Božena Slančíková-Timrava a slovenský realizmus
Božena Slančíková-Timrava a slovenský realizmus
1. Charakterizujte znaky umeleckého smeru realizmus v slovenskej
literatúre.
- Slovenský realizmus sa rozvíjal v období 1875 -1905
- Založený na troch
princípoch:
- Materializmus (prvotné je bytie, človek tu a teraz)
- Racionalizmus (prevaha rozumu,
nad citom)
- Pozitivizmus (objektívne poznanie skutočnosti)
Idea a téma:
- Reálne,
verné, pravdivé zobrazenie skutočnosti
- porovnávanie medziľudských vzťahov
- vykreslenie skutočného charakteru dedinského
človeka
- témou je všedný život, skutočnosť, typická skúsenosť
- človek kritizuje svoje okolie, vidí
nedostatky
Epické postavy:
- Človek v konkrétnom prostredí, zastupujúci konkrétnu skupinu (jednoduchý dedinský
človek)
- postavy rôzny sociálnych vrstiev, nikdy nie sú sami (dedina, podsvetie, buržoázia)
Dej a
prostredie:
- má množstvo zápletiek
- dôraz sa kladie na konflikt medzi postavami
- najčastejšie vykresľuje dedinské
prostredie alebo prírodu
Štýl:
- Je vecný
- ľudový, bližší jednoduchému človeku
- realistickí autori na
Slovensku písali slovenčinou upravenou Samuelom Csambelovej [cambelom]
1.vlna realizmu (opisný
realizmus):
- vzniká sylabotonický veršový systém (slabično-prízvučný)
- založený
na ustálenom počte slabík a s rovnakým umiestnením prízvukov vo veršoch
- žánre:
- lyricko-epické skladby
- lyrické
cykly
- lyrické skladby
o próza
- hrdinom sa stáva dedinský človek, využíva hovorový
jazyk
- tematika – materiálne bohatstvo, zemianstvo a jeho úpadok, neskazenosť slovenského ľudu
- písali sa kratšie
žánre:
- Kresba
- Črta
- Poviedka
- Novela
- Román
o
Pavol Országh Hviezdoslav - Herodes a Herodias
o Predstavitelia:
- Svetozár Hurban Vajanský
- Pavol Országh Hviezdoslav
(Krvavé sonety)
- Terézia Vansová
- Elena Maróthy Šoltésová (Moje deti)
- Martin Kukučín (Dom v stráni)
Znaky
2. vlny realizmu (sociálno-kritický):
- Nielen opisoval, ale aj kritizoval pomery v dedine, alkoholizmus, pasivitu
o
poézia
- zjednodušila sa jazyková zložka básní
- podávajú obraz vnútorného citového života
o
próza
- zameranie na sociálnu situáciu, analýza a kritika sociálnych vzťahov
- podávajú neprikrášlený obraz života
najnižších spoločenských vrstiev
o dráma
- konflikty reálneho života
- zobrazuje realistické
charaktery
- využíva ľudovú reč
o predstavitelia:
- Božena Slančíková-Timrava (Ťapákovci,
Hrdinovia)
- Jozef Gregor Tajovský (Statky-zmätky, Maco Mlieč)
- Ľudmila Podjavorinská
- Ladislav Nádaši-Jégé
- Ján
Čajak
- Janko Jesenský (Demokrati)
2. Poukážte na spôsob spracovania dedinskej tematiky v diele Boženy Slančíkovej- Timravy
Ťapákovci.
- Centrom pozornosti je dedine a národné a sociálne problémy
- Autorka opisuje a kritizuje pasivitu,
zaostalosť
- Nazerá človeku do hĺbky duše, vykresľuje city a vzťahy medzi postavami
Ťapákovci
- jedna z
najkritickejších poviedok
Znaky poviedky v období realizmu:
- hrdinom sa stáva dedinský
človek
- jazyk sa približuje hovorovej, ľudovej reči
- tematika
- otázka vedúcej sily v národe – zemianstvo dohralo svoju
úlohu – obraz jeho úpadku
- kritický pohľad na sociálne postavenie dedinského človeka a obraz morálky spoločnosti (autor kriticky
poukazuje na príčiny zlého sociálneho postavenia napr. alkoholizmus, pasivita ..)
3. Objasnite epický žáner, tému,
postavy a konflikty daného diela.
