Zbierky sa vyznačujú ľahkým rytmom, jednoduchosťou. Opisujú mladosť. |
Hviezda a smútok Mladý svadobník Helena nosí ľaliu | } | Zbierky sú ovplyvnené poetizmom a surrealizmom. |
Mesto s ružou |
–– | Venoval ju Parížu a jeho premenám. |
Konvália Nevolaj, nevolaj Hanička | } | Zbierky mali intímny charakter. |
Otčina, zohrievaj ma | –– | Bola vydaná v exile. Túžba po domove. |
Stretával som ľudí a svet |
Próza:
Zakliata mladosť | –– | Autobiografická próza |
Človek s láskou | –– | Román |
Bez matere |
Drámy:
Padajúce svetlo (1933) | –– | Bolo to 1. spoločenské vystúpenie katolíckych autorov. |
Hanička
Autor tu píše na základe vonkajších vnemov (jeho sestra Hanička zomrela na tuberkulózu).
Báseň je dôkazom citov a lásky k jeho sestre.
„Hanička si ty Hanička
znieš mi ako pesnička.“
„Dievčatko ako z ikony
do hĺbky srdca vniklo mi.“
Autor sa hlási k tradičnej piesňovej tragike. Smrť sestry ho veľmi ranila.
V básni sa niekoľkokrát spomínajú jahody, ktoré sú symbolom života, čo je v protiklade so smrťou Haničky. Autor teda vie premeniť aj smutné veci na oslavu života a krásy. Jeho slová pôsobia ako balzam, tíšia bolesť.
Báseň je preniknutá prírodnými motívmi:
„Ja som prešiel húštiny,
zbieral som sladké byliny,
zbieral som v lese korienky.“
Janko Silan
(1914-1984)
Vlastným menom Ján Ďurka. Od mladosti to bol skoro slepý básnik, a ako sám o sebe hovorí, vidiaci srdcom. Jeho pohľad na svet bol panteistický => stotožňovanie Boha s prírodou. Autor vo všetkom vidí Boha a prepracúva sa k nemu zložito, ťažko, cez svoje zážitky, cez problémy ľudí a sveta. Silan zostal po roku 1945 na Slovensku. Pôsobil ako kňaz vo Važci. 20 rokov bol odmlčaný. V roku 1967 sa vrátil do literatúry zbierkou Sám s vami.
Tvorba:
Kuvici Rebrík do neba Slávme to spoločne Kým nebudeme doma | } | Autor sa zaoberá zmyslom ľudskej existencie, rozporom medzi zmyslovým a nadzmyslovým svetom. |
Piesne z javoriny Piesne zo Ždiaru | } |
Dotýkajú sa všeľudských problémov a kríz. |
Sám s vami Oslnenie | } | Spája utrpenie cirkvi s utrpením národa. |
Ja som voda a iné verše | –– | 1. časť: Poéma o básnikových trampotách. 2. časť: Úvahové básne o trpkých rokoch. |
Charakteristika tvorby: | – harmonická melódia – piesňový dialóg – básne sú úvahou – reflexiou moderného človeka |
Mame
Táto báseň sa nachádza vo výbere Piesne z Važca. Je to spomienka na matku. Autor vyjadruje kladný vzťah k nej. Báseň je preniknutá smútkom až súcitom. Vedie človeka k zamysleniu nad úlohou a dôležitosťou matky v živote.
„Len mlčala a mlčala a hriala,
že až som celkom zabudol,
aká to krivda sa nám stala,“
že ja som bez nej vyrástol.
Ešte ma nežne pobozkala,
by som aj bez nej dobrý bol.“
Cesta pokory
Báseň bola napísaná na začiatku 50. rokov. Je odozvou na spoločenskú situáciu v našom štáte. V tomto období literatúra bol prísne cenzurovaná. Básne autorov katolíckej moderny nemohli vychádzať. Uvedená báseň je odrazom básnikovho vnútorného sveta. V závere autor hovorí:
„Len vesele a mužne k výškam hľaď,
a kráčaj cestou pokory.“
Rebrík do neba
Báseň Piesne z Javoriny. Autor sa zamýšľa nad životom a nad tým, že vie prekonávať jeho nástrahy a prekážky.
Dievčatko
V tejto básni nájdeme prvky epiky. Autor hovorí o dievčati, ktoré prichádza na spoveď vyžalovať sa, pretože je tehotná a to je jej problém.Napriek tomu, že svojho partnera ľúbi, trpí hanbou a výsmechom ostatných. Kňaz jej radí zachovať život dieťaťa.