Klasicizmus v slovenskej literatúre predstavitelia

Slovenský jazyk » Literatúra

Autor: Chlapec sp-prace (11)
Typ práce: Referát
Dátum: 18.07.2018
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 310 slov
Počet zobrazení: 740
Tlačení: 36
Uložení: 33

Klasicizmus v slovenskej literatúre

1. Zdôvodnite špecifické znaky klasicizmu v slovenskej literatúre.

  • Názov pochádza z latinského classicus = vzorový, príkladný
  • Vznikol vo Francúzsku, za vlády Ľudovíta XIV. (Kráľ Slnko)
  • Cirkev sa stáva terčom kritiky, je považovaná za prekážku v

Klasicizmus je umelecký smer, ktorý

  • považoval za ideál jednotu pravdy, krásy a dobra
  • námety a príklady si bral z antickej literatúry, obracal sa aj na velikánov Slovenska, keďže sa v rovnakom období pestovalo aj osvietenstvo
  • autori napodobňujú prírodu, všetko, čo je dokonalé
  • racionalizmus (dôraz sa kladie na rozum)
  • hrdinovia sú vykreslený takí, akí by mali byť
  • povinnosť víťazí nad citom
  • krásne je to, čo je pravdivé, skutočné
  • Žánre sa delili na:
    • Vyššie
      • Óda (oslavná pieseň)
      • Elégie (žalospev)
      • Epos (hrdinský, duchovný)
      • Tragédia
  • Nižšie
    • Bájka
    • Satira
    • Komédia

Osvietenstvo

  • kultúrne hnutie, ktoré sa usilovalo prekonať náboženskú ideológiu
  • zakladalo sa na dôvere v osvietenský
  • v Európe ho viedol filozof Voltaire (povedal, že cirkev je nepriateľom pokroku)
  • u nás sa rozvíjalo počas vlády Márie Terézie (pomocník Adam František Kollár – slovenský Sokrates) a jej syna Jozefa II. – zaviedol mnoho reforiem (doslova posadnutý)
  • Reformy Márie Terézie:
    • Tereziánky urbár
    • Robotný patent
    • Ratio educations
      • Povinná školská dochádzka
      • Systém škôl:
        • triviálne (učilo sa trivium – čítať, písať, počítať)
        • gymnázia (prvé gymnázium na Slovensku bolo v Revúcej, Kláštore pod Znievom, Martine)
        • Univerzity (prvá banícka vysoká škola v strednej Európe bola na Slovensku)
  • Reformy Jozefa :
  • Zrušil nevoľníctvo v Čechách a na Slovensku
  • Vydal Tolerančný patent (zrovnoprávnil katolíkov a evanjelikov)
  • Spojený s 1. a 2. fázou slovenského národného obrodenia (SNO).
  • SNO malo 4 etapy:
  1. 1780 – 1820 – osvietenstvo

a. Anton Bernolák

  1. Juraj Fándly
  2. Jozef Ignác Bajza
  1. 1820 – 1835 – klasicizmus

a. Ján Kollár

  1. Ján Hollý
  2. Jozef Ignác Bajza
  1. 1835 – 1845 - romantizmus
  2. 1845 – 1848 - romantizmus

2. Objasnite literárny smer z hľadiska prínosu pre slovenský spisovný jazyk.

  • V roku 1787 bol uzákonený prvý spisovný slovenský jazyk – Bernolákovčina
  • Opieral sa o západoslovenské nárečie (najmú trnavské - tvrdé)
  • Prijali ho rímsky katolíci, odmietali ho evanjelici (zostali pri slovakizovanej češtine)
  • Anton Bernolák vydal:

o Jazykovedno kritickú rozpravu o slovenských písmenách

  • V tomto diele obhajoval potrebu zavedenia spisovného jazyka

o Slovenskú gramatiku (Gramatica Slavica)

  • Hláskotvorný, pravopisný, morfologický, syntaktický systém pravidiel (pravidlá jazyka)

o Slovár slovenski-česko-latinsko-nemecko-uherskí

  • Vrchol tvorby
  • 5-jazyčný
  • 6-zväzvoký slovník
  • Spolu s Jurajom Fándlym založili spolok Slovenské učené tovarišstvo, v Trnave; jeho cieľom
    • šíriť a pestovať bernolákovčinu
    • získavať nových stúpencov
    • organizovať vydavateľskú činnosť
  • Najznámejším autorom píšucim v bernolákovčine bol Ján Hollý s rozsiahlom tvorbou
    • pastierskych idýl (zvaných Selanky)
      • krátke básnické útvary
  • tematika prírody, života, práce, zábavy, pastierskeho života
  • prvýkrát v slovenskej poézii
  • hrdinami sú pastieri a jednoduchí ľudia

