Svetová a literárna moderna predstavitelia

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: Chlapec andrejF59 (15)
Typ práce: Referát
Dátum: 11.04.2018
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 502 slov
Počet zobrazení: 736
Tlačení: 20
Uložení: 18

Svetová a literárna moderna

SVETOVÁ LITERÁRNA MODERNA:

  • – 20. storočie
  • bolo to veľmi zložité obdobie, keďže bol prelom storočí
  • končí sa storočie, nastávajú zmeny, ktoré ústili do chaosu, dezorientácie, nepokojov, nesplnené túžby, ľudia boli pesimistický
  • po literárnou modernou rozumieme myšlienkové smery: symbolizmus

parnasizmus

impresionizmus

dekadencia

  • tieto smery existovali súbežne, navzájom sa podnecovali a ovplyvňovali
  • spoločenská situácia sa odrazila aj v literatúre
  • ide o slobodu jednotlivca, objavuje sa človek samotár

Symbolizmus:

  • z gréckeho slova symbolon – znak, náznak
  • symbol – symbolom sa vec nepomenúva len naznačuje, základným výrazovým prostriedkom bol symbol, slúžil na vyjadrenie abstraktného pojmu (srdce, čierna farba)
  • zdôrazňoval viacvýznamovosť básnikovej výpovede
  • vznikol v poslednej štvrtine 19. storočia vo Francúzsku
  • vznikol ako reakcia na naturalizmus – pravdivé zobrazenie skutočnosti, zobrazenie škaredého a parnasizmus
  • symbolisti využívali – prelínanie zmyslových vnemov (senzualizmus)
  • sústreďovali sa na básnikovo ja (individualizmus)
  • nadraďujú ducha nad hmotu – únik pred skutočnosťou
  • z motívov: ustupuje historizmus, dejiny, ktoré nepovažovali za svoje, štylizovali sa do rolí nepochopených „prekliatych“, obracajú sa k mystickým predmetom a náboženstvám, zvukové efekty, vyzdvihovali hudobnosť poézie, hra s asociáciami (išlo o voľné radenie predstáv), voľný verš
  • prekliati básnici - tento pojem prvýkrát použil Paul Verlaine, patrili sem aj: Rimbaud

Bauelaire

Allan Poe

Parnasizmus:

  • francúzsky smer z konca 19. storočia
  • autori kládli dôraz na formu, odmietali spätosť umenia so spoločenskou realitou, ich vzorom bola antická literatúra
  • parnasistov zaujímala hlavne forma básne

Dekadencia:

  • décadénce = úpadok
  • autori s obľubou siahali po tabuizovaných témach (erotika, násilie, morbidita, zlo, oslava satana, neúctiví vzťah k Bohu)
  • predstaviteľ: Ch. Baudelaire

Charles Baudelaire

  • zakladateľ symbolizmu v Európe, pochádzal z Francúzska
  • ovplyvnil ho Edgar Allan Poe
  • Parížsky spleen
  • Opíjajte sa
  • Mrcina

Kvety zla

  • lyrická zbierka básni, ktorá stojí na rozhraní medzi romantickou a symbolickou poéziou
  • sústredil sa na vlastné vnútro, na nevšedné pocity, na protiklady viery a skepsy, nehy a vzdoru, radosti a zúfalstva
  • hľadá krásu v ošklivosti, proklamuje, že človek nemôže dosiahnuť šťastie (zbierka, vyvolala taký odpor meštianskej spoločnosti, že bola z mravnostných dôvodov odsúdená k pokute)
  • dominuje bohatá obrazotvornosť, lyrizmus
  • základom jeho tvorby sú poburujúci cynizmus a absolútna nenávisť voči pretvárke
  • je spojením predstavy krásy a zla, je to teda oxymoron

SLOVENSKÁ LITERÁRNA MODERNA:

  • 1900 – 1918
  • hlavným predstaviteľom bol Ivan Krasko, preto sa toto obdobie nazýva aj Kraskova škola
  • najprv diela uverejňovali v časopisoch – Dennica, Prúdy, Slovenské pohľady, Živena
  • nastupuje mladá generácia autorov
  • hoci zdôrazňovali kritický postoj k predchádzajúcim autorom, nevzdávali sa tradícií
  • inšpiráciu hľadali hlavne v dielach romantických predstaviteľov a u Hviezdoslava a Vajanského
  • odmietali konzervativizmus vznikajú nové netradičné postupy

Ivan Krasko

  • vlastným menom Ján Botto, jeho vzdialeným príbuzným bol Ján Botto
  • je básnik symbolista, predstaviteľ impresionizmu
  • 1914 narukoval na vojnu, po návrate z vojny sa prihlásil do štátnych služieb a stal sa poslancom a senátorom
  • pseudonym Ivan Krasko mu vymyslel Vajanský, ktorý mu vydal jeho prvú zbierku básni
  • charakteristické pre jeho diela: metafora, epiteton, symboly, sensualizmus, eufonickosť (opakovanie hlások), hudobnosť, farebnosť, bohaté línie

Nox et solitudo (Noc a samota)

  • zbierka 28 básni, jeho poézia neodráža objektívnu skutočnosť, ale opisuje básnikovu dušu
  • deň je tu hmlistý, dažďový, sivý akoby prestúpený nocou
  • noc nie je len časopriestorom, ale aj symbolom
  • vonkajší priestor je u Kraska neoddeliteľný od vnútorného
  • lyrický subjekt nie je nijaký hrdina, charakterizuje ho pocit vlastnej ničotnosti
  • nachádzajú sa tu básne ľúbostnej lyriky, spomienky na matkinu životnú vyrovnanosť, clivé básne plné beznádeje
  • je to báseň odhaľujúca temné stránky ľudskej duše
  • jediná báseň, v ktorej vyslovil kritiku politickej pasivity v predvojnovom slovenskom živote

Verše

  • zbierka básni, oživuje dávnejšie citové skúsenosti, obnažuje dušu
  • trýznia ho výčitky svedomia, tajomnosť
  • žena je pre básnika svetlom, tma je v duši subjektu: oba symboly majú v kontexte zbierky aj náboženský význam: svetlo viery, tma neviery
  • najznámejšie básne s nadosobnou tematikou (Otrok, Otcova roľa, Baníci) hovoria o čine, vzdore, odboji
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

Vyhľadaj ďalšie vhodné študentské práce pre tieto kľúčové slová:

#Čierna farba radosti

Vypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2017

Všetky práce z tejto sady (66) »

:: Prihlásenie



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.025