Baroková literatúra - maturitná otázka
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 5 028
Uložení: 317
Baroková literatúra
Rozvíja sa v období (16.st. – 18.st.).
Barok (z portug. barocco – perla nepravidelného tvaru) – vznikol v Španielsku a Taliansku. Vyznačuje sa pesimizmom (vanitas vanitatum – márnosť nad márnosť), ale aj zvýšeným senzualizmom (zmyslovým vnímaním), dekoratívnosťou, nádherou, nadnesenosťou a protikladmi v štýloch a štylistike.
Znaky baroka:
- pesimizmus, zúfalstvo a beznádej, začína nedôvera v pozemský život, ľudia sa utiekajú k Bohu (návrat k nadpozemskosti)
- princíp vanitas vanitatum – márnosť nad márnosť => všetko je pominuteľné
- iracionalizmus – popiera vedecké poznanie
- vyzdvihovanie nadpozemských a nadosobných hodnôt
- rétorickosť, dekoratívnosť – ozdobnosť, pompéznosť – veľkoleposť, patetickosť – nadnesenosť
- autor chcel ohúriť človeka a zapôsobiť na jeho zmysli
Barokové protiklady:
- túžba po večnom živote/strach zo smrti
- pozemská zmyslovosť/náboženský mysticizmus
- túžba po pozemskej nádhere/pominuteľnosť
- pompézny štýl/jednoduchý hovorový štýl
- diela sú poznačené kresťanskou ideológiou
- senzualizmus – zmyslové vnímanie
- literárne diela využívajú veľké množstvo umeleckých prostriedkov, symbolov, znakov, trópov – antitéza a hyperbola, figúr
- barok čerpá z renesancie – túžba človeka po poznaní, zmyslovosť a zmyselnosť, hyperbolizácia negatívnych javov
Sylabický prozodický systém voláme aj slabičná prozódia, vôbec sa neopiera o stopovú organizáciu verša. Na vytváraní rytmu sa podieľajú tieto rytmické prvky:
Rovnoslabičnosť (izosylabizmus), intonačná prestávka deliaca verš na dve časti, spájanie veršov do dvojverší a dvojverší do štvorverší – súvisia spolu významovo združený rým
Rytmicko – syntaktický paralelizmus (keď je verš vlastne aj vetou, opakom je enjambement alebo veršový presah, kedy sa koniec verša nezhoduje s koncom vety)
Sylabická prozódia sa u nás uplatnila najmä v období štúrovského romantizmu. Korene tejto prozódie však siahajú ešte hlbšie – do obdobia slovenskej barokovej poézie a tvorby Hugolína Gavloviča.
Počet slabík vo veršoch nie je záväzný, napríklad štúrovci používali dvanásťslabičný verš (alexandrín), ale používal sa aj osemslabičný verš – oktosylab, alebo verše kombinované 8-6-8-6. Dôležitú rytmickú funkciu v sylabickej prozódii má aj časté opakovanie slov alebo skupín slov.
- veršový poriadok, v ktorom sa rytmus dosahuje pravidelným opakovaním rovnakého počtu slabík sa nazýva sylabická prozódia (sylabizmus)
Ján Amos Komenský – učiteľ národov – 28.3. Deň učiteľov
Labyrint světa a ráj srdce - filozoficko – náboženské dielo
- Svet zobrazuje ako mesto, ktorým prechádza autor – pútnik so svojimi 2 sprievodcami – Vězvěd Všudybud (zosobňuje úsilie človeka) a Mámení (zosobňuje vlastnosti človeka pohodlného, ktorý sa prispôsobuje klamom a nedostatkom sveta)
- nemilosrdne odsúdil ľudskú hlúposť, obmedzenosť, sebectvo, chamtivosť a nespravodlivosť
- autor utečie z povrchného sveta „z labyrintu sveta“ do svojho vlastného vnútra a len tu „v raji srdca“, nachádza Krista a pravý pokoj
- nápravu sveta si predstavoval v nábožensko – mravnom zmysle
Didactica Magna = Veľká didaktika
- didaktika – náuka o metódach
- v tomto diele sústredil všetky svoje názory na výchovu človeka:
- človek má byť vychovávaný (vzdelávaný) celý život, vyučovanie má prebiehať v materinskom jazyku, výchova má prebiehať v súlade s prírodou
- nemajú sa robiť skoky vo vzdelávaní, treba postupovať od jednoduchšieho k zložitejšiemu a vyžadoval aktivitu od žiakov
- školy majú byť bez rozdielu majetku a pohlavia
Brána jazykov otvorená – významná učebnica latinčiny