Poviedka
- epický útvar malého alebo stredného rozsahu
- obyčajne
spracúva jednu udalosť a má len jednu zápletku
- postavy vstupujú do deja už sformované, počas deja sa charakterovo výrazne
nemenia
- rozprávač v ich-forme /1.os.sg./ alebo on-forme /3.os.sg/
- slohové postupy (SP):
o rozprávacieho
SP
- Predstavitelia slovenského realizmu, ktorí sa
venovali tvorbe poviedok:
- Martin Kukučín
- Božena Slančíková – Timrava
- Jozef Gregor –
Tajovský
Ťapákovci:
- Téma:
- kapitalizácia dediny
- kritika jej obyvateľov so
všetkými nedostatkami
- Ťapákovcov nezaujímajú novoty, žijú len z toho, čo im zanechali predkovia
- zaostalosť dedinských
ľudí a pohľad na patriarchálny, konzervatívny spôsob života
vonkajší dej:
- konflikt Ťapákovcov s
Iľou
vnútorný dej:
- tragédia Anče - navzájom sa prelínajú
- v protiklade sú zobrazené dve ženy:
Iľa-kráľovná a Anča-zmija
- v ich prezývkach je skrytá základná charakteristika
Iľa
- je najstaršie
nevesta u Ťapákovcov, rozhodla sa zmeniť zaostalý spôsob života ťapákovskej rodiny
- Je vzdelanejšia ako ostatní v rodine, za čo sa
jej vysmievajú, preto odchádza z rodiny a snaží sa žiť lepšie
Anča
- najtragickejšia postava
- vnútorne veľmi
citlivá, nežná, no jej osobné nešťastie (v detstve trpela lámkou, dnes je bezvládna mrzáčka) ju robí závistlivou, hádavou a
drsnou
- Túži byť milovaná, ale ostáva jej len vyšívanie čepcov pre nevesty a žiaľ z radosti
iných
Rodina Ťapákovcov vedie patriarchálny život, žijú pokope v nezdravom prostredí, v dome sa tlačia 16,
sú leniví, neduživí, nezhovorčiví, málovravní, no nie sú neschopní, len sa držia tradície svojich dedov a robia všetko podľa starých
zvykov, novoty ich nezaujímajú, nevnímajú ani okolie.
Žijú tu 4 bratia Ťapákovci s manželkami a deťmi, najmladší, slobodný brat, a
sestra, mrzáčka Anča. S týmito predsudkami bojujú len dve ženy, ktorým ide o zlepšenie životných podmienok, zmenu zaostalého života
Ťapákovcov. 30-
ročná stará dievka Anča-zmija (je jednou z
najtragickejších postáv). Po chorobe v detstve (lámka) zostala mrzáčkou. Nemôže chodiť, vláči sa po dome na dlaniach a kolenách. Kvôli
svojmu osudu sa hnevá na celý svet, osobné nešťastie ju robí zlou, zádrapčivou a drsnou. Je plná bolesti a žiaľu, prežíva vrúcne city a
hlbokú lásku k bratrancovi Janovi, na to však nemôže ani pomyslieť, aby ju mal voľakto rád. Je stelesnením ľudského utrpenia a poníženia.
Stále provokuje ostatných a snaží sa vyvolať konflikty a hádky medzi Iľou a Ťapákovcami.
Druhou
je Iľa-kráľovná, manželka najstaršieho brata Paľa. Je vzdelanejšia než ostatné švagriné, je v dedine babicou a túži
po modernejšom, kultúrnejšom spôsobe života. Chce zmeniť Ťapákovcov a ich staré zvyky, vyčíta im, že žijú v neporiadku, nezdravo, deti
majú choré. Všetci si z nej robia iba posmech, nepáči sa im to, že ich stále iba kritizuje a že všetko chce zmeniť, to vedie ku
konfliktu. Keď vidí, že ich nezmení, žiada Paľa, aby si aspoň oni postavili dom a odsťahovali sa z preplnenej chalupy. Vyhráža sa
mu, že ho opustí, napokon to aj urobí – prijme miesto slúžky u rechtorky.
Nakoniec sa Paľo predsa rozhodne postaviť si v dedine nový
dom. „A teraz je Iľa už úplne šťastná – no Ťapákovci spokojní sú tiež. Dusia sa v jednej izbe 14, ako ich predkovia žili“. Sú radi,
že im už Iľa nepanuje a nenúti ich zmeniť staré zvyky. Iba kalika Anča sa trápi plná beznádeje a trpko ľutuje, že sa vôbec narodila.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta