Hugolín Gavlovič
Hugolín Gavlovič
Baroková literatúra
– slovenskú barokovú literatúru charakterizoval zvýšený záujem o slovenské dejiny
a úcta k slovenskému jazyku a jeho zintentívnené používanie už ako literárneho jazyka. Prevláda väčšia pestrosť žánrov z ktorých
viaceré boli určené pre široké publikum. Barok sa rozčleňoval na náboženský a svetský. Náboženská baroková poézia sa obracala
k záhrobnému životu, hlásila sa k mysticizmu, zdôrazňovala pominuteľnosť, márnosť svetských vecí a preferovala vieroučené otázky.
Autori zo žánrov písali duchovnú poéziu, modlitby a kázne.
Hugolín Gavlovič
- narodil sa na pohraničí Uhorska a Poľska,
- po
stredoškolských štúdiách vstúpil do františkánskej rehole
- pôsobil ako kazateľ, neskôr vychovávateľ a kaplán
- keď
ochorel na pľúca chodieval sa v lete liečiť zdravým vzduchom na salaše do hôr a v zimnom období sa venoval literárnej
činnosti
- bol vzdelaný autor, poznal Bibliu, antických spisovateľov, stredovekú a barokovú literatúru, a preto mal vyvinutý zmysel
pre adresáta, jeho bežný život, úroveň myslenia a vkusu
- vo svojom diele zosumarizoval životné zásady podľa antických
a humanistických didaktických príučiek, obohatil ich o humor a iróniu
- v básňach venoval veľa miesta tomu, čo by sme mohli
označiť za základnú výchovu človeka k slušnosti
Valaská škola mravov stodola – rozsiahla veršovaná skladba
- „valaská škola“ je životná múdrosť a skúsenosť spísaná medzi pastiermi
- „mravov stodola“
sú mravné ponaučenia a praktické rady o životných otázkach na základe náboženských, svetských a morálnych zásad, ktoré majú viesť
čitateľa k zbožnému a cnostnému životu
- objasňoval vzťah jednotlivca k Bohu, blížnym a k spoločnosti
- za pravé
šťastie považuje Božiu milosť, odsudzuje poverčivosť, vieru v sny a upozorňuje na nevyhnutnosť smrti, preto nabáda ľudí k bázni pred
Bohom, v ktorých sa pokúsil opísať základné medziľudské vzťahy – sú rozmanité: rodina, priateľstvo, práca, mier, vzdelanie, vlasť,
vrchnosť, vojna, chudoba, bohatstvo, zlodejstvo a pod.
- v ponaučeniach uvažuje aj o opilstve a jeho vplyve na rodinu
- VŠMS
obsahuje vyše 1 200 mravných ponaučení, je napísaná slovakizovanou češtinou
- Gavlovič kritizuje opilstvo, pánov a boháčov,
vyzdvihuje význam vzdelania a vyslovuje odpor k vojne
- „ Kde gazdina korhelkyna, tam je
prázdna kuchyna“ – biedu alkoholizmu podal žartovne v anekdote (krátke rozprávanie)
o gazdinej, ktorá v opitosti rozbila všetky hrnce a kúpené na jarmoku.
- „ Veľmi je hlúpy, kdo vlast svú tupí“ – Gavlovič vyzdvihuje vlastenecké city a najkrajšími slovami sa vyjadruje o láske k vlasti, pod
ktorou myslí krajinu, kde sa človek narodil a bol vychovávaný, na vlasť nesmie zabúdať, veľké bláznovstvo je tupiť svoju vlasť a vnucovať jej cudzie mravy, vyzdvihuje sa láska a úcta
k vlasti a domácim tradíciám a zatracuje sa znevažovanie vlasti a pohŕdanie tradíciami, človekovi je sladká, milá vlasť, v ktorej sa
narodil, iba hlupák a blázon haní svoju vlasť a vychvaľuje cudzinu, lebo tým tupí saj seba a svoju česť, no ešte väčšmi sa potupuje,
keď so svojej vlasti prinesie cudzie zvyky a mravy
Sylabický veršový
systém:
- je veršový systém založený na rovnakom počte slabík vo
verši
- charakterizuje ho: opakovanie veršov s rovnakým počtom slabík, výrazná prestávka v strede verša, ktorá ho intonačne rozdeľuje na dve časti, zhoda veršového a rytmického členenia – medzi
jednotlivými veršami nie sú presahy, častý výskyt združeného rýmu
Zones.sk – Zóny pre každého študenta