· Jaroslav

  • Milidruh
  • Pasy
  • hrdinských eposov

§ Sláv

  • Svatopluk
    • Zobrazuje boj franského veliteľa Karolmana so Svätoplukom a Slovanmi
    • Svätopluk prichádza na čele Karolmanovho vojska poraziť Slovanov
    • Vydá sa do ich tábora, chytia ho a odsúdia ako zradcu
    • Vysvetlí im, že všetko bolo len súčasťou jeho lsti
    • V skutočnosti prejde na stranu Slovanov a pomôže im vyhnať Karolmana
    • Nakoniec legendárny súboj Svatopluka s Karolmanom, podobne ako Achilla s Hektorom (v Iliade od Homéra)
    • Inšpiráciu čerpal zo starých antických eposov, ale najmä zo slovanskej minulosti
    • Súčasťou spevov je sú aj:
      • invokácia (vzývanie múz, ako v antike)
      • propozícia (stručné načrtnutie deja, ako v antike)
  • duchovných eposov

§ Cirilo-metodiáda

  • o činnosti Cyrila a Metoda na území Veľkej Moravy
  • žalospevy

§ Plač Matki Slávi nad odrodilími Sinami

  • Plač Matki Slávi nad Sinami svatoplukovími
  • Prekladal velikánov antickej rímskej literatúry Vergília, Horatia, Ovdídia

3. Objasnite spôsob riešenia jazykovej otázky (spisovného jazyka) v diele Jána Kollára a Jána Hollého.

  • Ján Hollý písal bernolákovčinou, ktorá sa od dnešného jazyka líšila:
    • namiesto sa používalo (wdowa, wedro)
    • namiesto grafémy sa používala graféma (gablko – jablko, geg – jej, gemu – jemu, gama – jama)
    • Nepoužívali sa dvojhlásky
    • podstatné mená sa písali veľkým začiatočným písmenom (A môj Pes povedal, že vie čítať )
  • miesto šte sa používalo šče (Ešče, ešče viac )
  • fonetický princíp = píš ako počuješ (Ďeťi višli s )
  • dôsledne sa označovala mäkkosť – ďeťi, ťelovýchova

o neexistovali dvojhlásky

  • nijaké y, jedine i
  • Ján Kollár pestoval slovakizovanú češtinu, ktorá síce zjednodušovala komunikáciu (predtým latinčina, maďarčina), ale odmietol bernolákovčinu a postavil sa aj neskôr proti štúrovčine
  • Jeho tvorba vychádza z myšlienky všeslovanskej vzájomnosti
    • (Rusko pomohli pri porážke Napoleona I. Bonaparte, konečne si ho všimli aj iné národy a niektorí zástancovia myšlienky všeslovanskej vzájomnosti prišli na to, že sme s Rusmi príbuznými a preto, by malo toto „dubisko“ – tak sa naňho odkazuje Ján Kollár chrániť ostatné slovanské národy.

V skutočnosti však Rusko utláčalo Poľsko a keby mohlo, určite by sa nezastavilo.)

  • Najvýznamnejšie diela:

o O literárni vzájemonsti mezi kmeny a nárečími slavskými

  • v diele zdôvodnil a opodstatnil program myšlienky všeslovanskej vzájomnosti
  • uznáva len hlavné slovanské nárečia
    • poľské
    • ruské
    • srbsko-chorvátske
    • česko-slovenské
  • myšlienka mu zišla na um, keď v Jene – vtedajšom centre života nemeckej mládeže – narazil na náhrobky Slovanov (lužických Srbov)
  • zľakol sa rozpínavosti Nemcov, krútil hlavou nad Slovanmi, ktorí sa nechali z domovov vytlačiť alebo ponemčiť
  • impulzom pre tvorbu bolo zoznámenie s Wilhelmínou Frederikou Schmidtovou – Mínou
  • rodičia jej zakázali sa zaňho vydať, o 16 rokoch neskôr sa našli a zobrali

o Básne Jána Kollára

  • Zbierka básní
  • Sonety venované oslave Míny ako symbolu lásky, krásy v spojení s vlasteneckými myšlienkami
  • Východisko k Slávy dcere

o Slávy dcera

  • Podnety:
    • Spoločenský
    • Osobný – láska k Míne

§ Předspev

  • 106 veršov napísaných časomierou
  • využíva elegické distichon
  • spisovateľ opisuje rodnú zem Slovanov, ktorá už neexistuje, a ktorá je posvätná aj pre Slovákov
  • žiali nad osudom Lužických Srbov, obáva sa rovnakého osudu na Slovensku
  • vyzýva Slovákov, aby obranu hľadali v Rusku (dubisko)
  • nakoniec spevu sa má rozhodnúť, či dá svoje srdce milovanej Míne alebo vlasti
  • autor si ho vytrhne z hrude a rozdelí napoly, jednu časť dostane Mína, druhú vlasť
  • Sála rieka v Nemecku
    • hlavný motív - láska k Míne; ospevuje ju, spomína si, zamýšľa sa nad láskou a na záver sa lúči s Mínou a sľubuje jej vernosť

§ Labe, Rén, Vltava

  • putuje v sprievode Milka, ktorého mu dáva Mína po polabských krajoch
  • pociťuje smútok nad ponemčenými Lužickými Srbmi a rozpínavosťou Nemcov
  • v Čechách vyzýva Slovanov k činorodej práci pre vlasť, zatracuje vojnu a vyzdvihuje mierumilovný život