Svet v obrazoch – Orbis Pictus – jazyková obrázková učebnica
Hugolín Gavlovič
Valaská škola mravúv stodola
- Valaská škola – životná múdrosť a skúsenosť spísaná medzi pastiermi
- mravúv stodola – mravné ponaučenia a praktické rady o životných otázkach na základe náboženských, svetských a morálnych zásad
- príručka o dobrých mravoch určená pre obyčajných, jednoduchých ľudí
- zbierka asi 1300 básni napísaná slovakizovanou češtinou
- každá báseň má názov, ktorý sa rýmuje a je zhrnutím, skladá sa z 3 14-slabičných štvorverší → sú napísané 14-slabičníkom- majú pravidelný rytmus
- zaoberá sa tu jednoduchým človekom a pomáha mu orientovať sa v rôznych situáciách, hovorí mu, ako sa má správať v manželstve, ako má zachádzať s peniazmi, nabáda ho, aby žil cnostne a bohabojne, zároveň ho vystríha pred nešvármi ako opilstvo, pýcha, lakomstvo, chamtivosť
- písané zrozumiteľným jazykom, humorne, využitie prísloví a porekadiel
- Podľa tém môžeme básne rozdeliť na:
vzťah človeka s Bohom- Znášaj bídy, kríže, prídeš k Bohu blíže, Nezarmucuj srdce, keď nedostáva to, čo chce
2. vzťah človeka k vlasti a vzdelaniu- Veľmi je hlúpy, kto vlast svú tupí
3. vzťah človeka k človeku- Kde gazdiná korheľkyňa, tam je i prázdna kuchyňa. Hle človek opilý, žádnému nemilý - V básňach prejavil sociálne cítenie - Bohatý má mnoho peněz a chudobný detí
- Cenil si vzdelanie- Nad literné umení, bohatstvo je nič, neni
- V tomto diele autor zobrazuje:
- opilstvo – Hle človek opilý – žádnemu nemilý, Kde gazdina korhelkyna, tam je prázdná kuchyna (v opitosti rozbila všetky hrnce kúpené na jarmoku)
- ironizuje všemohúcnosť peňazí – Peníze všechno múžú
- lásku k vlasti – Vlasť svoja každému milá
- lásku k poddanému ľudu a antipatiu voči pánom – Bohatý má mnoho penez a chudobný detí
- odpor k vojne; význam vzdelania a učenosti
Matej Bel
Historicko – zemepisná vedomosť o novom Uhorsku
- vrcholné dielo encyklopedického zamerania v latinčine
- v 4 zväzkoch sa dotýka zemepisných, historických, národných problémov uhorských stolíc
- vyzdvihoval pracovitosť Slovákov
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Európska baroková literatúra (16. – 18. storočie) | Maturita | 90 slov | |
4. Slovenská baroková literatúra (1650 – 1780) | Maturita | 476 slov | |
Baroková literatúra | Maturita | 1 677 slov | |
Tematický celok: Baroková literatúra | Referát | 951 slov | |
Baroková literatúra | Učebné poznámky | 276 slov | |
Svetová baroková literatúra (16. – 18. st.) | Maturita | 928 slov | |
Baroková literatúra | Ostatné | 1 288 slov | |
Baroková literatúra – autori, predstavitelia, diela | Ostatné | 699 slov | |
Baroková literatúra 16. – 18. storočie | Referát | 1 075 slov | |
Svetová a slovenská baroková literatúra | Referát | 703 slov | |
Európska baroková literatúra | Referát | 425 slov | |
Baroková literatúra | Maturita | 195 slov | |
Slovenská baroková literatúra | Ostatné | 1 365 slov | |
Baroková literatúra | Referát | 376 slov | |
Baroková literatúra | Maturita | 1 386 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Rozbor basne kde gazdina korhelkyna tam je i prazdna kuchyna #bohatý má mnoho penez a chudobný detí #Velmi je hlupý, kdo vlast svú tupí #Hugolín Gavlovič-vlast svoja kazdemu mila #kde gazdina korhelkyna tam prazdna kuchyna hugolin gavlovic #rytmická analýza verša #baroková literatúra #hyperbolizácia #rytmicko-syntakticky paralelizmus #baroková literatúra maturita #hugolín gavlovič maturitná otázka #Ján amos komenský - labirint sveta raj srdca #Korheľkyňa #Hulogín Gavlovič #kde gazdina #hugolin gavlovic penize muzu vsetko #znášaj býdy, kríže, prídeš k bohu blíže báseň