Klasicistická literatúra a osvietenstvo
Klasicistická literatúra a osvietenstvo
- Klasicus – vynikajúca
- Estetické normy (návrat k antike, neodchyľovanie, dokonalosť)
- V dráme trojjednota (miesta, času a deja)
- Žánre – vysoké (tragédia, epos, óda) a nízke (bájka, satira)
- Šíri sa z francúzskej literatúry – dobro, krása
- Slovenský klasicizmus – osvietenstvo
- Mária Terézia, Jozef II. – reformy, oslabenie cirkvi
Ján Kollár
- evanjelický kňaz
- idea slovanskej vzájomnosti
- Mína – Frederika Schmidtová, milovaná osoba Kolára
Slávy dcéra
- zbierka sonetov, v ktorých Mínu ospevuje ako symbol krásy. Vlastenecké, lyrické i ľúbostné motívy
- Slavia – bohyňa slovanov
- Navrhoval spojenie národov, hlavné by bolo Dubisko (Rusko)
- lyricko-epická skladba písaná slovakizovanou češtinou
- krát vyšla v roku 1824 a mala 3 spevy, 2.krát vyšla v roku 1832 a mala Prědzpěv a 5 spevov: 1.Sála, 2.Labe, Rén, Vltava, 3.Dunaj, 4.Léthé, 5.Acheron
- Prvoradý je rozum!!
Předzpěv
- najdôležitejšia časť diela Slávy dcéra
- je napísaný časomerným veršovaným systémom (elegickým distichom) – hexameter a pentameter, daktylotrochej. Časomiera – striedanie krátkych a dlhých slabík
- je to elégia (žalospev) nad slovanskou minulosťou, v ktorej víťazilo násilie nad spravodlivosťou
- z veršov sa ozýva idea humanity, ktorá má byť vo vzťahoch medzi národmi na 1.mieste
- 2 druhy nepriateľov – vnútorní (Slovania, ktorí hovoria nemčinou) a vonkajší (Nemci)
- Záver má povzbudzujúce myšlienky
- spevov:
- Sála
- básnik sa vyznáva zo svojej lásky k Míne a spája ju s láskou k národu
- na otázku: „Miluješ ti vlast svou více čili Mínu?“ autor porovnáva meč a šíp(ako znak boja za vlasť) s domovinou a krásou Míny
- nakoniec vyberie srdce z hrudi, rozpolí a vraví: „Jednu vlasti pulku, druhou Míne.“
- v závere spevu sa básnik lúči s Mínou a sľubuje jej vernosť
- Labe, Rén, Vltava
- v tomto speve básnik prechádza po slovanských krajoch vyznačenými riekami a pripomína si slávu minulosti i krivdy na Slovanov
- tu pekne vidno myšlienku slovanskej vzájomnosti – zamýšľa sa nad tým, že činy obyčajného človeka môžu byť lepšie ako veľké historické činy
- jeho smútok po rozchode s Mínou spája s utrpením Slovanov
- Dunaj
- Kollár prichádza na Slovensko
- naďalej zobrazuje utrpenie Slovanov, ale vidina zjednoteného Slovanstva ho utešuje a dáva mu silu predvídať budúcnosť Slovanov – má víziu slávnej budúcnosti
- opäť ospevuje svoju lásku a smútok, keďže nemôže byť s ňou
- láska k Míne sa mu zdá byť neperspektívna, a preto básnik túži stretnúť Mínu po smrti
- Léthé = nebo
- slovanské nebo – prechádza s údajne mŕtvou Mínou po slovanskom nebi, aby oslávil všetky vynikajúce slovanské osobnosti
- zároveň zatracuje nepriateľov a zradcov a chváli vlastencov
- Acheron = peklo
- slovanské peklo – autor sa dostáva do pekla, kde zatracuje neprajníkov, zradcov a škodcov Slovanov (napr. jezuiti páliaci knihy, ale aj Napoleon za prepadnutie Ruska)
ZHRNUTIE – autor sa snaží sa prebudiť povedomie slovanských národov, keď kričí k ľuďom aby sa nedrobili, ale spájali. Vyjadruje myšlienku slovanskej vzájomnosti – ktorú chce dosiahnuť pod ochranou najsilnejšieho národa Slovanov - Ruska. Silnú lásku k svojej Míne pripodobnil k láske k vlasti.
Jozef Ignác Bajza
Zones.sk – Najväčší študentský portál