Próza 20. storočia

Próza 20. storočia

Svetová literatúra po r. 1945

Témy v dielach:

  1. vojna
  1. individuálne problémy
  1. VÝCHODNÝ BLOK – literatúra totalitných režimov
  1. ZÁPADNÝ BLOK

Spoločenské podmienky:

Literatúra v USA:

Jerome David Salinger

Tvorba:

Dej:

Caulfield začína svoje rozprávanie tým, že nás uvedie do prostredia, v ktorom prežil posledné mesiace (teraz je zrejme v nejakom ústave a dej je vlastne retrospektívny pohľad na to, čo sa stalo) a oznámi nám, že o pár dní odchádza. Tým prostredím je jeho stredná škola Pencey a odchádza nielen preto, že sa začnú vianočné prázdniny, ale preto, že ho vyhodili. Odchádza sa rozlúčiť so starým profákom dejepisu Spencerom, ktorý ho chcel ešte vidieť. Profesor sedí v kresle s tou svojou chrípkou a časopisom a prihovára sa Holdenovi. Ten však rýchlo príde na to, že tam radšej vôbec nemal chodiť, lebo sa v Spencerovi veľmi zmýlil, preto rýchlo odchádza. Je sobota a on sa vráti späť na internát. Spoločnosť mu robí spolužiak Ackley. Jeho spolubývajúci Stradlater odchádza na rande a Holden zistí, že randí s jeho starou dobrou priateľkou Jane Gallegherovou. Strandlater ho poprosí, či by mu nenapísal sloh. Opis bytu, domu alebo také niečo podobné. Holden mu napíše opis baseballovej rukavice jeho brata Allieho, ktorý zomrel na leukémiu. Bola to zaujímavá rukavica, no nebolo to to, čo by Strandlater očakával. Keď sa ho Holden vypytuje, aké bolo rande a či sa s Jane vyspal (pozná totiž spolubývajúceho a nemyslí si, že by si ju zaslúžil), pobijú sa. Teda on provokuje a dostane od Strandlatera poriadnu do nosa. Chce ísť spať na vedľajšiu izbu, no Ackley mu to nechce dovoliť. Holden sa rozhodne ešte tú noc odísť. Zbalí si veci a odchádza do New Yorku - nie však domov, lebo sa bojí reakcie rodičov, ale do hotela. Cestou sa pýta taxikára, či náhodou nevie, kam sa v zime podejú kačky z jazierka v parku. Taxikár neodpovedá, myslí si o ňom svoje. V hoteli sa mu ešte nechce spať a tak sa rozhodne ísť do baru. Alkohol, ktorý chcel mu síce nedajú, no aj tak sa tam zdrží až do záverečnej a povykrúca tri tridsiatničky od vedľajšieho stola. Sú hlúpe a škaredé, ale chcel zabiť čas. Potom odchádza ešte do ďalšieho nočného podniku, no tam sa nezdrží dlho. Všetky cesty 16-ročný hrdina Holden absolvoval taxíkmi, pretože sa cítil pri peniazoch. S „liftárom" sa dohodne na prostitútke, avšak keď k nemu Sunny príde, rozmyslí si to. Zaplatí jej dohodnutú sumu, no ona pýta viac. Nakoniec si to s ním príde vybaviť chlapík, ktorého stretol vo výťahu. Na druhý deň z hotela odíde a dohodne si rande so Sally Hayesovou. Idú spolu poobede do divadla a potom jej navrhne, aby spolu utiekli. Ona odmieta a po roztržke odchádza urazená domov. Večer sa stretáva s dávnym priateľom Carlom Lucom, s ktorým debatoval o sexe a jeho sexuálnom živote. V noci sa strašne opije. V parku mu napadne skvelá myšlienka - potajomky pôjde domov za sestričkou Phoebe. Avšak platňu, ktorú pre ňu kúpil, sa mu podarilo rozbiť. Tajne sa prikradne domov, avšak rodičia sú niekde na návšteve. Rozpráva sa s malou sestrou a cíti sa s ňou dobre. Tu rozpráva o žitnom poli.

Ona je naňho naštvaná, že ho zase vyhodili. Prichádzajú však domov rodičia a on zase tajne odchádza, pričom si ešte od sestry požičia peniaze. Jej štedrosť a obetavosť ho dojme k slzám. Prenocovať odchádza k bývalému profesorovi Antolinimu. Ten mu tiež robí prednášku a snaží sa ovplyvniť a zmeniť jeho život.

V noci sa Holden budí a cíti, ako ho profesor hladká po hlave. Holden sa zľakne jeho perverzných chúťok a utečie. Zvyšok noci strávi na stanici, kde si nechal kufre. Ráno sa rozhodne, že utečie z domu na Západ a vráti sa tam, až keď „niekto bude zomierať a bude ho chcieť ešte poslednýkrát vidieť". Chce sa ešte rozlúčiť so sestrou, majú sa stretnúť pred múzeom a malá Phoebe tam príde aj s kuframi, že vraj chce ísť s ním. Nechce ju však vziať a ona trucuje. Holden ju vezme do zoo a na kolotoče a tam na nakoniec rozhodne, že nikde nepôjde a vráti sa s ňou domov.

Francúzsky román (existencializmus)

Človek a spoločnosť

Osobná sloboda jednotlivca

Jean-Paul Sartre

Charakter tvorby:

Dej:

Titulná poviedka je sondou do vnútra človeka odsúdeného na smrť, ktorý trávi posledné hodiny života v cele s ďalšími odsúdencami. Dej sa odohráva počas španielskej občianskej vojny a hrdinu Pabla Ibbieta odsúdia, lebo ho podozrievajú, že skrýval u seba republikána Ramona Grisa. V poviedke sa nedozvieme, kto je hrdina, prečo Ramona skrýval, ako ho zajali, lebo to podľa autora nie je dôležité. Dôležitý je pohľad človeka na vlastný život na prahu smrti. Podstatným prvkom je naturalizmus – rozklad ľudskej duše sprevádza fyzický úpadok.

 „Keby mi v stave, v akom som bol, prišli oznámiť, že sa môžem pokojne vrátiť domov, že mi darujú život, vôbec by to so mnou nepohlo: všetko jedno, či čakáš niekoľko hodín, alebo niekoľko rokov, keď si už stratil predstavu, že si večný. Nezáležalo mi vlastne už na ničom – bol som pokojný. Ale bol to desivý pokoj – lebo som mal ešte telo: moje telo, videl som jeho očami, počúval jeho ušami, no nebol som to už ja; potilo sa a chvelo celkom samo, a ja som sa už k nemu nepriznával. Musel som ho ohmatať a obzrieť si ho, aby som vedel, čo sa s ním stalo, akoby to bolo telo niekoho iného.“

Pabla začnú znova vypočúvať a sľúbia mu život, ak prezradí Ramonov úkryt. Skôr zo žartu ako v snahe oddialiť popravu povie, že sa skrýva na cintoríne, pretože vedel o jeho úkryte u bratrancov. Nemohol tušiť, že Ramon sa s bratrancom pohádal a naozaj sa skryl na cintoríne, kde ho aj našli. A tak sa z človeka odhodlaného obetovať za iného život absurdnou hrou náhody stáva zradca.

Znaky existencializmu v diele:

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/literatura/14760-proza-20-storocia/