(30. až 40. roky 19. storočia)
Maďarské národné
hnutie na čele s Lajosom Kossuthom potláčalo túžby malých národov po slobode
a marilo úsilie slovenského národa.
Vzrastá maďarizácia a maďarský nacionalizmus.
Slovenské národné hnutie sa realizovalo v podmienkach maďarského
národnostného a rakúskeho hospodárskeho tlaku, čo ovplyvnilo národný a politický program novej generácie (štúrovci).
Ich
strediskom bolo bratislavské lýceum, kde v roku 1829 vznikla Spoločnosť česko-slovenská.
Zakladateľmi boli Karol Štúr a Samo
Chalupka.
Hlavné úlohy spolku:
V roku 1837 vláda zakázala študentské spolky, a tým zanikla aj
Spoločnosť česko-slovenská.
Činnosť mládeže pokračovala na bratislavskom lýceu na katedre reči a literatúry česko-slovenskej.
Štúrovci riešili aj národnostnú otázku a najmä potrebu jednotného jazyka.
V roku 1843 založili Štúr, Hurban
a Hodža spisovný jazyk.
Najstarší zo štúrovských básnikov, jeho poézia je preniknutá
bojom za slobodu a základnou témou väčšiny
jeho básní je bo proti presile. Jeho tvorba je rozdelená do 3 okruhov:
Mor ho! – Námet čerpal zo Šafárikových dejín slovenskej reči a literatúry, kde sa na jednom mieste opisuje hrdinský boj Sarmatov proti rímskej presile v 4. storočí. Tento kmeň považoval za Slovákov. Autorovi nejde ani tak o zachytenie historickej skutočnosti, jeho cieľom je skôr vyjadriť vlastenecké cítenie, lásku k vlasti a národnú hrdosť. Dejová línia je jednoduchá, skladba je prerušovaná lyrickými opismi krajiny a charakteristikou slovenských junákov. Zvláštnosťou je poňatie družiny, lebo družina tu vystupuje ako celok.
Dej:
Rímsky cár prichádza na územie Slovanov s úmyslom podrobiť si ich. Slovenskí poslovia mu
prinášajú Božie dary - chlieb a soľ. Cár však tieto dary odmietne a Slovanom pripomenie rozpínavosť Ríma a jeho úmysel robiť z nich
otrokov. Hoci je slovanská družina v menšine, postaví sa cárovi a vrhne sa na neho s výkrikom Mor ho.
Hoci v boji zvíťazia rímske
vojská, cár sa víťazstvu neteší, lebo vie, že si Slovanov nikdy nepodrobí.
Najrevolučnejší, ale zároveň najromantickejší, so svojim priateľom Jankom Rotaridesom burcoval ľudí, aby bojovali proti maďarizácii
a za slobodu.
Tvorba:
balady – vyjadril v nich nespokojnosť so svetom, odrážajú jeho myslenie, hrdinovia jeho diel pociťujú
rozpor medzi snom a skutočnosťou a tužia po veľkom čine
Zakliata panna vo Váhu a divný Janko – Je to
zložitá balada, autor do nej vkladá svoje pocity a vnútornú rozorvanosť, vykresľuje tu titanský čin mládenca, ktorý je nespokojný so
sebou a svojím okolím. Nepochopenie vháňa romantického hrdinu do samoty a prírody, kde hľadá potešenie pre svoje nepokojné vnútro.
Kompozične sa balada delí na 3 časti:
Rozpor básne medzi snom a skutočnosťou.
Ďalšie balady: Zverbovaný, Zabitý, Kríž a čiapka, Bezbožné dievky, Pán v tŕní
Lyrika: Duma bratislavská – V tejto básni zaujal odbojný postoj voči tým, ktorí chcú prekaziť rozvoj slovenského národného života
Orol vták – Vyjadril v nej túžbu po slobode a voľnosti, radšej zahynul, akoby mal žiť v nevôli
Jarná pieseň – Patrí k najkrajším básňam o slobode v našej literatúre
Jeho tvorba vychádzala z ľudovej poézie. Vyjadroval v nej nespokojnosť so svojou dobou.
Písal balady, napr. Žltá ľalia, Ctibor, Margita a Besná
Smrť Jánošíkova je baladická básnická skladba, autor sa nesústredí na Jánošíkov život, ale zlapanie, popravu a obraz Slovenska po jeho smrti. Skladá sa z 9 spevov: