Svetová a literárna moderna predstavitelia
Autor: andrejF59 (20)
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 11.04.2018
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 502 slov
Počet zobrazení: 5 625
Počet zobrazení: 5 625
Tlačení: 323
Uložení: 327
Uložení: 327
Svetová a literárna moderna
SVETOVÁ LITERÁRNA MODERNA:
- – 20. storočie
- bolo to veľmi zložité obdobie, keďže bol prelom storočí
- končí sa storočie, nastávajú zmeny, ktoré ústili do chaosu, dezorientácie, nepokojov, nesplnené túžby, ľudia boli pesimistický
- po literárnou modernou rozumieme myšlienkové smery: symbolizmus
parnasizmus
impresionizmus
dekadencia
- tieto smery existovali súbežne, navzájom sa podnecovali a ovplyvňovali
- spoločenská situácia sa odrazila aj v literatúre
- ide o slobodu jednotlivca, objavuje sa človek samotár
Symbolizmus:
- z gréckeho slova symbolon – znak, náznak
- symbol – symbolom sa vec nepomenúva len naznačuje, základným výrazovým prostriedkom bol symbol, slúžil na vyjadrenie abstraktného pojmu (srdce, čierna farba)
- zdôrazňoval viacvýznamovosť básnikovej výpovede
- vznikol v poslednej štvrtine 19. storočia vo Francúzsku
- vznikol ako reakcia na naturalizmus – pravdivé zobrazenie skutočnosti, zobrazenie škaredého a parnasizmus
- symbolisti využívali – prelínanie zmyslových vnemov (senzualizmus)
- sústreďovali sa na básnikovo ja (individualizmus)
- nadraďujú ducha nad hmotu – únik pred skutočnosťou
- z motívov: ustupuje historizmus, dejiny, ktoré nepovažovali za svoje, štylizovali sa do rolí nepochopených „prekliatych“, obracajú sa k mystickým predmetom a náboženstvám, zvukové efekty, vyzdvihovali hudobnosť poézie, hra s asociáciami (išlo o voľné radenie predstáv), voľný verš
- prekliati básnici - tento pojem prvýkrát použil Paul Verlaine, patrili sem aj: Rimbaud
Bauelaire
Allan Poe
Parnasizmus:
- francúzsky smer z konca 19. storočia
- autori kládli dôraz na formu, odmietali spätosť umenia so spoločenskou realitou, ich vzorom bola antická literatúra
- parnasistov zaujímala hlavne forma básne
Dekadencia:
- décadénce = úpadok
- autori s obľubou siahali po tabuizovaných témach (erotika, násilie, morbidita, zlo, oslava satana, neúctiví vzťah k Bohu)
- predstaviteľ: Ch. Baudelaire
Charles Baudelaire
- zakladateľ symbolizmu v Európe, pochádzal z Francúzska
- ovplyvnil ho Edgar Allan Poe
- Parížsky spleen
- Opíjajte sa
- Mrcina
Kvety zla
- lyrická zbierka básni, ktorá stojí na rozhraní medzi romantickou a symbolickou poéziou
- sústredil sa na vlastné vnútro, na nevšedné pocity, na protiklady viery a skepsy, nehy a vzdoru, radosti a zúfalstva
- hľadá krásu v ošklivosti, proklamuje, že človek nemôže dosiahnuť šťastie (zbierka, vyvolala taký odpor meštianskej spoločnosti, že bola z mravnostných dôvodov odsúdená k pokute)
- dominuje bohatá obrazotvornosť, lyrizmus
- základom jeho tvorby sú poburujúci cynizmus a absolútna nenávisť voči pretvárke
- je spojením predstavy krásy a zla, je to teda oxymoron
SLOVENSKÁ LITERÁRNA MODERNA:
- 1900 – 1918
- hlavným predstaviteľom bol Ivan Krasko, preto sa toto obdobie nazýva aj Kraskova škola
- najprv diela uverejňovali v časopisoch – Dennica, Prúdy, Slovenské pohľady, Živena
- nastupuje mladá generácia autorov
- hoci zdôrazňovali kritický postoj k predchádzajúcim autorom, nevzdávali sa tradícií
- inšpiráciu hľadali hlavne v dielach romantických predstaviteľov a u Hviezdoslava a Vajanského
- odmietali konzervativizmus vznikajú nové netradičné postupy
Ivan Krasko
- vlastným menom Ján Botto, jeho vzdialeným príbuzným bol Ján Botto
- je básnik symbolista, predstaviteľ impresionizmu
- 1914 narukoval na vojnu, po návrate z vojny sa prihlásil do štátnych služieb a stal sa poslancom a senátorom
- pseudonym Ivan Krasko mu vymyslel Vajanský, ktorý mu vydal jeho prvú zbierku básni
- charakteristické pre jeho diela: metafora, epiteton, symboly, sensualizmus, eufonickosť (opakovanie hlások), hudobnosť, farebnosť, bohaté línie
Nox et solitudo (Noc a samota)
- zbierka 28 básni, jeho poézia neodráža objektívnu skutočnosť, ale opisuje básnikovu dušu
- deň je tu hmlistý, dažďový, sivý akoby prestúpený nocou
- noc nie je len časopriestorom, ale aj symbolom
- vonkajší priestor je u Kraska neoddeliteľný od vnútorného
- lyrický subjekt nie je nijaký hrdina, charakterizuje ho pocit vlastnej ničotnosti
- nachádzajú sa tu básne ľúbostnej lyriky, spomienky na matkinu životnú vyrovnanosť, clivé básne plné beznádeje
- je to báseň odhaľujúca temné stránky ľudskej duše
- jediná báseň, v ktorej vyslovil kritiku politickej pasivity v predvojnovom slovenskom živote
Verše
- zbierka básni, oživuje dávnejšie citové skúsenosti, obnažuje dušu
- trýznia ho výčitky svedomia, tajomnosť
- žena je pre básnika svetlom, tma je v duši subjektu: oba symboly majú v kontexte zbierky aj náboženský význam: svetlo viery, tma neviery
- najznámejšie básne s nadosobnou tematikou (Otrok, Otcova roľa, Baníci) hovoria o čine, vzdore, odboji
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Literárna moderna (1880 – 1920) | Ostatné | 1 342 slov | |
Slovenská literárna moderna | Maturita | 509 slov | |
Slovenská a česká literárna moderna | Referát | 998 slov | |
Literárna moderna | Učebné poznámky | 2 000 slov | |
Literárna moderna | Referát | 542 slov | |
Slovenská literárna moderna | Maturita | 1 485 slov | |
Svetová literárna moderna prehľad | Maturita | 2 468 slov | |
Svetová literárna moderna | Referát | 1 081 slov | |
Svetová literárna moderna | Maturita | 4 191 slov | |
14. Literárna moderna | Maturita | 638 slov | |
Slovenská literárna moderna | Ostatné | 2 221 slov | |
Svetová a Slovenská literárna moderna | Ostatné | 1 220 slov | |
Literárna moderna | Ostatné | 671 slov | |
Literárna moderna (osemdesiate roky 19. storočia - dvadsiate roky 20. storočia) | Maturita | 1 668 slov | |
Literárna moderna | Maturita | 1 896 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Literárna moderna #Čierna farba radosti #katolícka moderna #francuzska moderna #charles baudelaire mrcina rozbor #Svetova literarna modernaVypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2017
Diskusia: Svetová a literárna moderna predstavitelia
Pridať nový komentárVygenerované za 0.040 s.