§ Dunaj

  • prichádza na Slovensko, zobrazuje ho v jeho ťažkých podmienkach
  • zároveň načrtáva obraz veľkej budúcnosti Slovanov
  • keď vidí, že mu nie je dopriate s Mínou žiť na Zemi, túži po stretnutí s ňou vo
  • večnosti a túži sa dožiť slávy Slovanov

§ Lethe

  • slovanské nebo - pomenovanie podľa biblickej rieky zabudnutia
  • Mína sa mení na vílu a sprevádza autora po slovanskom nebi, kde sú všetci, ktorí Slovanom priali a pomáhali

§ Acheron

  • slovanské peklo /rieka vzdychov/
  • zobrazuje tu zradcov a odrodilcov národa
  • Spevy sú písané formou zneliek /sonetov – lyrická básnická forma, obsahuje 14 veršov, usporiadaných do 2 štvorverší a 2 trojverší
  • hlavná postava – Mína – inšpirovaná postavou autorovej milej

/Wilhelmina Friderika Schmidtová/

  • bájna dcéra bohyne Slávy, ktorá v sebe spája vlastnosti všetkých slovanských dievčat
  • vyzdvihol tu ideál slobody, spravodlivosti, ľudskosti a myšlienku slovanskej vzájomnosti
  1. Na ukážke č 2. vysvetlite charakterizujte časomerný veršový systém. Časomerný veršový systém je jedným z piatich veršových (prozodický systémov) systémov (okrem tonického sú radené chronologicky):

Časomerný

  • Sylabický
    • rovnaký počet slabík v každom verši

Sylabo-tonický

  • predpokladá stopovú organizáciu verša
  • na Slovensku najmä Pavol Országh Hviezdoslav Svetozár Hurban Vajanský (predstavitelia realizmu)

Voľný verš

  • v modernej próze, vznikol v avantgardných smeroch, na začiatku 20. storočia

Tonický

  • Vznikol v Antike, najznámejší epos tej doby napísaný časomierou je Iliada a
  • Na tvorbe rytmu sa podieľa kvantita = dĺžka slabiky
  • Rytmus vzniká striedaním dlhých a krátkych slabík
  • Dĺžka slabiky je merateľná časom (preto názov časomiera)
  • Časová jednotka krátkej slabiky je 1 móra (U)
  • Dlhá slabika má dĺžku 2 móry (–)
  • Vyskytuje sa v dvoch rôznych formách:
    • natura longa (slabika prirodzene dlhá)
      • Nositeľom slabičnosti je dlhá samohláska (á, é, í, ó, ú), dvojhláska (ô, ia, ie, iu) alebo slabičné (ŕ, ĺ)
      • Kôň pie | sok láv | ka vŕ | ba tĺ | čik
      • – – – – U
    • positione longa [čítaj pozicione longa] (slabika dlhá pozíciou)
      • Nositeľom slabičnosti je krátka samohláska alebo slabikotvorné l, r nasledované viacerými spoluhláskami
      • Str | mi | na vln | ky krs | ti | ny

– U U – – U U

  • Niekedy môže byť aj slabika pozíciou dlhá v skutočnosti krátka, ak si to vyžaduje model verša. (v praxi, potrebujeme krátku slabiku, ale je tam dlhá, tak povieme, že je krátka ☻)
  • Stopa je najmenšia rytmická jednotka verša zložená najmenej z 2 a najviac z 3 slabík.
  • Slabika nie je metrická jednotka, stáva sa ňou po spojení s inými slabikami do stopy
  • Delenie (znaky – = dlhá slabika, = krátka slabika):
    • Dvojslabičné
      • Trochej – U (3 móry, klesavá intonácia)
      • Jamb U – (3 móry, stúpavá intonácia)
      • Spondej – – (4 móry, neutrálna intonácia )
    • Trojslabičné
      • Daktyl – U U (4 móry, klesavá intonácia)
      • Anapest
  • Typy veršov v časomiere

o hexameter

  • šesťstopový daktylský alebo daktylsko-spondejský verš
  • po 3. stope je polveršová prestávka, dieréza
  • kladie dôraz na prvú slabiku každej stopy (= iktus) – nezhoda s prirodzeným prízvukom
  • narúša zvukový charakter, preto sa natrvalo v slovenčine neudomácnil
  • využíval ho najmä Ján Hollý

o pentameter

  • Päťstopový daktylský verš
  • Polveršie obsahuje dve úplné stopy a jednu neúplnú, v ktorej chýba slabá doba, je nahradená medzerou
  • Používal ho najmú Ján Kollár (spolu s elegickým distichom)

o elegické distichon

  • Je dvojveršie, ktoré vznikne spojením pentametra s hexametrom
  • Využívalo sa najmä v básňach so smutným nádychom až žalospevoch (elégiách)
  • Ján Hollý (žalospevy), Ján Kollár (Předspev k Slávy dcere)
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (10-najlepšie, priemer: 0)

Vypracované témy zo slovenského jazyka literatúry 2019



Založiť nové konto Pridať nový referát

Odporúčame

Slovenský jazyk » Literatúra

:: KATEGÓRIE - Referáty, ťaháky, maturita:

0.030