Ivan Krasko – Slovenská literárna moderna
Ivan Krasko
Vlastným menom Ing. Ján Botto, patrí medzi popredných predstaviteľov slovenskej literárnej moderny (na Slovensku od 1905
– 1918), konkrétne symbolizmu.
Slovenská literárna moderna (1905 - 1918)
- Pojem zahŕňa nové umelecké smery (napr.
symbolizmus, vitalizmus, surrealizmus), ktorými písali autori na Slovensku
- Ich tvorba vychádzala v časopisoch
- Slovenské
pohľady
- Dennica
- Živena
- Černokňažník
- Prúdy
- Mala dva ciele
vývinu:
- Spoločenský
- Reakcia na národnostný útlak
- Každý autor po svojom, novými prostriedkami
(avantgardnými
= priekopníckymi)
- Umelecký
- Rozvoj modernej slovenskej
literatúry
- Nadväzujúc na európske smery
- Znaky literárnej moderny:
- Zdroje tvorby u romantických
básnikov:
- Janko Kráľ
- Ján Botto
- Andrej Sládkovič
- Zdroje tvorby pre
realistov:
- Pavol Országh Hviezdoslav
- Svetozár Hurban Vajanský
- Vplyv európskej literárnej moderny (les
poétes maudits = prekliati básnici):
- Paul Verlaine [verlén]
- Charles Baudelaire [šarl
bodlér]
- Základným životným pocitom je:
- Nenaplnený život
- Zlyhanie
citov
- Zbytočnosť
- Zápas medzi
životom a smrťou (hraničné situácie, v ktorých sa ukazoval charakter človeka)
- Smútok za starým svetom
- Túžbu po novej
skúsenosti
- Tematicky sa sústreďuje na:
- Vykreslenie atmosféry básne (všetko ostatné je v
pozadí)
- Žánre boli podobné s európskym symbolizmom a impresionizmom
- Najmú lyrika, krátke básnické
útvary
- Próza (Janko Jesenský, Martin Rázus)
- Objavuje sa lyrická próza = básne v próze
- Založené na
troch základných pilieroch:
§ IRACIONALIZMUS
§
SUBJEKTIVIZMUS
- SYMBOLIZMUS
- Používal sa symbol (= znak, znamenie vzniknuté na základe zaužívaného
označenia)
o sylabo-tonický verš a systém voľného verša
- Predstavitelia:
- Ivan Krasko
- Nox et
solitudo, Noc a samota – básnická zbierka
- Janko Jesenský
- Vladimír
Roy
- Martin Rázus
- Maroško – próza, akoby mladé roky autorove
- Ivan
Gall
SYMBOLIZMUS
- Umelecký smer, ktorý vznikol vo Francúzsku
- Je reakciou
na
- naturalizmus (pravdivo zobrazoval všetko hnusné, nepríjemné, odpudivé – rozmliaždené končatiny vojakov,
prederavené telá mužov, žien a detí, odporné obrovské potkany )
o parnasizmus
- Hojne sa
využíva symbol
- je znak znamenie, vznikol na základe zaužívaného označenia
- pomenúva veci nepriamo a to aj
abstraktný zmysel
- V tvorbe prevažuje pesimistická nálada, smútok, depresia, sklamanie, odpor voči vonkajšiemu
svetu
- Poézia je:
- Iracionálna – rozum ustupuje do úzadia, dôležitejšie je estetické
cítenie
- Osobná – nepochopený, osamelý básnik, sklamaný
- Odkláňa sa od reality – ponára
sa do sveta podvedomia, predstáv
- Do popredia sa dostáva voľný verš:
- dôraz kladie na hudobnosť a eufonickosť
(= ľubozvučnosť – ľubozvučné sú slová, v ktorých sa pravidelne vyskytujú samohlásky – veverička, luna za lunou, Dunaj
duní)
- Opakom je kakofónia (neľubozvučnosť) – prst, krstný, pštros, mrkva
- Cieľom je
zapôsobiť
- Znaky:
- sugescia (vplyv na
človeka)
- evokácia (výzva)
- Predstavitelia (cudzokrajní):
- Charles Baudelaire [šarl
bodlér]
- Paul Verlaine [verlén]
- Jean Arthur Rimbaud [žár artut rimbó]
- Stephane Mallarmé
- Émile Verhaeren
(Belgičan)
Ivan Krasko
- Vedúca osobnosť slovenskej literárnej
moderny
- Básnik symbolizmu a priekopník sylabo-tonického veršového systému
- Riadil sa
heslom: „Nie kvantita, ale “
- napísal málo básnických zbierok, s hlbšou myšlienkou, vysokou úrovŃou
kvality
- Zbierka básní Nox et Solitudo (z lat., Noc a
samota)
Téma:
- Postoje autora k svetu
- Názov je aj hlavným motívom celej zbierky a tým je smútok,
pesimizmus, samota, opustenosť, hľadanie svetla (ako záchrany)
- Poézia odráža vnútorný stav básnika, básnikovu
dušu
- prírodné motívy (hmlistý daždivý deň akoby preniknutý nocou)
- noc = symbol smútku, život bez svetla, niečoho
temného, slepoty
- vonkajší priestor je neoddeliteľný od pocitu autora
- Lyrický subjekt nie je hrdinom, charakterizuje ho
pocit vlastnej ničotnosti
5. Rozdeľte tvorbu básnika podľa tematického hľadiska.
- Podľa spracovanej tematiky a motívov
môžeme rozdeliť jeho tvorbu do viacerých kategórií:
- Ľúbostné
- Spomienky na
domov a matku
- Vesper dominicae (Nedeľný večer)
- Už je pozde
- Motív
beznádeje
- Príroda
- Intímna lyrika, najmä motív nešťastnej a smutnej lásky
- spoločenská
lyrika
- Báseň Otrok
- symbol útlaku národa
- autor sa vžije do postavy
otroka
- trpí, od detstva počúval piesne zotročenej matky
- bič znova otvorí staré rany, pod ním dozrieva
- horí v ňom
iskra pomsty
- pasívny postoj mení na protest
- čaká na vhodnú chvíľu, aby vykonal pomstu na
otrokoch
- Báseň Otcova roľa
- symbol útlaku národa
- Autor sa stáva lyrickým hrdinom =
tulákom
- Tulák je symbol človeka bez domova, ktorý si nevie nájsť svoje miesto
- chce
chrániť národ, ktorý reprezentuje zem, pôda, na ktorej žijú a pracujú = starootcovská roľa
- opisuje ťažký život, strnište
suché, poddaných krvou napitú pôdu = symbol domoviny
o písaná daktylsko-trochejským
veršom
- Báseň charakterizuje piesňovosť, melodickosť, baladickosť, lyrickosť,
eufónia (hudobnosť)
- Báseň Vesper dominicae (Nedeľný večer)
- spomienka na matku,
dedinu
- v malej dedinke sa nachádza jeho matka, vráskavá starenka (smúti)
- sedí za stolom, má otvorený spevník a spomína na
syna
- nakoniec sa rozplače, ale kniha ju rozveselí
- dáva autorovi právo, aby žil sám svojim vlastným životom
- Protiklad
predstavuje pokojná dedinka a čierne hory
6. Charakterizujte základné znaky symbolizmu na základe ukážok č. 2, č. 3 a
č. 4.
- Znaky Kraskovej poézie (súhrn):
- množstvo symbolov a metaforického
vyjadrovania sa
- otcova roľa = domovina
- domov predkov, tulák = ako cudzí hľadá, kam patrí
- krvou napitá pôda =
domovina
- zubále dračia = nepríjemná hrozba
- tmavá noc = smútok
- chladných rúk = môžu ale nepomôžu
- topoľ =
symbol istoty, netrasie sa, vysoký, urastený, pevný
- nahé topole = bezmocné
- sila slova a obsažnosť
(jadrnosť)
- farebné vyjadrenie sveta (estetickosť)
- Ľubozvučné verše
(eufonickosť) = ľahko sa čítajú (veľa samohlások, ukážka)
- modernizácia verša – odstránená inverzia
= prirodzený slovosled (pozri ukážku)
- Včera som bol na obede, namiesto rozšíreného u majstra Yodu a
básnikov – Na obede včera som bol.
- Syntakticko-rytmický paralelizmus (= čo verš, to veta,
myšlienka, nájdete vo všetkých ukážkach.)
Po | koj | ný | ve | čer | na | vŕš | ky | pa | dal,
na | si |vé | po | lia.
7. Objasnite sylabicko-tonický veršový systém v ukážke č. 2.
- Je prozodický systém,
zložený na ustálenom a pravidelnom striedaní prízvučných a neprízvučných slabík.
- Verše sú stopovo
organizované = slabiky sú organizované do stôp (rozbor stôp je vyššie)
- daktyl – trojslabičná stopa s klesavou
melódiou
- Využíva sa syntakticko-rytmický paralelizmus (= čo verš to myšlienka, veta), čo je netypické pre
sylabický veršový systém
- Prerývaný rým a b c b
- Verše sú daktylsko-trochejské, okrem nich
poznáme:
o Daktylské (– U U)
- Trochejské (– U)
- Jambické (U
–)
- Daktylsko-spondejské (v časomiere)
- Stopy sa pravidelne striedajú, preto je báseň
ľubozvučná (eufonická)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta